"
Gammel 03-05-2010, 19:12   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 8
Standard Konservering av reptiler

Når den tid kommer at mine reptiler dør, vil jeg gjerne konservere dem på glass.
Lurer på letteste måten å gjøre dette på?
Ser man kan få kjøpt desinfeksjonsmiddel på apoteket som består av 75% alkohol, etanolbasert og inneholder glyserol. Kan det være noe å bruke? (Evt. et som inneholder mer alkohol, ser dem selger dem med 85% også.) Har sett at de ingrediensene gjerne blir nevnt når man snakker om konservering av andre dyr.

På forhånd takk
blubb er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-05-2010, 20:22   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Det eneste som duger er formalin. Da holder de evig.
Formalin vet jeg ikke om vanlige folk får kjøpt. Men tror du kan bestille i små doser på apotekene. Men tror du blir registrert eller noe slik. Siden dette ikke er for vanlige folk.
Jeg bruker det i den ene jobben min og vet at det er rimelig strenge regler på slike stoffer.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 10:28   #3
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Heisann. Formalin er mulig å få tak i, men den koster litt alt etter hvilken konsentrasjon du skal ha.
Man får den i 1 liter eller 10 liter. Den man som "vanlig" person får er rundt 4% , da er den fortynnet 1:9 da man kan få den i 40% og om jeg ikke tar helt feil.
Da jeg bestilte den med høyest konsentrasjon måtte jeg ha en del papirer med meg om til hvilket bruk og jeg måtte skrive under på et skjema som ble lagt til noe registrering, mulig de ikke gjør det enda, men det var i hvertfall i fjor jeg kjøpte og da var det litt papirarbeid.

Kan være viktig å nevne at om man får kjøpt 40% formalin
(formaldehyd) så er denne alt for sterk for konservering og derfor bør den blandes ned til 4% ved 1:9

Det som er dumt med formalinen, er at det er noe graps å få på seg, og den er også allergifremkallende, så bruk med varsomhet.

Skal du bruke formalin, så for all del husk å injisere formalinen inn i dyret før du legger det rett i. Dette er fordi formalinen ikke trenger inn i huden med det samme, noe som gjør at kroppen fortsetter forråtnelsesprosessen en stund til, og det ødelegger formen på dyret osv osv.
I tilleg så må du nok belage deg på at formalinen gjør at dyret blir noe blekt med tid og stunder, men fargen holder bedre med formalin enn ved sprit.

En annen ting du kan bruke er Rødsprit, som er det enkleste å få tak i. Den kan du fortynne ned til rundt 80 eller 70%. Ønsker du lengre holdbarhet kan du tilsette 10% glyserol i rødspriten.

Glyserolen får man vel enda på apoteket tror jeg.

Vil forøvrig anbefale deg å bytte ut spriten etter en stund da kroppen senker alkoholprosenten når den trekker alkoholen inn i seg.

Jeg vet om folk som har brukt desinfiserende alkohol som man får kjøpt på apoteket i 70% eller 85% (etanol) og dette skal vistnok fungere temmelig greit, men jeg vet ikke om det fungerer over tid.
Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 11:14   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Har en huggorm som har ligget mer enn 20 år på sprit (96% desinfisert sprit) den er like din idag som den gang jeg la den på glasset. Det som er viktig er å unngå luft og at beholderen med dyret er luftett.

Har også konservert/tørket ut en del små dyr med formalin. Det er vel det som er fattigmanns metoden når det gjelder å preparere dyr. funker bra det også, men formen på dyret blir jo så som så (sammenliknet med skikkelig preparering)
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 11:18   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Jeg har samme erfaring som deg Frogger. Jeg har dyr lagret på det som opprinnelig var 100% ren sprit inntil ferdig destillering, da den naturlig sank ned til 96% og har de ligget i 6-7 år nå og lite eller ingen missfarging. Men det forutsetter at alt er 100% lufttett.

Det skal vistnok gå ann å lage en sukkerlake som man kan ha oppi for å bevare fargene, men om dette faktisk fungerer tørr jeg ikke svare på..
Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 11:37   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Har en huggorm som har ligget mer enn 20 år på sprit (96% desinfisert sprit) den er like din idag som den gang jeg la den på glasset. Det som er viktig er å unngå luft og at beholderen med dyret er luftett.

Har også konservert/tørket ut en del små dyr med formalin. Det er vel det som er fattigmanns metoden når det gjelder å preparere dyr. funker bra det også, men formen på dyret blir jo så som så (sammenliknet med skikkelig preparering)

Nå skal man da ikke bruke formalin til å preparere dyret med. Det er helt feil. Vet at det finnes noen useriøse som har brukt det. Og grøsser når jeg ser slike resultat.
Formalin bruker jeg hovedsakelig i snuter og poter når jeg stopper ut større dyr som rev, grevling og slike dyr. Dette for å forhindre fleskebiller som ellers spiser opp dyret. Og annen forråtnelse som ellers ville komme.

Sprit er jo selvsagt en bra løsning, men da MÅ det som du sier være helt luft tett. Noe som ikke alltid er like lett.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 13:47   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lailande Vis post
Nå skal man da ikke bruke formalin til å preparere dyret med. Det er helt feil. Vet at det finnes noen useriøse som har brukt det. Og grøsser når jeg ser slike resultat.
Går man til en preparant med et dyr så er det absolutt useriøst å tørke ut dyret med formalin. Men for de som ikke innehar kunnskapen og erfaringen med selv å stoppe ut/preparere et dyr så er formalin metoden en enkel og grei måte å gjøre det på om man ikke ønsker å legge dyret på sprit.

Når det gjelder det å legge dyr på sprit så må man huske å etterfylle med gjevne mellomrom om man ikke får det tett/klarer å forhindre fordampning. Hovedsaken er at dyret skal være 100% nedsenket i spriten, verre er det ikke.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 16:04   #8
Reptilfreak

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 8
Standard

Takk for informative svar
blubb er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lov å ta med reptiler Cyanide Lover og regler 10 20-11-2008 21:18
Reptiler er gøy! Jonas Filmsnutter 2 21-05-2008 22:59
Reptiler Kristian262 Media 10 21-03-2008 00:36
Kan du mye om reptiler? Gunillah Småprat 3 04-06-2007 21:18
reptiler på dvd! straymond Media 7 09-08-2005 13:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:20.