"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-04-2010, 20:04   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard Nå er jeg LEI....

Skal ikke legge skjul på at denne tråden blir skrevet i sinne, men det får så være. Kanskje de uansvarlige idiotene snart får opp øya hvis jeg er mer krass enn normalt....

De siste 12 månedene har jeg sett NOK mishandling av reptiler. Folk kontakter meg og spørr om min mening om dyr de har lyst til å kjøpe, viser bilder av dem - og voila, nok en utsultet leopardgekko eller kongepyton, med eldgamle hamrester overalt, dehydrert, munnråte - god knows what else there is!!

Dette er så klart overhode ikke kritikk til de som er så uheldige med å ende opp å kjøpe disse dyrene, men kritikk mot de som solgte dem og har latt dette skje!

Nå er det kun leopardgekko og kongepyton jeg har blitt kontaktet ved, så jeg kan bare snakke for dem. Men faen heller - DET ER IKKE VANSKELIG Å TA SEG AV DISSE!! Fuktboks, mat regelmessig = jøss, problemet er unngått!!

Det finnes ingen unnskyldning
i verden hvorfor en kongepyton på 3 måneder har en ryggrad som stikker ut av kroppen, og er helt uthulet langs hele kroppen.
Det finnes ingen unnskyldning å la hamrester bli så gamle at de blir kritthvite og harde som lær på tærne til leoser! Eller ellers på kroppen!
Det finnes ingen unnskyldning i verden å la en leopardgekko få så lite mat at halen skrumper inn og blir tynnere enn beina!
Og viktigst av alt: Det finnes ingen unnskyldning i verden å lukke øya for det og late som om ingenting er galt!!

Jeg ville vist dere bildene jeg har sett, men jeg må vel fremdeles respektere copyright på bilder.

All ære til dere som velger å allikevel kjøpe disse dyrene, dog jeg syns det er trist at selgerne tjener penger på dem. Fy, for en skam. Jeg kunne spyttet på selgerne om jeg fikk sjansen!

Og hva jeg syns er enda mer frekt av disse idiotene, er at de prøver å lure ferske eiere med å ikke nevne noenting om hvordan dyrets helse er. En leopardgekko SKAL ha tykk hale - en kongepyton SKAL se litt lubben ut, uansett alder! Og disse stakkars ferske eierne sitter der plutselig med et sykt dyr, hvilket er en veldig trist måte på starte denne fantastiske hobbyen på.

Jeg fatter ikke hva som går igjennom hodet til disse folka. De burde virkelig skamme seg. Jeg har sikkert sett rundt 8-10 tilfeller nå det siste halvåret, og nå sprekker det helt for meg her. Jeg vil ikke se mer mishandling. Jeg vil se ferske eiere på forumet her vise frem sine nye og FRISKE dyr! Jeg vil ikke lenger gi dem kommentarer om at dyret deres er sykt og burde mest antageligvis bli kjørt til dyrlegen med det samme.

Hadde dette vært hunder eller hester, ville saken vært anderledes. Da "tells" liksom dyremishandling mer. Da ville man anmeldt hvis man så en vanskjøttet hund. Da ville man reagert kraftigere. Dessverre har ikke vi reptileiere mulighet for dette den dag i dag. Så derfor lager jeg denne tråden. Jeg vet idiotene også leser forums, da det er flere selgere som har konto her.

Nå tråkker jeg sikkert på mange tær, men uansett hvor mange sinte PMs jeg måtte få ut av dette her, så bryr jeg meg ikke. SKJERP DERE, så kanskje vi kan ta en fornuftig diskusjon på hvorfor dyret du solgte ser ut som et mishandlet vrak. Og ærlig talt - så lenge dere ikke engang informerer nye eiere om at dyret trenger ekstra tilsyn og faktisk er sykt, så kan dere bare drite i å sende meg PM fra starten av. Jeg vil ikke høre unnskyldninger til hvorfor dyret ditt lider pga DIN latskap om å gjøre det friskt eller bare ganske enkelt gi den mat regelmessig.

Faen heller...

jeg vil også legge til på slutten at hvis du nå leser dette, og har et dyr som nekter å spise eller er syk og du kanskje ikke vil gå ut i offentligheten med det, så send meg en pm med forklaring på hva som er galt, hvordan terrarieoppsett og temperaturer du har og bilde av dyret, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan, eller peke deg i en retning hvor hjelp er å få. Er du samarbeidsvillig, så er jeg det også. Og uansett hva denne tråden må gi deg inntrykk av meg, så er jeg normalt sett veldig søt og hyggelig å ha med å gjøre også. Jeg sier dette for at du ikke skal bli redd for å ta kontakt. Jeg forstår godt hva det vil si å ha problemer med enten økonomi, familiesykdom eller egen psyke/sykdom, så om det er grunnen til at dyret ditt ikke får mat eller riktig stell, så ikke vær redd for at jeg ikke vil forstå.
Men ikke sitt der og se på dyret ditt bli sykere og sykere, eller tynnere og tynnere. Og ikke faen prøv å selg dyret videre til normalpris uten å i det hele tatt fortelle kjøper om problemet!!

Puhh.. Frustrasjon herved blåst ut, for denne gang, nå går jeg og tar meg et glass sjokolademelk...

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 20:29   #2
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
Meldinger: 770
Blog Entries: 2
Standard

Sjokolademelk høres lurt ut ^^,
Men til saken; det har vært en god del poster her inne hvor folk har kjøpt syke dyr, så dersom du har fått vite om flere i tillegg er det jo rett og slett forferdelig. Men det er jo som du sier, det hjelper ikke akkurat at dyrene ikke har "oppholdstillatelse" her i Norge, da folk gjerne kjøper dyr som allerede er smuglet inn eller avlet på her. Så da føler vel selgere at de kan selge syke dyr til "normal" pris, siden de selger en vare som er ulovlig og som folk gjerne vil kjøpe fra innenfor Norges grenser.
Men det er på ingen måte noen grunn til å tillate det, dyremishandling er det ingen unnskyldninger for!
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 20:51   #3
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 157
Standard

Amen camstatic
Ravn er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 21:15   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Skjønner akkurat hvordan du føler det. Det er akkurat slik jeg har opplevd de siste 20 årene. Og grunnen til at jeg ofte er skarp i innlegg hvor folk burde vite bedre.

Men du blir etterhvert immun mot alle de som kritiserer deg fordi du sier meningen din. Når man har sett nok dritt, så lærer man seg å holde på sitt, framfor å la idioter og egoister ture fram med meninger som er skadelige for både hobbyen og dyrene.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 21:52   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Skjønner hva du mener Cam :/
Jeg har jo sett endel selv,men kanskje ikke mest her i Norge men hos våre nabo land der reptiler er lettere tilgjengelig fordi det selges over disk osv.
Trur ikke det hjelper å kalle folk div ting,men en sånn utblåsning som du hadde over her er nok en liten oppvekker
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 21:58   #6
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Nok en grunn til hvorfor dyreholdet vårt bør bli legalt. Om det hadde vært en hund, hadde man kunne sendt en bekymringsmelding om at man mistenkte den ble vanskjøttet. Men med reptiler er det enten pest(liv i lidelse hos de som ikke tar seg av dem) eller kolera(død hos mattilsynet). Hadde MT kunne sjekket forholdene og tatt affære KUN om det var nødvendig, kunne ting vært mye bedre. Slik det er idag, kan man nesten ikke sende bekymringsmeldinger om slikt, da man da sender de uskyldige dyrene rett i giljotinen.

Er absolutt veldig enig med deg, men lurer av nysgjerrighet på; har du sett gekkoer som er i verre tilstand enn Calista i Norge(men fremdeles levende)? Lurer på hvor langt folk har samvittighet til å la det gå...
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 22:08   #7
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard

Jeg mener man må kunne legge noe skyld på kjøpere også.
Når man skal skaffe seg et dyr, bør man ha kunnskap nok om dyret til å kunne se åpenbare feil slik som ryggrader som stikker opp, gamle hamrester osv..
F eks. Jeg dreit meg ut når jeg henta de to nye kongepyton, ved å ikke studere de skikkelig og rett og slett ta selgers ord for god fisk. (eller hva det nå heter)
Hadde jeg vært mer kritisk og sett nøyere på dem ville jeg nok oppfatta at noe var galt.
Men jeg tenker sånn i ettertid at jeg har i alle fall vilje og mulighet til å gjøre det bra igjen, og har stått på for at dem skal bli bra, noe som gikk.
Men alle har kanskje ikke den muligheten..
Hovedansvaret her ligger helt klart på selgere, men jeg mener at kjøpere burde være mer bevisst på tegn til sykdom og mishandling..
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 23:04   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Jeg får min første reptil i morgen,en vietnamesisk gylden gekko. Det som du har skrevet nå,skal jeg ta til meg selv om jeg ikke er selgeren,men for å være med på å sørge for at reptiler har det bra
Flott at du skriver dette,sånn at de som ikke kan å ta seg av dyrene sine sikkelig fatter greia..

Btw,mulig du får en pm av meg med litt spørsmål

Uansett,kjempeflott at du får sagt det!
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 00:07   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Janka Vis post
Nok en grunn til hvorfor dyreholdet vårt bør bli legalt. Om det hadde vært en hund, hadde man kunne sendt en bekymringsmelding om at man mistenkte den ble vanskjøttet. Men med reptiler er det enten pest(liv i lidelse hos de som ikke tar seg av dem) eller kolera(død hos mattilsynet). Hadde MT kunne sjekket forholdene og tatt affære KUN om det var nødvendig, kunne ting vært mye bedre. Slik det er idag, kan man nesten ikke sende bekymringsmeldinger om slikt, da man da sender de uskyldige dyrene rett i giljotinen.

Er absolutt veldig enig med deg, men lurer av nysgjerrighet på; har du sett gekkoer som er i verre tilstand enn Calista i Norge(men fremdeles levende)? Lurer på hvor langt folk har samvittighet til å la det gå...
Ja, absolutt enig. Man skulle kunne sende bekymringsmelding når det virkelig var dyremishandling på gang, og uten fare for at dyret ble 100% sikkert tatt med og avlivet.

Og ja, jeg har sett 2 gekkoer etter Calista som har vært i like dårlig forfatning. Fikk jo senest i dag 2 bilder av en som ikke ser ut. Halen er tynnere enn lillefingeren min. (og jeg har veldig tynne hender.) Selve gekkoen så ung ut, hadde ikke helt blitt ferdig med ungdoms-flekkene sine.
Nå skal en jente (du får selv bestemme om du vil offentliggjøre hvem du er på forumet ) dra og hente den en av dagene, såvidt jeg forsto, så da kan vi kanskje få ut et bilde av stakkaren også før behandlingen begynner og krysse fingrene for at det blir en solskinnshistorie til slutt.

Sitat:
Opprinnelig postet av dragoon88 Vis post
Jeg mener man må kunne legge noe skyld på kjøpere også.
Når man skal skaffe seg et dyr, bør man ha kunnskap nok om dyret til å kunne se åpenbare feil slik som ryggrader som stikker opp, gamle hamrester osv..
F eks. Jeg dreit meg ut når jeg henta de to nye kongepyton, ved å ikke studere de skikkelig og rett og slett ta selgers ord for god fisk. (eller hva det nå heter)
Hadde jeg vært mer kritisk og sett nøyere på dem ville jeg nok oppfatta at noe var galt.
Men jeg tenker sånn i ettertid at jeg har i alle fall vilje og mulighet til å gjøre det bra igjen, og har stått på for at dem skal bli bra, noe som gikk.
Men alle har kanskje ikke den muligheten..
Hovedansvaret her ligger helt klart på selgere, men jeg mener at kjøpere burde være mer bevisst på tegn til sykdom og mishandling..
Jeg husker spesielt en kongepyton som jeg fikk bilder av den nye eieren for ca ett år tilbake. Jeg husker dessverre ikke hvem det var som fikk slangen, og jeg lurer på hvordan det går med slangen i dag.
Men da jeg fikk bilder av den så så den ut som en kornsnok i kongepyton-skinn... den var så tynn. Huff, for et sørgelig syn. Og kunne ikke vært mange måneder gammel. For en start på livet.
Vet du, jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal tro ang noen kjøpere. For med den kongepytonen jeg nevnte, så er jo dette tydeligvis et dyr de gladelig har tatt imot uten å være noe kritisk til selger. Og selgeren fikk vel 800-1000 kr rett i lomma uten spørsmål, vil jeg tro. Man må jo nesten være blind for å ikke se at slike tydelig syke dyr faktisk ER syk/tynn. o_O
På en annen side, så er det jo godt at de ofte ender hos eiere som faktisk stiller litt spørsmål, og så gjør det de kan for å få dyret friskt igjen.. men jeg syns det er trist at nye eiere skal starte med en slik belastning over sitt nye dyr. Det er trist. Men all kudos til de som virkelig står på for å få dem friske igjen.

Sitat:
Opprinnelig postet av ederlezi Vis post
Jeg får min første reptil i morgen,en vietnamesisk gylden gekko. Det som du har skrevet nå,skal jeg ta til meg selv om jeg ikke er selgeren,men for å være med på å sørge for at reptiler har det bra
Flott at du skriver dette,sånn at de som ikke kan å ta seg av dyrene sine sikkelig fatter greia..

Btw,mulig du får en pm av meg med litt spørsmål

Uansett,kjempeflott at du får sagt det!
Jeg tror nok det finnes kjøpere som er litt i "ahh, nytt reptil/dyr" skyen for å virkelig få opp øya på hva de faktisk kjøper..
I alle reptilbøker så har de en egen seksjon om "choose a healthy ball python/Leopard gecko/whatever". Det er ikke for kødd at de skriver en slik seksjon. Jeg tror folk burde finpuss-lese disse avsnittene like godt som resten av boka, men det virker som det er en del som skipper det??

Gratulerer med gekko, håper du blir fornøyd. Om PMen er om arten, så kan jeg dessverre lite/ingenting om den, men om PMen handler om annet, så kjør på.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 06:20   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Jeg tror nok det finnes kjøpere som er litt i "ahh, nytt reptil/dyr" skyen for å virkelig få opp øya på hva de faktisk kjøper..
I alle reptilbøker så har de en egen seksjon om "choose a healthy ball python/Leopard gecko/whatever". Det er ikke for kødd at de skriver en slik seksjon. Jeg tror folk burde finpuss-lese disse avsnittene like godt som resten av boka, men det virker som det er en del som skipper det??

Gratulerer med gekko, håper du blir fornøyd. Om PMen er om arten, så kan jeg dessverre lite/ingenting om den, men om PMen handler om annet, så kjør på. [/QUOTE]

Stemmer det ja. Jeg har jo venta i noen månder på å skaffe meg reptil fordi jeg ville føle at jeg var klar for det,så har lest meg opp til mye her,men regner med det blir kjøp av lærebok om reptiler etterhvert ja!

Takk for det
Ah,skjønner.. Det er vist ikke mye eksemplarer av den i her i Norge,jeg hadde ikke hørt om den før. Men den er meget populær i amerika Men den er grei
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:19.