| Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Jeg var innom Mittdyr.no — Der dyreelskerne møtes nå nettopp, og gikk inn på reptilsiden. Under "fakta om reptil" står det at
"Det spesielle med reptilene er at de kan leve et liv helt uten vann." Dette må vel være feil? Kan absolutt alle reptiler klare seg hele livet uten vann? kilde: Reptil — informasjon, fakta, bilder og video | Mittdyr.no
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Sted: Hordaland
Alder: 16
|
Høres rart ut ihvertfall..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Sikkert noen som leser det og tenker "jaja, da er det ikke så farlig om jeg ikke skifter vann jevnlig"
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: Hordaland
Alder: 16
|
Ja enig, etter det jeg har hørt så skal de ha en skål med friskt vann tilgjengelig hele tiden. Dumt hvis de gir ut sånn feil informasjon når noen som ikke har peiling få Reptiler fra før skal skaffe seg også følger de det som står der.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Nei huff, det der burde de jo ha fjernet. Er jo helt skrekkelig informasjon som absolutt ikke gjelder alle reptiler!!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Når vi snakker om vann, er det virkelig nødvendig med frisk vann til ørken levende dyr hele tiden?
Det jeg mener er.. det er jo veldig ofte tørketider, og jeg tviler på at det er friskt vann der hele tiden.. Det vil ikke si at jeg skal droppe å gi de friskt vann, men hvor kritisk er det, om de ikke har helt fersktvann..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Bare fordi det er ofte tørke i ørkenen, så betyr det ikke at dyrene våres ikke fortjener friskt vann tilgjengelig til alle døgnets tider.
Mange ørkendyr som også drikker vann når de er i fangenskap. Fennek-reven er et eksempel på det. De drikker omtrent aldri vann i ørkenen, men i fangenskap så drikker de vann gjevnlig.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Helt klart feil informasjon. Reptiler trenger vann, om de lever i de tørreste ørkener eller i den våteste regnskog.
Ørkenlevende reptiler trenger ikke konstant tilgang på vann, men de trenger likevel vann, så det er ikke noe galt med å gi de tilgang på vann hele tiden.
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 21-10-2009 kl 20:43. Begrunnelse: glemte å fullføre : p |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Forklarer hvorfor jeg har fått en del merkelige mail fra tid til andre ang uttørkete dyr..
Har tatt kontakt med dem for å få rettet dette! Forøvrig så finnes det ikke noe levende på jorden som ikke trenger vann. Forkjellen er at enkelte dyr har egenskap til å magasinere vann i kroppen som de kan tære på. Kamelen og dromedaren er gode eksempler på nettopp dette. Om et ørkenlevende dyr får tilgang på vann vil det drikke vann på lik linje med ikke ørkenlevende dyr. Sist endret av Frogger; 21-10-2009 kl 21:09. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
MEN, det er ikke alle reptiler som er like flinke til å drikke, spesielt stillestående, vann. Enkelte foretrekker rennende vann, eller slikke vanndråper fra f.eks planter o.l.
Skjeggagamen er et eksempel på ørkendyr som ofte kan være dårlige på å drikke stillestående vann - da er det imidlertid en god idè å bade dem ofte (mange drikker da), eller gi vann via sprøyte eller pipette. For agamer som spiser mye frukt og grønt kan man skylle maten godt under vann før de får den (og se til at den ikke tørker ut før den blir spist). |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Informasjon? | slizy | Taranteller | 5 | 03-05-2009 13:57 |
| Informasjon om madagaskarboa? | snakeyes | Boa og pyton | 14 | 08-04-2009 19:46 |
| Regnbueboa Informasjon om regnbueboa | luzifer2 | Boa og pyton | 3 | 19-11-2008 16:54 |
| Informasjon om Gargoyle-gekko | ragman | Gekkoer | 3 | 04-03-2008 12:23 |