| Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
I lang lang tid har jeg sittet i det stille og blitt mer og mer frustert over at enkelte ikke tenker seg godt nok om før de går til anskaffelse av et reptil. Dette innlegget bærer preg av min frustrasjon. Jeg mener ikke å spikre noen opp på veggen, men håper at folk tenker seg om, tar en ekstra titt på dyrene sine for å se om de har det så bra som mulig.
Vel her er mine frustrerte tanker.. Som sikkert de aller fleste har fått med seg så går vi en spennende tid i møte. Vil vi få en legalisering av herptiler i Norge eller ikke. Vi som er i hobbyen syns det er meningsløst at vi ikke får lov å drive med hobbyen vår på en legal måte. Vi argumenterer med at hobbyen vår må legaliseres av dyreverns hensyn. Vi hyler og bærer oss når Mattilsyn og politi tar nye beslag i dyr og vi liker heller ikke å se at dyrene ikke har ultimate forhold. Dyrevernerne, med deres ”ekspert”Clifford Warwick i spissen sier at reptiler ikke egner seg i et privat dyrehold. De peker på at dyrene blir stresset, feilbehandlet og at vi ikke klarer å oppfylle de kravene reptiler trenger. Dette er argumenter som skeptikerne til reptilhold sluker rått Det opprører meg derfor langt inn i sjelen når jeg derfor ser folk i miljøet bygger oppom dyrevernernes argumentasjon ved hodeløse inpuls innkjøp, annonsering som vitner mer om personlig tilfredstillelse, generelt dårlig eller ikke tilstedeværende dyrehold, overdreven oppdrettstrang og ikke minst totalt mangel på ansvarsfølelse. Selv om reptiler er veldig spennende dyr, trenger man ikke ha alle reptilene i sitt eget dyrehold! Skal man ha et dyr krever det at man setter seg inn i dyrets krav og behov og oppfyller dem. Dette innebærer også at man tar dyret til vetrinæren med en gang om det skader seg eller blir sykt og gir dyret en riktig og variert diett. Syns man det er for dyrt å gå til vetrinæren eller at fôrdyrene er så ekle at du ikke vil ha dem i huset så er du ikke skikket til å ha et reptil og bør finne deg en annen hobby. Når man skal skaffe seg et dyr så må man ta med i beregningen at dyret lever mer enn et par måneder. Skaffer man seg et dyr som kan bli 20 år gammelt, ja så forplikter det at man skal ta vare på dyret i 20 år, ikke et eller to år. Om nå allikevel alt skal butte imot en, og man må omplassere dyret sitt så gjør det i god tid og forall del pass på at den som overtar er genuint intressert i at dyret ditt får det best mulig. Starter man et oppdrett så er det smart å sjekke om det er marked for enda et oppdrett.. Som oppdretter følger et et ansvar i at dyrene skal være friske og raske, uten genetiske defekter eller andre skavanker.. Som oppdretter er man også ansvarlig for at dyrene man selger får et fint og stabilt hjem. Sliter man med å omsette dyrene eller markedet blir oversvømt med en type dyr er det på tide å revurdere oppdrettet. For å illustrere ytterligere hva jeg mener om den manglende kunnskapen til mange legger jeg noen spørsmål om reptiler jeg har fått de siste månedene. Husk at disse personene har ihvertfall spurt om hjelp, tenk hvor mange som ikke tør spørre idet hele tatt!
Det har lite hensikt å drive å kjempe for en legalisering når vi ser at noen av de som er i det lille miljøet vi har jobber mot oss ved selv å ikke holde dyrene sine skikkelig. Helt tilslutt vil jeg legge til en liten trist solskinshistorie.. Bildene dere ser under er av en liten gekko som av ymse årsaker måtte omplasseres. Dessverre skjedde det "noe" og gekkoen ville ikke spise. Gekkoen er nå kommet til en ny eier som kan ta vare på den. Den har begynt å spise og jakter ivrig etter sirisser den har allerede lagt på seg litt også ![]() ![]() For 7mnd siden så den slik ut.. ![]() Slik så den ut for noen uker siden Sist endret av Frogger; 15-10-2009 kl 17:40. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Da kaster jeg meg på tråden jeg...
Hvorfor skaffer folk seg dyr uten å undersøke noe om de først? Folk kjøper geckoer uten å vite om de skal ha det tørt eller fuktig, sand eller stein, frukt eller kjøtt. Hvorfor er det så mange inkompitente folk som kjøper på impuls?? Det å kjøpe et dyr og så etterpå begynne å spørre hva det trenger osv, er for meg helt ubegripelig. Finnes det ingen ansvarsfølelse hos folk? Hva om dyret har spesielle behov? Det å kjøpe en gecko,slange eller tella (eller annet dyr)uten å sette seg inn i hvordan de lever, hva de skal ha eller hvordan habitat de trenger, grenser til dyreplageri. Da dyret ofte ikke får det den trenger pga eierens manglende interesse og vett til å sette seg inn i tingene FØR anskaffelsen av dyr. Hvilket tilsier at den eieren ikke er skikket til å eie et dyr. Vil man ikke undersøke noe før man skaffer seg det, så har man heller ingenting med et dyr å gjøre. Det å kjøpe dyr på impuls er noe som er forbeholdt folk som har vært i bransjen lenge nok til at de har ferdig oppsett hjemme, stående i tilfelle de finner et dyr som kan passe inn der. Det å kjøpe bøker og lese bør være en selvfølge FØR man skaffer dyret. Vil man ha et dyr, bør man også koste på det som trengs for å gi det et best mulig liv. Dette gjelder alt fra elefanter og nedover. Det å stole på en oppdretter er ikke bra nok. Oppdrettere vet ofte ikke hvilket habitat dyrene de aler opp kommer fra engang, da de stort sett har sine i små plastbokser og kun tenker profitt framfor dyrenes ve og vel. Egoisme og dyr hører ikke sammen. Desverre er vi som mener dette i mindretall uansett om det er bikkjer, katter eller reptiler.Noe man ser gang på gang i annonser som ligger ute. Hadde folk satt seg inn i hva dyrets behov er, før anskaffelsen. Så hadde vi sluppet store deler av omplasseringsbiten fordi folk går lei, dyr som lider og dårlig livsvilkår for dyrene fordi eierene da ville visst hva dyret har krav på og trenger. I tillegg burde selgere kun være folk som vil dyrenes beste, slik at de går foran som eksempler både med terra og kunnskap. Det å selge dyr burde ikke være en menneskerett for hvem som helst. Det burde være et privilegium som er forbeholdt de som er oppriktig intressert i dyrene og deres ve og vel! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Flott skrevet, Froggis, støtter alt 100%
Selv har jeg fått noen utrolig merkelige spørsmål ang leopardgekkoer og kongepytons, syns det er utrolig skremmende at folk virkelig ikke bruker hue. "leosene mine slåss, hva skal jeg gjøre" har jeg blitt spurt om flere ganger. Er det virkelig så vanskelig å fatte at noen ganger går ikke dyr sammen, og man må skille dem??? Og alt det der med å fore leopardgekkoer med grønnsaker, herregud... personen burde vært skutt! Og når det er sagt, så syns jeg det er skammelig at folk som selv er godt inn i reptilmiljøet ikke engang tar dyreholdet sitt seriøst, og lar det gå så langt som med f.eks leopardgekkoen på bilde. SKAMMELIG, og helt ufattelig for min del. Hvordan har man samvittighet til noe sånt? Jeg trodde vi var glad i dyra våres, jeg!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Hedmark
Alder: 26
|
Ja dette var bra skrevet!
jeg er helt enig, ser folk som bytter ut dyrene sine pga de har gått lei og div, sånn er groteskt! Mine 2 leos ble kjøpt av en dyrebutikk i tyskland, så regner med de er viltfanget. De var ganske små og tynne når jeg fikk dem, kjørte en middkur på de for å være sikker! jeg har lest mye, ordnet terra etter dems behov, jeg spør om det er ting jeg er usikker på, men man kan jo ikke vite alt. Btw: Stakkars lille leo: |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Sitat:
Men selom oppdrettere holder sine avels dyr i plastbokser så vil det ikke si at dem bryr seg mindre om dyra sine enn dem som har dem i terras. Men som dama også sier her,det å være en oppdretter eller klekke frem leo,creseted,skjeggis egg osv osv er faktisk like lett som å bake boller med en sånn 123 pakke som man får kjøpt i butikken. Selom en person avler på reptiler så vil det ikke si at han er en seriøs oppdretter,eller at han/hun holder dyra sine bra eller på en forsvarelig måte. Det er et ekstra trist syn for meg å se bildet av den leosen over her pga den kommer ifra meg. Dere ser jo på første bilde hvordan den SKAL se ut hvist man holder dyra på en riktig måte. Er nå glad for at denne leosen har kommet til en ny eier som jobber med å få han opp i vekt igjen. Folk skal vite at det er ikke bare å kjøpe inn 20-30 avels leoser å tru at det er bare å hive dem i plastbokser å bare la dem være nedi der. Skaffer man seg 20-30 leoser så har man ansvar for at disse dyrene skal ha det så bra som dem kan ha det(selom dem bor i små plastbokser som Lailande sier her). Jeg hadde vel ca 30-35 avels dyr på det meste (uten bebisene). Å dæven det skal sies at det tar tid ja. Så ja,,man burde å tenke seg GODT om før man bestemmer seg for å kjøpe en eller flere reptiler. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Yepp,
ALLE SOM VIL HA REP. BØR LESE SEG 4KANTET. Exempel: Jeg har alltid vært litt lyst på salamander, men siden jeg leste om at dem kan bli over 40, så har jeg tatt helt fravær fra dessan søte små. Alt skal være klart før anskaffelse. .....Dyr jeg ser for meg nor jeg blir "60" er landpadda mi. me hans yndige 6 år, så har han også hele livet forran seg, slik som meg. ![]() Ein skal også kunne se fremover i tid. Hmm....skammfult med dei dyrebutikkan i utlandet som har levende dyr i et utsillingsglas, eller terrapiner som stamper rundt i en liten "bolle" over disk. Fordømrande mye impulskjøp i verden ![]() Eller her til lands, alle pelsdyra som blir funnet i kontainer. X2
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Dette er kjempe fint Frogger!
Starter denne tråden er helt på sin plass og veldig viktig. Jeg tror det er veldig veldig mange som må ta seg sammen og det er dessverre folk i miljøet også. Jeg har i min fartstid som skjeggis eier tatt over 3 jenter som har sett helt jævlig ut og har vært ved døden nær to av dem. Dette har kostet meg slit og ganske mye penger. Har nå en jente her som begynner og komme seg til hektene. Hun har lagt på seg nesten 50 gr på ca 2 uker Denne jenta har jeg tatt over fra en som har masse reptiler... tenke tenke... det forteller litt det eller. Har hatt 5 skjeggiser som har kostet meg tilsammen ca 10.000.- på 5 år. De to første årene kostet Gibbs meg null kroner hos vet, så man kan vel si 10.000.- på 3 år.. Det som Frogger tar opp med vetrinæren er veldig viktig! Hvis man lever på grensa med penger og mat, så går man seriøst på en smell når dyret plutselig blir skikkelig dårlig. Har man dårlig råd hva gjør man? Dyret koster 500.- og operasjonen koster 3-4000.- Dyr skal ikke lide fordi pengeboken er skrall! Da skal man ikke ha dyr. Det er ufint at dyrene koster så lite, for hvem som helst kan skaffe seg et uten og tenke. Min tid her på RF og mine video snutter på Youtube har produsert en rekke helt fjerne spørsmål som man får skikkelig sveis av. Jeg vil si at det er store holdnings problemer hos folk når det kommer til reptiler. Det gjelder dessverre ikke bare Norge.. Reptiler er dyr og skal tas vare på på lik linje som hunder, katter og alle andre dyr. Dette må snu og starten på det tror jeg er lovendring. Vi må ta dyrehold mere seriøst en det det blir gjort i dag! Som Lailande sier så snilt, det grenser til dyreplageri.. Jeg vil strekke det lengre og si at DET ER DYREPLAGERI! Hvis man ikke kan imøte komme dyrets behov, så skal man heller ikke kjøpe dyr. Den leosen som Frogger har lagt ut her er mishandlet etter min menig.. Sulte i hjel et dyr på denne måten forteller meg en del. Den får ikke nok mat seff. Den får ikke nok med kalk og vitaminer og den er dehydrert. Dette vil den dø av, så hvis ikke det er dyreplageri hva er det da? |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
Hva om vi tenker på andre arter en kongepython,leopard gekkoer og kornsnoker.. Om vi tenker på de litt mer avanserte artene.. Der er det mange oppdrettere som faktisk drar til landene hvor dyrene kommer fra, for å finne ut mer.. Da tenker jeg på de gekkoene du aldri ser bilder av, som folk ikke har hørt om. Eller diamant python for den saks skyld. Det er ikke alle oppdrettere som holder dyr i bokser og ikke veit noe, jeg har ungdyr i bokser, men eldre dyr her, går i naturlige terrarier... Jeg får egg, kan så og si kalle meg selv en oppdretter. Og jeg veit hvordan dyra har det i naturen. Men jeg er enig i at det er mange som bare avler og ikke veit en dritt og.. Men en oppdretter, betyr ikke nødvendigvis at han ikke veit noe og har dyr i bokser. Ellers er jeg veldig enig i det meste som blir sagt her.
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Om du snakker om oppdrettere av arter vi aldri har hørt om eller sett bilder av så snakker vi om alvorlig form for faunakriminalitet mr.repti.. I så tilfelle så må de reise dit dyrene lever for å hente mer avlsmateriale og og for å lære seg mer om arten på den måten.
Det finnes på den andre siden noen oppdrettere som også driver med private forskningsprosjekter, f.eks Uroplatuser men mange av de er også i kontakt med forknings instutisjoner og kan ikke sammenliknes med en norsk 18 åring som driver med oppdrett på Leopardgekkoer og KP. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Jeg var kanskje litt kjapp.. Men poenget mitt er at de fleste oppdrettere vet hvordan dyrehold skal være, og holder dyre forsvarlig. Om vi ser bort i fra alle leopard gekko, kp og kornsnok oppdrettere, det er ikke bare de som dretter dyr.
Egentlig syns jeg ikke dyreholde her i Norge er så værst, om vi sammenligner med Amerika, hvor folk holder et par adulte gargoyls i pettbokser og ikke veit en dritt om dyrene i det hele tatt.. Men det er alltid noe å forbedre overalt, noen ganger virker det ikke som reptil går under kategorien dyr, for mennesker.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Frustrert. Haplopelma lividum | joborg | Taranteller | 3 | 07-10-2008 10:28 |
| Mitt leoterra:D | Miroxx | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 29 | 20-07-2007 08:18 |
| Mitt Terarrium | bisQuit | Terrarier | 21 | 22-02-2007 05:46 |
| Gullet mitt:) | Adsome | Taranteller | 12 | 17-01-2007 20:19 |
| Mitt første hamskifte... (vel, mitt og mitt) | Evenruden | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 10 | 20-12-2006 05:02 |