"
Gammel 12-09-2009, 15:48   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard Blande arter/lokaliteter...

Ettersom jeg er har lært fra tidlig alder at blande hunderaser med vilje uten at man vet bevisst hvilken linjer man avler på, så er det noe jeg alltid har tatt motstand fra.
Men jeg er dog litt usikker på om jeg kan dra paraleller av det til reptilmiljøet..

Nå snakker jeg kanskje ikke nødvendigvis om å blande to helt forskjellige arter, som jeg vet noen oppdrettere kan finne på å gjøre, dog jeg har ingen tro på at det lille prosenttallet som gjør det vil ødelegge hverken den ene eller den andre arten i fangenskap...

Men hva som "bekymrer" (?) meg litt mer, er blandingen av lokaliteter. Kanskje mest på grønn trepyton og spesielt kongeboa. Mengden av bastard-kongeboaer som finnes er, for meg, skremmende høy. Og hva som overrasker meg mer, er at disse blandingsboaene er ikke noe fine engang. Møkkete mønster, svak rødfarge på halen... hva er det som får folk til å kjøpe dem?

De absolutt flotteste boaene er jo de som er av ren lokalitet, FLOTT samlet mønster, sterk rødfarge på halen, og de forblir gjerne sånn fra ungdom til voksen. Min mening, så er de aller aaaller fleste renartede boaene mye flottere enn de aller fleste morphs som finnes av dem. (bortsett fra Jungle - jeg er en sucker for en flott jungle kongeboa. )

Hva som jeg finner bekymringsverdig, er at folk avler i hytt og pine på dem, uten å gi mye tanke til hvor mye de ødelegger en lokalitet som er så flott i seg selv. Heldigvis nå i det siste har jeg sett mer av ren-lokalitets-boaer enn før, men i Norge så myldrer det fortsatt av disse bastard-boaene.

Er det fordi bastard-boaene er billigere? Er det fordi de er lettere å få tak i der og da, enn å bare ta å gjøre litt ordentlig research og finne den PERFEKTE boaen du liker? Er det fordi folk ikke vet bedre? Er det fordi folk syns bastard-boaen er penere enn ren-lokalitets-boaene?
Hvorfor er det akseptabelt av de fleste seriøse at man avler på blandingsboaer, når de aller fleste blir kritiske til arts-blandinger, avkom som ofte ikke engang kan formere seg videre, derav neppe vil noensinne gjøre like stor skade for en art i fangenskap, som denne blandingsboaen gjør?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-09-2009, 22:53   #2
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Jeg tror det er fordi folk generelt vill bare ha en slange for att det er en slange.
lokal blandingene er som regel sterkere å lettere å ha i fangenskap.mye lettere for formere seg også.
men det hender att men ser fine å strøkne kryssnings boar til salgs.
men er man extra intrisert så kommer det med div lokaliterer osv etterhvert.å da kan det hende folk bytter ut til noe mer "avansert" etter å ha vært gjennom ett titalls med div reptiler.

du tenker på BCC som den ekte boan.mens fleste parten i zoo butikker osv er BCI som er rørt godt i sammen til en stor mix å er en ren raset boa i følge uvitende hehe.
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-09-2009, 18:28   #3
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

Har en ren arta boaer så bør man alltid sørge for at de holder seg uten innblanding fra andre lokaliteter men på boa er det ikke noe problem tror det omtrent ikke er noen som har rene lokaliter i Norge.

Men skal man avle "bastarder" bør de avles med andre bastarder enn rene .

Jeg liker morpher disse har blitt blandet med en del lokaliter for å få frem mønster og farge som en vil ha

Men bastarder forblir billigere enn rene lokaliter kan får 1.1 bastard for 1500++ skal man ha Costa Rica imperator må man ut med kanskje 3000 for 1.1 ennå mer for sjeldere lokaliterter den dyreste lokaliteten ligger på en svært høy klasse pearl island boa er utryddet i naturen trolig
en førstegangs slanger eier vil gå for de 1.1 bastard for de er billigest

eneste rene lokalitets boar kan få billig er farma dyr
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kakkerlakker. 11 arter i alt. _Nagash_ Insektfakta 0 22-01-2008 10:32
skorpion arter zicostar Skorpioner 7 30-10-2007 21:12
Blande insektsarter i terarriet? Filip Andre insekter 12 04-10-2007 20:01
Arter. Olliw Taranteller 15 08-04-2007 13:16
Poecilotheria arter skorpion Taranteller 11 27-10-2006 12:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:16.