| Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
Hei!
Bare for å få litt diskusjoner her på Reptilfreaks, så fyrer jeg opp en tråd: Jeg har tenkt en del på at prisene er veldig lav på reptiler. Koster jo maks 200-250 for en Leopard Gekko! Jeg synes dette er i grunn litt kvalmt å tenke på. Dyr som bare selges i hytt og prine! Dyr er liv, de skal kjøpes og ikke minst selges med omhu. Når prisene på et ulovlig dyr er så lav, så fører dette jo også til at flere med lite kunnskap om dyrene kjøper de (Jeg har ingen kilder på dette, men synes det høres logisk ut). Dere kommer sikkert til å si noe som f.eks.: Ja, men en Leopard gekko er jo bare et nybegynner-dyr. Bare? Det er jo et dyr, som skulle vært like dyr som de kuleste morphene til en KP! Hva synes du om at prisene er så lave? Hva synes du er en OK pris til f.eks. en Leopard Gekko og hvorfor?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
|
Hvor har du sett Leopard Geckoer til en så lav pris da?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
Kommer jo ann på hvilken Leo, men dette er vanlige priser på dyr i Sverige (solgt fra oppdretter).
Prisene er såpass lave da disse er ganske vanlige og lette og avle, hadde de vært mer sjeldne så hadde prisene vært høyere. Om du syns dette er forferdelig tenkt da på katter, de blir jo nesten kastet etter folk...
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Jeg synes de "vanligste" dyrene burde koste litt mer. Det er dessverre slik at mennesker tenker seg bedre om hvis de må ut med litt mer penger. Allikevel synes jeg ikke prisene på dyr som egner seg for bortimot alle skal være avskrekkende, da det er flott dyr de fleste vil ha glede av, og bli glade i. Noen av reptilene synes jeg er absolutt dyre nok, men dette reguleres jo av etterspørsel og tilgjengelighet som alt annet.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg syns ikke noe om lave priser på dyra. de fleste vanlige leoser blir solgt for rundt 500 kr i Norge, og jeg syns selv nesten det er litt for lavt. En leos til 200 kr ber om å bli brukt som reptilmat for andre, hvilket jeg syns er helt forferdelig å tenke på, da de fleste leoser (og andre reptiler) blir avlet frem av oppdrettere som setter mye tid og stell inn i det.
Faren for lave priser, nevner Nagash ganske greit. Folk tenker seg ikke om. En leos til 200 kr får samme status som et hamster eller rotte til samme prisen, og vi alle vet jo at disse dyrene blir jo nærmest brukt som leketøy til barn. Men - det går ann å gjøre det litt anderledels. Som oppdretter mener jeg at man kan sette krav til kjøpere, samt at man selv bestemmer hvem man velger å selge til. Hvis man vet at personen dyret går til har utstyr i orden og kunnskapen i behold, så ser jeg ikke noe galt i å selge dyret til en forholdsvis lav pris. Flere gnager-oppdrettere selger jo sitt avl nesten billigere enn butikken, nettopp pga at de vil heller bruke tid på å finne riktige kjøpere, enn å stå frem som grådig.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
200-250 kr for en normal farget leo er ikke en gang vanlig her i Norge.
Joa i Sverige så kan man få dem til den prisen,men vil da si at man hvertfall må ut med ca 400-500 kr for en normal farget her til lands. Grunnen til dette har vel ikke noe å si at dem er en "nybegynner" reptil (noe som leoser heller ikker er). Sånn som det ligger ann i leo verden så kommer det nye morpher hvert år å da stuper prisene på de "gamle" morphene/normal fargede. Men sånn er det vel med alt,det som er lettest å få tak i blir det billigste :/ |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg syns dette er å gå litt langt, aldri hørt om slike tilfeller jeg, drev med smågnagere i flere år i mine yngre dager, og disse ble allt hjertelig tatt vare på. Jeg har derimot hørt masse negativt om kattehold, her avler jo folk opp i massevis for å "knerte" dem etterpå...
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Og om jeg skriver av "egen erfaring", så overhode ikke på den måten du spørr - men jeg har hatt flere venninner oppigjennom årene som har hatt en fryktelig bruk & kast mentalitet på hamstere og rotter. Og hver gang hamsteret døde, så kjøpte foreldrene et nytt et til dem, uten å vise interesse til at dyret skal ha det bra og blir behandlet riktig.Hadde blant annet en nabo som kjøpte to kaniner, ett av hvert kjønn.. og de ble overrasket over at jenta plutselig fikk et ungekull... og siden de ikke gadd å kjøpe et nytt bur, så måtte gutten bo i et gammel kanari-fugl bur i flere måneder før de tok seg råd til å kjøpe et større bur.. Selv var jeg jo bare rundt 5-8 år gammel da dette pågikk, og jeg hadde nok ikke så fryktelig mye vett i pappen selv til å helt forstå hva som foregikk (med mindre det var mishandling så klart), men hadde det skjedd den dag i dag hadde jeg helt klart sagt ifra for lenge siden.
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
|
Jeg er enig i at prisene ikke burde være så lave. Desverre er det unger på 10 år som går i dyrebutiken og kjøper en rotte eller kanin, uten å ha fått lov hjemme først... Det er ikke greit!
Jeg syns ikke eksotiske dyr bør selges i butikkene, men kun hos oppdrettere. Det er ingen som selger hunder over disk i Norge, og skal du ha en hund hos en seriøs oppdretter må du vise deg verdig! Kanskje det burde være samme kriterer for reptiler??? Da får man luket ut en del av de spontane "jeg vet egentlig ingenting" kjøperne. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Trist å høre om dette da Cam, foreldre burde jo vite bedre, aldri hørt om slikt selv.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Syke priser! | Tarantellen | Småprat | 3 | 06-07-2007 00:13 |