"

Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-07-2008, 18:09   #1
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard Karibien

Etter et par etterlysninger tenkte jeg at jeg kunne legge ut et lite reisebrev slik som jeg gjorde i fjor da jeg var på Borneo og i Malayisa.
Denne gangen har jeg og søstera mi farta rundt i Karibien på jakt etter steiner og andre ymse saker, deriblant reptiler og ellers det man måtte finne på disse øyene.
Først for de som måtte interessere seg for litt geologi, så er disse øyene (hovedsaklig Aruba, Bonaire og Curaçao eller abc-øyene som de kalles) veldig unge, de fantes ikke den gang dinosaurene ble utryddet og kom opp av havoverflaten først for 40 millioner år siden. Øyene består av Limestone som på godt norsk kalles kalsiumkarbonat eller kalsitt og denne steintypen blir dannet på havets bunn. Hardkoraller er for øvrig laget av samme stoffet og man kan lett se at disse øyene egentlig er koraller som har kommet til overflaten (vi fant en hjernekorall midt i landet f. eks i fjellet).
Vel nok om det.
Hvis man er ute etter tropisk skog så bør man ikke dra til disse øyene, men heller dra til de østlige øyene som Dominica og St. Martin og kanskje så langt sør som Grenadine. Da Aruba, Bonaire og Curaçao hovedsakelig er dekket av Divi Divi trær (Watapana) og kaktuser (som kalles Mondis), samt ficus og mye Hibiskus.
Men til tross for tørt land er det kjempe flott fauna og dyreliv her!
Bare på Aruba finnes det 8 arter endemiske firfirsler og gekkoer. Det største reptilet, som også er den flotteste er den grønne iguanen (Iguana iguana). Man finner også endemiske slanger som den utrydningstruede klapperslangen ”cascabel” eller Crotalusdurissus unicolor som er det vitenskapelige navnet.
Ellers er disse øyene et lite mekka for hobby ornitologer da fuglelivet virkelig har litt av hvert å by på fra pelikaner til parakitter, flamingo, store fregattfugler samt papegøyer og en god del rovfugler.
Som dykke entusiast har jeg så klart benyttet muligheten til å dykke, både nattdykk og dagdykk. Dette er sesongen for mange av havskilpaddene til å klekke så hvis man er heldig ser man små baby skilpadder svømme rundt drop-off¨’en langs korallrevene.
Det er også flotte muligheter for vrakdykking, og vi var så heldige å få dykke både på vrak og med haier, noe som var en flott opplevelse.
Men så, er kommer litt bilder fra de forksjellige øyene.
Beklager kvaliteten på noen av bildene, min eldre søster er i besittelse av et ”litt” bedre kamera enn meg og lillesøss har lite hun skulle ha sagt veldig ofteJ Men fikk nu snappet til meg et par ganger.

Denne lille karen her kalles for kododo blauw (Cnemidophorus arubensus, eller Aruban Whiptail lizard.
Dette må være den vanligste firfirslen man finner på samtlige øyer, dog er det forksjellige underarter på hver eneste øy, men her snakker vi hopetall av dem, det rett og slett kryr av dem.
Hannene varier fra grønnaktig til opal, smaragd blå, helt fantastiske farger

En annen liten dame i et Divi Divi tre

Så første dag uttafor leiligheten så jeg denne karen. Mr. Eremitt!

Her fines også en del anoler, og dette er en av de som er endemiske til Aruba
Jeg har dessverre ikke det vitenskapelige navnet i farta

Da vi kom til Bonaire leide vi oss en Toyota Hilux, da mye av veiene på øyene er totalt ufremkommelige deler av året. Og i Slagbaii National Park (som utgjør 20% av Bonaire) er veien ikke bedre akkuratt.
Denne pippen (ukjent art) likte tydeligvis ikke det han så i speiliet.

^_^

Og vel fremme i leiligheten fant vi denne i hagen (til dere som mener Iguaner ikke kan ha særlig med tenner da de er vegeterianere, take a closer look ) Dødsårsak er ukjent, men jeg heller over på dehydrering da den naturlige dammen som har vært her er tørket ut og det hadde vært lang tørke før vi kom.

I baksiden av leiligheten (hagen altså) var vi så heldige å ha vår egen lille iguan familie på 5. Dvs 1 hann og 4 damer (snakk om luksus) og her er bilde av sjefen sjøl.

Så nevnte jeg at av de endemiske firfirslene hadde hver øy sin egen lokalitet. På Aruba er de mer eller mindre knall blå, grønne, mens på Bonaire var de delte, med lilla hode, brun kropp og blå hale (hannene, hunnene var fortsatt kjedelig brune)

På vei til nasjonalparken traff vi på et villesel som dessverre minsker i antall.
Rosita.

OOuh look, flamingos^_^
Bilde fra Slaagbai.

På fremsiden av leiligheten hadde vi egen strand og dykkerutgang med påfylling av Nitrox og oksygen til dykkertankene, her hadde vi en annen iguan familie igjen.
Merk. På disse øyene finnes to forksjellige Iguaner, alle er Iguana iguana, men det finnes lokaliteter av dem. Her på øya var de som levde langs sjøen valigst og de som levde i trærne. Forksjellen på dem er helt utrolig, fra knall grønn til kjedelig grå. Her er sjøtypene som får snaks av megJ

En siste som ikke satt og furta fordi det ble tomt for salat.

Her derimot, kommer den grønne varianten, de holder fargene så si livet ut.
Denne satt i innkjørselen

En annen som var i det ene treet

En tredje som hadde funnet ut at palmer er tingen (se blikket, kan tenke meg den spikeren så fristende ut^_^)

Hihi, jeg lå tilfeldigvis i skyggen å solte meg (ja man får UV på seg i skyggen og) Og tittet opp, så så jeg denne.
Look at me, I’m invisible^_^

Så kommer jeg synes er vakrest. Tiger varianten. I følge lokale er denne også den mest sjeldne og mange mener det er tigervarianten som egner seg best til suppe. (Iguan suppe er forresten fantastisk godt, da jeg var så heldig å finne det på menyen den ene dagenJ)

Og en bitteliten som ikke var gamle karen som stolte på kamuflasjen sin

På Bonaire dro vi og på fisketur hvor jeg (til tross for å være hardbakka nordlenning) ble ekkelt sjøsyk, men fisk fikk vi fordet! (ikke la dere lure av størrelsen på fisken, det er bare jeg som er liten )
8 kilos Wahoo:

Og mens kapteinen renska fisken for oss kom det mange og skulle ha sin del av innmaten, deriblant denne brune pelikanen.

Litt flere bilder av Whiptailsene

Og endelig fikk jeg bilde av en flott dame

Endelig var jeg så heldig å fikk tatt bilde av en hann med skikkelig flotte farger som breste seg for damene:
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 18:13   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,671
Standard

Whoow!!
Ser ikke ut som at du har hatt det vondt nei
Konge bilder
leo77 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 18:15   #3
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Spennende, disse to satt på hver sin del av muren

å se di utrolige farge forskjellene til tross for å være samme størrelse

En annen som prøver å gjemme seg.
Denne sitter kanskje 4 meter oppi et tre og det var kun ved en tilfeldighet jeg la merke til den

Og den kuleste iguanen som bodde rett utenfor huset, Maniac:

Til slutt kan jeg dele litt sommerfugl bilder med dere, jeg er dessverre elendig på artsnavn, så til dere som kan sommerfugler, gjerne fyr på med artsnavn om dere vet.

Ukjent art

Caligo eurilochus?

Papilio spp.

Ukjent art

Ukjent art

Morpho spp
Dessverre en hanne i sine siste dager

Fikk heldigvis et bilde av ham hvor man kan se litt av de fantastiske fargene på dem

Papilio spp.

Ukjent art, men også en hann som er i siste stadiet av sitt liv, stakkars.

Ukjent art.

Hummm^_^

Ukjent art

Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 18:29   #4
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Woow!! Du har sett mye!! Kjempetøft å få se!!
Martink er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 18:35   #5
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

wow! nå ble jeg enda mer misunnelig
mange kule bilder
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 18:50   #6
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

hvorfor i alle verden tar ikke andre folk slike feriebilder.
Disse var jo interessante å se på.
hehe
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 22:32   #7
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shelob Vis post
hvorfor i alle verden tar ikke andre folk slike feriebilder.
Disse var jo interessante å se på.
hehe
Haha, jeg synes familie bilder er drittkjedelige!
Må jo ha minner om det man har opplevd
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 23:55   #8
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Da jeg og søstera mi kom kjørende på vestsiden av øya den ene dagen kom vi desverre over en ikke like heldig kar.
Han var desverre blitt påkjørt og levde enda, så jeg gjorde det jeg mente v ar mest humant og avlivet ham på stedet.
Her er han slik vi fant ham

Men til dere som ble sultne nå, dette fant vi på menyen på en lokal spisebar
Mmmm suppe

Maisen kunne de droppa, men selve kjøttet smakte fortreffelig

Det så heller ikke så deilikat ut, men synet kan bedra. Iguan kjøtt anbefaler jeg til den som måtte komme over det!

Fikk også på en kanskje enda mer lokalbar spist grillet iguan.
Da fikk man en hel iguan på spyd ferdig grillet. Hadde samme tørre konsistens som kylling, bare utrolig mye mer smak i.
Svar med sitat
Gammel 28-07-2008, 09:28   #9
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

^_^ Takk for et kjempefint reisebrev! Intresant, og maaange fine bilder, beste reisebrevet her inne =P
Svar med sitat
Gammel 28-07-2008, 09:30   #10
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Det der er det man kaller ferie Ser jo ut som du har hatt en knakende tur, ikke helt overbevist av att igger smaker godt da men hvordan var det og dykke der og vilke haiarter og skilpadder møtte dere?
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
karibien

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:09.