| Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
heisann!
i vinterferien(om 3-4 uker) så skal jeg sannsyneligvis til Madeira i 1 uke. av det jeg har sett på bilder o.l. så er det et helt speielt plante(kansje herptil?) liv der. jeg tenkte at HVIS jeg fant noen planter(da stiklinger, avleggere osv.) om jeg kunne få tatt med dette hjem til Norge igjen? og hvordan ta det med? er det ulovlig osv.? hadde vært fint om noen svarte, da jeg er rimelig sikker på at det er en del fine planter som man ikke får kjøpt/får tak i her i lands! takk for svar på fohånd! ![]() ![]() ![]() (det ser ihvertfall ut som om det er noen godsaker der =P ) (link: http://www.portugal-reiseinfo.de/ort...ie_madeira.jpg http://www.garba.cz/madeira/IMG_5802.JPG )
Sist endret av bendick2112; 13-01-2008 kl 13:40. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Stavekontrollør
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sandnes
Alder: 24
|
Hvert land har nok sine regler om det å ta med seg planter ut av landet, men vil tippe at Norge har ganske strenge regler på å ta med tropiske/ukjente planter inn i landet på samme grunnlag som forbudet mot reptiler.
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
|
Stemmer det. er ikke lov og ta med planter til norge fra anfre land (vilt voksene) dette fordi sykdommer, spredning og andre ulumskheter.
svigermor prøvde seg på dette fra hellas med en fin så kalt (pute) til og ha voksende i hagen. hus stoppet i tollen på gardermoen (turte ikke smugle) og hun fikk beskjed om at det var strengt forbudt.
|
|
|
#4 |
|
Stavekontrollør
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Sandnes
Alder: 24
|
Du kan jo heller smugle med deg noen frø fra plantene, i steden for avleggere/stiklinger som er en del større/vanskeligere å få med seg...
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 16
|
Ikke sikkert det er så lett å få tak i frø ? Eller er det det ?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
|
det spørs jo på om diverse plater er kommet så langt at dem har fått frø. er ingen botaniker så planter og frø kan jeg ikke så mye om.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
hjelp er her
sjekk ut denne siden hvis du er i tvil...her står det hva og hvor mye du kan ta med deg... IMPORT AV PLANTER husk at hvis du finner noen planter som holder på å produsere frø kan du kappe dise av og da regnes disse som avskårne blomster!bare å tørke frøene når du kommer hjem... klem en som har en blomstergal mor...
Lille Mailo <3 Sist endret av christin900; 13-01-2008 kl 18:14. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
"Uten sunnhetssertifikat kan du ta men deg de planter og kvanta som følger: - inntil 25 avskårne blomster - inntil 10 kg frukt, bær og grønnsaker, ikke poteter - inntil 3 kg blomsterløk og blomsterknoller - inntil 5 stk potteplanter (stueplanter) fra europeiske land - inntil 50 porsjonspakninger med frø " står det, men kan jeg da ta med hele planter fra feks. skauen der, og bare putte dem i potter? og kan jeg ta med stiklinger o.l.? sorry for at jeg spør mye, men det hadde vært kult hvis jeg hadde fått med meg noen tropiske planter derfra...
|
|
|
![]() |
| Emner |
| madeira |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| "Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" | bendick2112 | Reisebrev | 12 | 24-04-2008 13:54 |
| Fôring av Madeira Kakkerlakker | Chixz | Filmsnutter | 14 | 04-01-2007 22:18 |