"

Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-11-2008, 21:48   #1
ohy
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 4
Standard Diverse spm Boa Terrarie

Hei

Vurderer å bygge Boa terrarie for ein kamerat.

Foreløpig plan er å bruke kjøkkenbenkplate til gulv og bakvegg. Glass/plexi/akryl til sidevegg, front og topp + alu grill fra biltema til lufting og lys i topp

Dimensjonen på kommer til å bli ca 120 * 60 * 60 cm.

Det er så langt eg har planlagt

Her kommer spm:

1. Kva slags dør løysning bør eg velge ut ifrå mine kriterium:
- Ikkje farlig for Boaen - trekk, klemfare osv.
- Bør sjå bra ut
- Bør ikkje værte for dyrt
- Enkel tilgang for: reingjering, ta ut boaen mating osv.
- Hygenisk
Kom gjerne med fordeler/ulemper med dei forskjellige

2. Byggematriale på sideveggar, front og delar av topp? Glass, Plexi akryl eller?

3. Tykkelse på "glasset"? Vil ikkje at Boaen, skal kunne knuse eller øydelegge buret.

4. Festemetode på glasset. Ser for meg 2 forskjellige løysninger.
- Billig løysning: frese spor i benkeplata, fuktsikre spora og lime glassplatene nedi.
- Dyr løysing: lime/skru fast aluminiumsprofiler for å holde glassplatene.

Fordelar/ulempar med desse 2 metodene?

5. Beste plass å få tak i aluminiumskinner og glass i Trondheim?

Utkast av terrariet:
ohy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-11-2008, 07:28   #2
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

* Styr unna å frese spor i benkplaten, de fleste kjøkken benkplater har rest spon inni og tåler utrolig lite så fort du er gjennom overflaten. Kan nesten garantere at de smuldrer opp etter noen mnd.
Gå for aluminimus lister, ta med det tegningen og mål til en glassmester så får du lister og alt der.

* Bruk skyvedører forran, er vel nesten eneste gode løsningen du kan bruke.

* Jeg vet ikke helt hvordan du skal løse og ha varmemattte under der, den kjøkken plata ser litt bred ut og du skal jo ungå å ha varme matte inne i terra :S

* Boan klarer nok ikek nocke seg gjennom noen typer glass men jeg ville brukt 6mm så du kan løfte denne saken uten og bruke silkehansker. NB denne blir TUNG.

* Plexi blir ripete acryl sprekker lett med noen år og fuktighet og da blir de skarpe. Glass er nok beste løsning.

Lykke til! Kult prosjekt.
Svar med sitat
Gammel 07-11-2008, 08:28   #3
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Enig med spontan.
beste er nok å droppe hele prosjektet,det blir nok dyrere i lengden etter alle feil er utbedret,så er nok like greit å kjøpe ferdig eller brukt terrarium.
kjøp fks ett billig til rundt 1000kr,med litt riper i fronten,å skift ut fronten med nytt glass.
hvis du skal ha det enkelt å greit kan du bruke en 250 liter ikea plast bakk/boks.
vet veldig mange boa oppdrettere har sine avels dyr i slike bokser.
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-11-2008, 20:37   #4
ohy
Reptilfreak

Standard

Kommer til å frese ut eit område under botnen til ei flexi watt matte der. Dei er jo beregna for å gi varme gjennom parkett og ser dei er anbefalt på dei fleire amerikanske forum

Bør eg ha vinkelister på hjørna?

Blir det for lite? Kor mange år kan ein Boa ha eit terrarie på denne str?

Sitat:
Boan klarer nok ikek nocke seg gjennom noen typer glass men jeg ville brukt 6mm så du kan løfte denne saken uten og bruke silkehansker. NB denne blir TUNG
Er du sikker på at ein Boa ikkje kan øydelegge glassa? Tyngda er ikkje noke problem. Har ikkje planar om å flytte på terrariet annakvar dag

Nokon som har gode forslag til innredning av Boa terrarie?

Kor stor badeplass treng Boaen?

Tenkte på lage huler, kor store bør dei være?

Treng ein Fogger?

Noken som har gode løysningar på lystyring? dag/uv//månelys/vannfall/fogger/varme

Lysarmatur med plass til 3 lysrør a 100 cm? Sliter litt med å finne nokon som har fornuftig utforming som kan ligge over nettingen

Treng eg å ha vifter? Temperaturen der terrariet skal stå er på rundt 16-22 C vil ikkje at slangen skal bli forkjøla

Takk for gode svar så langt SpontaN

Sist endret av ohy; 07-11-2008 kl 20:45. Begrunnelse: kom på eit spørmål til
ohy er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-11-2008, 13:48   #5
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Sitat:
Dimensjonen på kommer til å bli ca 120 * 60 * 60 cm.
Antar det er Boa constrictor det er snakk om ? I så tilfelle - vil ikke ett terra av denne størrelsen da bli sørgelig kjapt litt lite ?
Svar med sitat
Gammel 08-11-2008, 17:44   #6
ohy
Reptilfreak

Standard

Trur han har mest lyst på ein imperator, men ettersom jeg har forstått er det vanskelig å være sikker på kva man får så sant man ikkje vil betale 3-4000 kr for å få ein slage med stamtavle osv. Så er mulig at det kan bli ein BCC. Hvor lenge kan ein bruke dette buret da? Eventuelt om jeg utvider buret til 150 * 60 * 60 cm? Vil slangen kunne bruke det mykje lenger?

Har tenkt å lage til skikkelig bakgrunn med huler og badedam. Må derfor bytte terrarium iløpet av levetida til boaen uansett.
ohy er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-11-2008, 22:22   #7
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ohy Vis post
Blir det for lite? Kor mange år kan ein Boa ha eit terrarie på denne str?
En tommelfinger regel er at terra skal være minst like langt som slangen, gjerne lenger. EN bcc blir 1.20 bare første året.
Sitat:
Er du sikker på at ein Boa ikkje kan øydelegge glassa? Tyngda er ikkje noke problem. Har ikkje planar om å flytte på terrariet annakvar dag
Ja er veldig sikker på det, jeg har 6 mm glass og en nesten 2 meter boa og den har hogget HARDT i glasset opptil flere ganger uten effekt.
Sitat:
Nokon som har gode forslag til innredning av Boa terrarie?
Et hjørne med mye planter og en hule på den varme siden til gjemested. En klatrerot som når til toppen av terra. En bakgrunn for utseende og evnt klatremuligheter. Badeplass. og hule på kalde siden.
Sitat:
Kor stor badeplass treng Boaen?
Så stor at slangen kan bade med hele kroppen, MÅ ikke men er absolut anbefalt.
Sitat:
Tenkte på lage huler, kor store bør dei være?
De trenger faktisk ikke super stor plass, så lenge de ikke letter på hula når de legger seg der liker de seg veldig trangt
Sitat:
Treng ein Fogger?
Nei en trenger ikke dette, den er egentlig lurt og ungå for for høy fuktighet gir midd og sopp habitat. Fukt heller terra godt ofte og ha stor nok badeplass.
Sitat:
Noken som har gode løysningar på lystyring? dag/uv//månelys/vannfall/fogger/varme
Slanger trenger absolut ikke uv, bruk reptiglow nattlamper hvis du i det hele tatt trenger lamper om natten så du ikke forstyrrer døgnsyklosen.
Sitat:
Treng eg å ha vifter? Temperaturen der terrariet skal stå er på rundt 16-22 C vil ikkje at slangen skal bli forkjøla
16 grader? da trenger du en varmelampe og en termostat (495,-) på nett som slår på varmelampen når tempen synker under en viss grad.
Sitat:
Takk for gode svar så langt SpontaN
No problemo
Svar med sitat
Gammel 09-11-2008, 17:40   #8
ohy
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Ja er veldig sikker på det, jeg har 6 mm glass og en nesten 2 meter boa og den har hogget HARDT i glasset opptil flere ganger uten effekt.
Bruker du herdet glass eller vanlig glass?

Sitat:
En tommelfinger regel er at terra skal være minst like langt som slangen, gjerne lenger. EN bcc blir 1.20 bare første året.

Kor lang blir ein bcc etter 2 år?

Kor lang blir ein bci etter 2 år?

Er det vanskeleg å få tak i Hog Island slanger?
ohy er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Diverse skinn Joystick Helse og sykdommer hos reptiler 6 13-06-2008 18:17
Diverse anatomi Blodstrupmoen Taranteller 5 22-05-2008 13:44
diverse skolopendere hewlet Myriapoder 10 30-04-2008 23:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:47.