| Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2008
|
Hei
Vurderer å bygge Boa terrarie for ein kamerat. Foreløpig plan er å bruke kjøkkenbenkplate til gulv og bakvegg. Glass/plexi/akryl til sidevegg, front og topp + alu grill fra biltema til lufting og lys i topp Dimensjonen på kommer til å bli ca 120 * 60 * 60 cm. Det er så langt eg har planlagt ![]() Her kommer spm: 1. Kva slags dør løysning bør eg velge ut ifrå mine kriterium: - Ikkje farlig for Boaen - trekk, klemfare osv. - Bør sjå bra ut - Bør ikkje værte for dyrt - Enkel tilgang for: reingjering, ta ut boaen mating osv. - Hygenisk Kom gjerne med fordeler/ulemper med dei forskjellige 2. Byggematriale på sideveggar, front og delar av topp? Glass, Plexi akryl eller? 3. Tykkelse på "glasset"? Vil ikkje at Boaen, skal kunne knuse eller øydelegge buret. 4. Festemetode på glasset. Ser for meg 2 forskjellige løysninger. - Billig løysning: frese spor i benkeplata, fuktsikre spora og lime glassplatene nedi. - Dyr løysing: lime/skru fast aluminiumsprofiler for å holde glassplatene. Fordelar/ulempar med desse 2 metodene? 5. Beste plass å få tak i aluminiumskinner og glass i Trondheim? Utkast av terrariet:
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
|
* Styr unna å frese spor i benkplaten, de fleste kjøkken benkplater har rest spon inni og tåler utrolig lite så fort du er gjennom overflaten. Kan nesten garantere at de smuldrer opp etter noen mnd.
Gå for aluminimus lister, ta med det tegningen og mål til en glassmester så får du lister og alt der. * Bruk skyvedører forran, er vel nesten eneste gode løsningen du kan bruke. * Jeg vet ikke helt hvordan du skal løse og ha varmemattte under der, den kjøkken plata ser litt bred ut og du skal jo ungå å ha varme matte inne i terra :S * Boan klarer nok ikek nocke seg gjennom noen typer glass men jeg ville brukt 6mm så du kan løfte denne saken uten og bruke silkehansker. NB denne blir TUNG. ![]() * Plexi blir ripete acryl sprekker lett med noen år og fuktighet og da blir de skarpe. Glass er nok beste løsning. Lykke til! Kult prosjekt.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
|
Enig med spontan.
beste er nok å droppe hele prosjektet,det blir nok dyrere i lengden etter alle feil er utbedret,så er nok like greit å kjøpe ferdig eller brukt terrarium. kjøp fks ett billig til rundt 1000kr,med litt riper i fronten,å skift ut fronten med nytt glass. hvis du skal ha det enkelt å greit kan du bruke en 250 liter ikea plast bakk/boks. vet veldig mange boa oppdrettere har sine avels dyr i slike bokser. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Kommer til å frese ut eit område under botnen til ei flexi watt matte der. Dei er jo beregna for å gi varme gjennom parkett
og ser dei er anbefalt på dei fleire amerikanske forum Bør eg ha vinkelister på hjørna? Blir det for lite? Kor mange år kan ein Boa ha eit terrarie på denne str? Sitat:
![]() Nokon som har gode forslag til innredning av Boa terrarie? Kor stor badeplass treng Boaen? Tenkte på lage huler, kor store bør dei være? Treng ein Fogger? Noken som har gode løysningar på lystyring? dag/uv//månelys/vannfall/fogger/varme Lysarmatur med plass til 3 lysrør a 100 cm? Sliter litt med å finne nokon som har fornuftig utforming som kan ligge over nettingen Treng eg å ha vifter? Temperaturen der terrariet skal stå er på rundt 16-22 C vil ikkje at slangen skal bli forkjøla Takk for gode svar så langt SpontaN Sist endret av ohy; 07-11-2008 kl 20:45. Begrunnelse: kom på eit spørmål til |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Trur han har mest lyst på ein imperator, men ettersom jeg har forstått er det vanskelig å være sikker på kva man får så sant man ikkje vil betale 3-4000 kr for å få ein slage med stamtavle osv. Så er mulig at det kan bli ein BCC. Hvor lenge kan ein bruke dette buret da? Eventuelt om jeg utvider buret til 150 * 60 * 60 cm? Vil slangen kunne bruke det mykje lenger?
Har tenkt å lage til skikkelig bakgrunn med huler og badedam. Må derfor bytte terrarium iløpet av levetida til boaen uansett. |
|
|
|
|
|
#7 | ||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Fredrikstad
Alder: 24
|
Sitat:
Sitat:
Et hjørne med mye planter og en hule på den varme siden til gjemested. En klatrerot som når til toppen av terra. En bakgrunn for utseende og evnt klatremuligheter. Badeplass. og hule på kalde siden. Så stor at slangen kan bade med hele kroppen, MÅ ikke men er absolut anbefalt. De trenger faktisk ikke super stor plass, så lenge de ikke letter på hula når de legger seg der liker de seg veldig trangt Nei en trenger ikke dette, den er egentlig lurt og ungå for for høy fuktighet gir midd og sopp habitat. Fukt heller terra godt ofte og ha stor nok badeplass. Sitat:
Sitat:
No problemo
|
|
|
|
#8 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sitat:
Kor lang blir ein bcc etter 2 år? Kor lang blir ein bci etter 2 år? Er det vanskeleg å få tak i Hog Island slanger? |
||
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Diverse skinn | Joystick | Helse og sykdommer hos reptiler | 6 | 13-06-2008 18:17 |
| Diverse anatomi | Blodstrupmoen | Taranteller | 5 | 22-05-2008 13:44 |
| diverse skolopendere | hewlet | Myriapoder | 10 | 30-04-2008 23:13 |