"

Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-07-2008, 13:23   #1
Reptilfreak

Novis sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Midt Norge
Meldinger: 27
Standard juvenile / større slings terrarie

Sønnen har blitt hekta (og det har visst faren også...kremt) på Tella`s.
Siden vi bor ute i det mange kaller ødeland, og det er milvis til nermeste zoo, bestemte vi oss for å løse terrarie problemet selv

Vi har, nært sagt heldigvis, Europris ikke langt hjemmefra..... Så vi måtte dit å snoke litt.
Der fant vi (det vi tror) er gode løsninger for små krabater, og det til en overkommelig pris også! Jeg har forstått at en f.eks Brachypelma Boehmei trenger 30*30*30 terrarie for å kunne kose seg som voksen, altså må en juvenile kunne klare seg med ca halparten? Og en stor slings ca 1/4 ikke sant?

Vel til saken.
Europris har knekkebrødbokser i målene b*h*d = 15*15*10cm (se bilder under) Jeg antar at dette er greit for en juvenile. Disse har klipsfeste på begge sider av lokket (rømnings-sikkert) er laget i klar plast og virker meget robuste. Jeg borret noen hull i hvert hjørne ca 6cm over bunnen og har startet borringen av ventilasjon i lokket. Dette (tror jeg) vil gi tilstrekkelig med lufting.

Fant også en kaffeboks type sylindrisk med diameter på 10cm og høyde på 15 cm. Klipsfeste på lokket og alt kan skrus fra hverandre for ordentlig renhold! Borret også noen hull her ca 6cm over bunn og laget godt med ventilasjonshull i toppen... Best av alt, dette koster deg litt jobb og godt under 50 lappen for hver del.
Så er det dommen da
Har vi laget noe som vil fungere? Hva mener dere som har drevet en stund ?
Er takknemmelig for alle hint og korreksjoner
Vedlagte miniatyrbilder
juvenile / større slings terrarie-dsc00482.jpg   juvenile / større slings terrarie-dsc00483.jpg   juvenile / større slings terrarie-dsc00484.jpg   juvenile / større slings terrarie-dsc00485.jpg  

juvenile / større slings terrarie-dsc00486.jpg   juvenile / større slings terrarie-dsc00487.jpg   juvenile / større slings terrarie-dsc00488.jpg   juvenile / større slings terrarie-dsc00489.jpg  

Novis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-07-2008, 13:39   #2
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard

Disse funker fint. Jeg bruker den første boksen selv til min B. albo.
Jonas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-07-2008, 13:51   #3
Reptilfreak

Novis sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jonas Vis post
Disse funker fint. Jeg bruker den første boksen selv til min B. albo.
Flotters, da har man ikke bomma helt mao
Hva med mengden luftehull i toppen da? Er litt usikker her, men oksygenforbruket til disse er vel ikke alverden. Vi er kansje mer engstelig for grobunn for mugg/råte eller?

Tiurtorv er ofte nevnt ser jeg...... Det finnes ikke å få kjøpt her. Men naturtorv (altså ekte vare) fra naturen finnes i bøtter og spann. Bør denne behandles noe før bruk? Er jo kansje en del mikro-organismer ute i guds frie....
Novis er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-07-2008, 14:23   #4
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
Meldinger: 670
Blog Entries: 7
Standard

bruker selv lingene bokser til mine og har helt lik den kaffeboksen til en av mine små trelevende.. jeg har borret hull i både lokket og på boksen ca midt på (og rundet hele)for bedre ventilasjon.
Tiurtorven hiver jeg rett fra posen den kommer i og rett i terra
Velkommen til en morsom hobby foressten, er en farlig basill og bli bitt av dette hehe.. snart ser man terra muligheter i alt man ser av bokser og sitter stadig og ser etter annonser om nye dyr

Sist endret av smørblomst; 26-07-2008 kl 14:24. Begrunnelse: måtte tilføye noe..
smørblomst er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 02:11   #5
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Helt greie og fine "terras" dette, jeg og bruker bare hammarplast bokser på mine skorpioner og andre leddyr.
Hammarplast bokser er også kjempe greie til å stacke (stable)
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 03:55   #6
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

bruker å de boksene du har øverst der, sykt gode å fine å se gjonom, å de har god kvalitet så lenke du ikke hever boksen i baken

håper på no fler bilder når derraene er feri med tellaer i
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 10:24   #7
Reptilfreak

Joystick sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Alder: 16
Meldinger: 603
Standard

Takk for tips til bokser !
Skal få se om jeg finner noen lignende neste gang jeg er ute på Europris, skal ha 2 slings jeg, og de var jo fine de
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 10:43   #8
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

De minste plast terrariene har jeg kjøpt til bare 35kr i dyrebutikk.
De er ca 18x12 helt øverst. 14 i høyde
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 11:09   #9
Reptilfreak

Novis sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av shelob Vis post
De minste plast terrariene har jeg kjøpt til bare 35kr i dyrebutikk.
De er ca 18x12 helt øverst. 14 i høyde

Vi kunne sikkert fått tak i slike som du har også, men da må de med posten, og du må betale frakt etc... Ja da tror jeg vi kommer like godt utav det. Toppen på tråden angir vel i retning *hva gjør bygdetullinger som ikke kommer seg på zoo * (ikke mer en en gang i året ca)

Synes de var ganske dekorative også disse knekkebrødboksene.. Og de passer perfekt til bokylla (kremt) mi.... på rekke du vet altså flere..... øh
Novis er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-07-2008, 13:47   #10
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har brukt samme modell som denne http://www.reptilfreaks.no/forum/att...e-dsc00482.jpg til et par trelevende. Synes de var veldig greie å bruke. Anngående luftehull ville jeg har borret de gjevnt rundt hele lokket, og kanskje noen rundt boksens sider. Dette gjør at det blir bedre luftsirkulasjon. Ellers en topp idè

Mvh
Robin
Svar med sitat
Svar

Emner
juvenile, slings, større, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lille µ og Blodstrupmoen's bebis'er...Noen større enn andre ;) Blodstrupmoen Medlemmene 51 21-10-2008 20:54
Noen med erfaring med større øgler? Adriano De "ekstra" eksotiske herptilene 0 14-05-2008 19:57
Har noen sett større Lasiodora Parahybaner enn mine? Thorst13 Taranteller 20 09-12-2007 01:17
Mat til slings tovang Fôrdyr 6 12-04-2006 06:55
FÃ… SLINGS TIL Ã… SPISE nemesis Taranteller 6 07-01-2006 21:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:46.