| Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: tyrkia/hurum
|
I sentrum ligger et opphøyet platå ca 20x20m for mennesker og relax. Høyden er ca 1,50m
I sentrum av platået er en fontene med 4 elver i hver himmelretning. I hjørnene er broer opp for folk. Elvene samles i en slags renne, faller langs platåveggene og ned i planlagte vivarium for Amfibier. Det dannes nye elver og dammer i tilsammen 30 -50 vivarium - hver på ca 20m2 Hvilken amfibie ønsker du et slikt sted? Dette er de tyrkiske artene - .. du må gjerne komme med forslag til andre... X betyr at dette dyret er tenkt ekstra på og skal være med Fam Bominatoridae (Anura) Bombina bombina X Fam Bufonidae (Anura)Bufo bufo - Common Toad X Bufo variabilis X Fam Hylidae (Anura) Hyla arborea - Common tree Frog Fam Pelobatidae (Anura) Pelobates fuscus - Common Spadefoot X Pelodytes caucasicus (skal ha det kaldt...) Fam Ranidae (Orden Anura) Rana camerani Må hente info fra Tyrk universitet Rana caralitana " Rana bedriagae - " Rana dalmatina - Agile Frog X Rana macrocnemis - Iranian Long-Legged Frog Rana ridibunda - Marsh Frog Fam salamandridae (Orden Caudata) Lissotriton vulgaris - Smooth Newt Lyciasalamandra antalya L. atifi L. billae L. fazilae L. flavimembris L. luschani - Lycian Salamander (EN) Mertensiella caucasica - Caucasian salamander (VU) Neurergus crocatus (VU) N. strauchii (VU) Ommatotriton ophryticus - Northern Banded Newt O. vittatus - Sothern Banded Newt Salamandra infraimmaculata S. salamandra - Fire salamander Triturus karelinii Hm hm - er det mulig å få noe svar på dette? Kom med din drømme- frosk el salamander... "Jeg ville valgt....... og .... og " Dyr som ikke hører hjemme i Tyrkia: Mantella aurantiaca - Golden Mantella CR X (Forslag: bendick2112) Er det dumt at jeg skriver navn på den som har kommet m forslaget el går det greit? Kanskje vedk kan komme m noen ekstra opplysn om dyret - bl.a. habitat og mat? Vålen er garantert en travel mann om dagen - min svenske kontakt har begynt tenking.. Litt langt å reise - men gratisbillett, gratisbillett Sist endret av inger; 06-04-2008 kl 14:41. Begrunnelse: gratis billett |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Dette høres utrolig fint og spennende ut, men en ting slo meg. Skal dette vannet sirkulere liksom?
Obs obs på smitte fra bur til bur...
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar Iggemamma - og ditt spørsmål var vel et av de beste som vi kunne få i starten.
Ja - vannet er tenkt å sirkulere: Dvs hver elv går fra sentrum, deler seg og går gjennom en del vivarium (bruker dette ordet som fellesbetegnelse på dyreareal framover - så kan det spesifiseres etterhvert) før det munner ut i en felles elv som renner rundt. Elven rundt samler opp alt vannet, renses (her er nye spørsmål vedr rensing, men foreløpig tenkt som åpen våtmark) og brukes på nytt. I min enfoldighet har jeg tenkt "slik fungerer det ute i naturen - ergo må det kunne fungere i en park -dersom vannet får skiftende bevegelser -som hurtig/langsomt/svinger". Jeg har tenkt på et kritiske puntkt (men det kommer sikkert flere) - dvs der vann fra et vivarium går over til et annet. I første rekke har jeg tenkt at dyr ikke skal kunne rømme - svømme videre. Og at det må plasseres netting og el filter imellom. Bakterier har jeg ikke tenkt så mye på - har mer tenkt at avføring og spesielt at noe egg/juveniler vil kunne fungere som mat for dyr i neste vivarium. Men som du sier - smitte.... Hvordan løse dette? Alle dyr må gjennom en karantene-periode før de settes ut i parken. Tid vil vel variere, men det må bygges et slikt rom/laboratorie. Det må jo også bygges plass for veterinær og en slags sykestue. Hvor store bør disse rommene/avdelingene være og hva må de inneholde? Dette i seg selv er et eget tema - er det mulig å få tips om dette her inne fra - så Takk takk. Regelmessig kontroll av dyr og vannprøver - hvor ofte? Dyr som tåler mest - plasseres ytterst.... Hm - det ligger et par spørsmål her.. men de er til for å løses |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Som den litt utålmodige sjel jeg er - har jeg rett og slett begynt på toppen. Setter røde kryss etterhvert. Så håper jeg at det kommer et svar vedr smitte etc som Iggemamma minnet om.
Vi skal ha: Bombina bombina - fordi den har så fint navn ![]() Men så viser den seg å være fin i fargene. Er ganske liten (4-5cm). Har et artig ritual når den skifter skinn: Hoster litt og eter skinnet fordi den trenger det (nutrion var det visst..) Og så er den akvatisk. Bufo bufo - har også fint navn Er en vanl frosk. Farger grønt til brunt. Og kan bli 18cm! He - det er bra Så langt jeg kan se foreløpig, trives den på land. Bufo variablis Har jeg ikke funnet så mye stoff om enda, men det er en sort/hvit variant som ser fin ut Så er det et medlem i denne familien som ikke er hjemmehørende i Tyrkia, men er gul. Bufo periglenes - Golden toad. ER den forsvunnet -el finnes den i fangenskap tro?? Det ligger en nydelig video av denne -satt inn av bendik under havskilpadder og reptilpark. Skal ikke bruke så mye energi på denne nå... Selvsagt skal vi ha noen Pilgifter. Vålen foreslo noen av disse i et terra i respsjonen. Det synes jeg var en god ide ![]() Huff - i fare for å okkupere masse plass her inne, skal spørre om det er ok at jeg fortsetter |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Et UV anlegg eller Ozon anlegg kan stoppe parasitter og bakterier mellom de forskjellige Vivarriene, problemet med en slik løsning er driftskostnaden.
OM du skal sirkulere vannet tilbake til fontenen etter det har passert alle vivarriene er nok det en plass som er mest hensiktsmessig å ha et slikt anlegg. Jeg har sett tilsvarende ide' i praksis i Audubon Aquarium of the Americas i New Orleans (før flommen) hvor de hadde en kunstig elv som gikk gjennom flere store områder/terrarier med Store Aligatorer for deretter å bli fordelt i mindre terrarier, bl.a frosker osv. Avdelingen var mildt sagt imponerende og hele anlegget var byggget slik at man i praksis gikk inni et vivarrium/regnskog med tilhørende dyreliv. Det fløy bl.a kolibrier fritt rundt i lokalet. Hvordan de teknisk løste dette med smitte vet jeg ikke men kan tenke meg at en del av vannet i elven ble kontinuerlig skiftet ut/filtrert samtidig som alle dyrene kom fra samme habitat, sumpen i Louisiana? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Takk frogger - som alltid gir du meg gode og lærerike svar - enten pm eller her
![]() Mannen min har fryktelig lyst på fugler i tillegg (selv synes jeg fugler i bur er et trist syn) - Men vi har nå bestemt oss for en åpen løsning - altså uten tak (m evt unntak over enkelte vivarium). Det stedet som du nevner - der var alligatorene "først" - altså nærmest det reneste vannet ? Vi tenker omvendt - altså at små dyr kommer først. Jeg synes også at det er mest logisk. Leser gjerne motargumenter. Tenker på en krokodile-specie - Gavialis gangeticus - denne truede indiske arten. Leser at de har dårlig erfaring m hold i fangeskap. Leste også Fandens klipp vedr minstekrav for krokodiller (Tysk forslag) Denne nevnte arten blir svær - 6m! I mitt hode har jeg plassert den i våtmarksanlegget, faktisk - el i nærheten av dette. Den vil jo trenge bortpå 1 mål for å kunne ha det bra. Som et rovdyr er den vel robust for andre dyrs avfall? Så kan et skikkelig renseanlegg komme etterpå - altså før vannet pumpes tilbake til fontenen/startpunktet. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Sitat:
Men hannen blir vel bare rundt 5 cm(?) av denne arten, og et par gylne mantella'er kunne vel dugd i stedenfor periglenes'en? Eller noe pilgift, som du har skrevet du har tenkt på. Men jeg kan ikke svare på om folk holder disse i fangenskap eller ei, jeg har sett noen videoer av sentere for pilgift/padder/frosk ifra costa-rica der det bla. hvis jeg ikke husker feil, prøvde å redde den gylne padda, men disse video'ene er nesten umulig å finne, da det ikke bare er å søke. Stilig! som sagt, lykke til med prosjektet, høres ut som et kult prosjekt, osm jeg håper ikke går i vasken, men huff, det må være dyrt det her ![]() EDIT: her fant jeg noen filmer om padden, se dem. YouTube - golden toads YouTube - Panamanian Golden Frog YouTube - The almost extinct Golden Frog from Panama Disse er så triste YouTube - The Last Golden Frog - Part I part 1- http://youtube.com/watch?v=kJdhNy6OP...e=related part 2-
Sist endret av bendick2112; 05-04-2008 kl 16:18. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Bendick - den Golden panama er utrolig flott og den vinkingen er bare nydelig! Forferdelig triste de to siste filmene ja - at de døde nesten alle sammen.
Pc'n min er ikke av sterkeste slaget, server her nede er kranglete og min engelsk er heller ikke super - men fikk med meg det meste da. Men det slo meg underveis i filmen - de hadde det jo så TRANGT i det laboratoriet/sykehuset7avlstasjonen! Hørte at de vandret/hoppet helt opp mot 2,5mil - selvom det sannsynligvis var engelske miles, er det likevel langt, for å finne partner... Så langt i min lesning, ser det ut som dette formerings-systemet hos frosker er inmari artig og spennende. Gleder meg til å lære mer om det. Du foreslo at en mantella kunne være aktuell. Selvsagt! Jeg fant den du sannsynligvis tenkte på Mantella aurantiaca - liten gul en fra Madagascar. Og som du ser, er den ført opp på lista over. Er det greit at navnet ditt står der? Jeg sprør også om du kan finne en del info om den... Jeg kan det selv da, men har ganske mange andre dyr jeg må finne info om - så jeg blir veldig gla om du kan Jo - dette prosjektet blir sabla dyrt men NEI - det skal IKKE gå i vasken! men vi har begynt å gå - hm om ikke langsommere - så kanskje litt mer strategisk.. Så vidt jeg vet - finnes ikke noe tilsv langs Middelhavet. Noen som kjenner til tilsv f.eks i Frankrike? Det er uansett helt vest i Middelhavet. Siden vi har valgt å satse stort, apellerer prosjektet til tyrkisk prestisje. (sett i forhold til de hotell-kompleks som er her, er det likevel ikke dyrt) Og så har vi altså fått pressen på vår side. Kystavisen vil skrive om dette - ikke bare 1 artikkel. LokalTV likeså. Så hm - vi gjør hvertfall det vi kan. inger |
|
|
|
|
|
#9 | |||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Sitat:
Du har så rett, og hvem sin feil er det? Jah, oss... !!!BRA FORSLAG(viktig) (syntes jeg)!!! : I parken/respesjonen syntes jeg dere skal ha en plakat/bidle eller lignende der det fortelles om at amfibier er såpass truet som de er, om global oppvarming, hva man kan gjøre for å la være utrydde de fantastiske artene, generell fakta om de mest truede artene, linker man kan gå inn på for å lese mer, sykdommer(en av hovedgrunnene), habitat ødeleggelse. Dette var bare noen forslag til hva dere kan ha på plakaten som alle burde se og lese når de besøker parken, jeg syntes dette hadde vært topp, og at dere absolutt burde lage det, gjerne noe som ser litt proft ut ja.. For min skyld, syntes jeg at dere burde f.eks. prioritere dette forran å ha en dille(ja teit eksempel, men bare for å få fram hvor viktig det er) da JEG personlig syntes dette er så viktig å fortelle verden om, selvom ikke parken er en "fortellings park", heller en spesiell dyrepark, er dette utrolig nødvendig, så hilsen meg: Vær Så Snill Sitat:
Ja, jeg reagerte også litt på strl. på oppsettene, men men, det er nok av en grunn, det er jo proffe som jobber med det. Det er absolutt nok å lære om amfibier ![]() Jeg mente at mantella kansje kunne være aktuelt, med tanke på å erstatte golden toad med mantella, da ihvertfall ikke jeg ser noen utrolig mega-utrolig sykt forskjell på dem. Sitat:
Mantella aurantiaca jeg tenkte på ja. Riktig, fra madagaskar, se lengre nedi innlegget, så får du vite mer. Sitat:
Jada, gjør meg ikke noe det ![]() Sitat:
Hehe, spør du om mye her syntes jeg, men selvfølgelig, men på en betingelse, hvis dere lager/får hjelp (av meg??) til å lage plakaten min ![]() Skal vi se, jeg trenger litt hjelp her. Jeg ser at jeg har postet filmer av 2 forskjellige arter her, både harlekinpadde og denne golden toad. Begge ligner på hverandre, men harlekinpadden( Atelopus zeteki) er gul med svarte flekker. Den første filmen er av golden toad, denne vet jeg ikke mye om. Den andre filmen(nr.2) er av harlekinpadden - atetlopus zeteki, som er en annen art fra panama, golden toad er fra monteverde-costa rica Den tredje filmen (nr.3) ser også ut som den er fra harlekinpadden-atetlopus zeteki De 2 siste filmene er vel om div. redninger/fantastiske avlsoppdrett osv. Vi snakket vel egentlig om godlen toad-som det er bidle av her: http://www.cdc.noaa.gov/spotlight/02062002/images/GoldenToads-CostaRica.jpg denne er vel anslått som utryddet, så egentlig er det vel bare å stryke denne fra lista, og glemme den helt, UNTATT når plakaten skal lages, da denne er et godt eksempel på utryddning til plakaten. Harlekinpadden ble innblandet av meg, noe som egentlig ikke var meningen, men det ser ut som du Inger tror at harlekin padden er golden toad, noe som jeg ikke tror den er. Harlekinpadden er truet, men ikke annslått som utryddet, men jeg ville også slettet denne fra lista. Her er bilde av harlekinpadden, den har i motsetning til golden toad, svarte markeringer på kroppen og spiss snute-http://cache.eb.com/eb/image?id=4686&rendTypeId=4 men nå blir jeg litt forvirra her, noen steder står det at harlekin padden er golden toad, men det er den jo ikke! Noen som kan forklare, er det bare en missoforståelse at folk kaller harlekinen for golden toad!? Jeg tror det beste hadde vært om du lot vær og ha harlekinpadden og golden toad(som du sansynligvis aldri får tak i uansett) og heller hatt gyllen mantella istedenfor de 2. Eller så kan jeg værra litt snill ( ) og skrive littegranne kort om harlekinpadden og gyllen mantella(den dere kansje skal holde i fangenskap)Harlekinpadde-Atelopus Zeteki Familie-Bufonidae Status-Truet Lengde: 4-5,5 cm Aktiv: Dagen Leveområde: For det meste på land Arten har spiss snute, slank kropp og lange ben og er frisk gul eller oransje med svarte flekker. Den parer seg i oversvømte dammer etter kraftig regn. Eggene klekkes ganske fort og rumpetroll utviklingen er også ganske rask. Bor i: Panama-fjellskog Forplantning: Legger egg i vann om våren-sommeren, og har en fantastisk parringsdans (som vist på video'en) Annet(viktig på plakat): Dette er en av flere arter i Mellom-Amerika som er DRASTISK redusert pga. ødeleggelse av habitat, klimaendringer og sykdom. Gyllen Mantelle (som kansje skal holdes i resepsjonen med plakat ved siden av og muligens pilgift?) Gyllen Mantelle-Mantella Auriantiaca Familie: Ranidae Status: Truet Lengde: 2-3 cm ![]() Leveområde: På land Aktiv: Dagen Bor i: Vestlige sentrale Madagaskar. På solrike steder i regnskogen. Forplantning: Legger egg på land i regntiden Fargen på gyllen mantella kan variere fra gult gjennom oransje til rødt. Ungdyr er grønne og svarte, men blir etterhvert gul,rød eller oransj/blanding. Dette er en giftig frosk fra Madagaskar, og blir derfor noen ganger kalt for "Madagaskar's pilgift". Det antas at arten har indre befruktigning, noe som er uvanlig for frosker. Hannen roper til hunnen fra bakken, ikke fra vannet eller vegetasjonen. Eggene legges i fuktig løvnedfall og rumpetrollene skylles uut i små dammer av regnet i regntiden. Frosken har svarte øyne med horisontale pupiller, slank kropp med lange elegante ben og spiss snute. Annet (viktig på plakat): Disse froskene er truet pga. av at deres habitat blir hogd. Det har også vært bekymring for handelen til utviklingsland, men dette skal nå være under kontroll. Og som i likhet med den grønne mantella'en så er den også truet pga. jakten som kjæledyr i f.eks. Nederland, USA og Tyskland. Her er det også linker til gyllen mantella fakta osv: Golden Mantella - Wikipedia, the free encyclopedia Golden Mantella (Mantella aurantiaca) Golden Mantella Reptiles and Amphibians » Frogs » Mantella - Gold Main Page Golden frog - Mantella aurantiaca - ARKive Amphibiancare.com >> Golden Mantella Frog (Mantella aurantiaca) Care Her står det jævlig mye bra, som dere garantert må lese og kunne hvis dere tenker på mantella. Dette var det jeg orket å skrive for ikveld, og håper dere har masse nytte av det!
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
bendick - siden du tar det opp: Informasjon er en vesentlig del av den jobben vi gjør her nede - ikke minst i forhold til havskilpaddene. Den er enkel m lite tekst og forklarende illustrasjoner, og på 4 språk (tyrkisk,engelsk, tysk og russisk).
I selve parken blir info også viktig. Vi regner med to (minst) typer besøkende. I resepsjonen kommer nok mest fagfolk og info utover latinske navn er sannsynligvis ikke så viktig. Derimot v inngangspartiet for vanlig besøkende, kan det være lurt å lage et hefte (liten bok) m kart over park, m bilde og lat.navn på dyr samt en del fakta - på de 4 språkene. Svært mange må ha ting inn m teskjeer - så at det er VI - mennesket som er ansvarlige for hva som skjer m dyrelivet, kan gjentaes i denne også ![]() Lag gjerne en plakat Bendick: Husk at illustrasjon er viktig - og skal nesten erstatte ordene. Den skal vi nok få plassert der den passer Plakater veiet opp imot hold av nevnte krokodille, er ikke aktuelt. Gavialis gangeticus er en CR art. Derfor må det lages en god plakat/info om denne også Atelopus zeteki -Golden Panama - Jeg leser mye forskjellig om den - hvorvidt den er borte, redningsprogram etc Men vi lar den ligge. Amerikanerne er flinke til å lage redningsaksjoner. bygge parker etc Med unntak av noen dekorative (rett og slett) pilgifter (som jeg ikke kan så mye om enda) og som altså vil bli plassert i et fint terra i respesjonen for fagfolket, dropper jeg hele det Amerikanske kontinentet. Det er mye nok å hente sør- og østfra. Tenkning framover - har mye med habitater å gjøre - slik at dyr hjemmehørende i nogenlunde samme miljø får et areal langs den samme elven. Forøvrig fikk du meg til å tenke på de lokale skolene her nede. Som utd. pedagog må jeg selvsagt gjøre noe lurt i den forbindelse. Engasjement hos barn/ungdom er kjempeviktig. Jeg tror det kan bli en slags plakatkonkurranse - nå på vårtampen - men ikke på bekostning av din plakat, da bendik Sist endret av inger; 06-04-2008 kl 10:17. Begrunnelse: skolene |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| eksperiment, idedugnad, mulig |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/prosjektsporsmal/6792-eksperiment-om-ide-dugnad-er-mulig.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| YouTube - Deadly Fungus Attacking Frogs | This thread | Refback | 23-04-2008 16:38 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mulig syk leo | Torsteindale | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 43 | 26-12-2008 16:11 |
| Mulig Mugg?? | big_cola_fan | Taranteller | 3 | 07-12-2007 14:04 |
| Eksperiment på edderkopper. | Halgeir | Småprat | 11 | 06-01-2007 20:55 |
| Mulig bannerbidrag? Ta en titt! | Spike | Småprat | 13 | 21-03-2004 19:21 |