"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Prosjektspørsmål Hyllesystem med varme til invertebrater.

Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-08-2010, 13:52   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard Hyllesystem med varme til invertebrater.

Har planer om å bygge meg et hyllesystem med thermostat-styrt varme, til invertebrater. Siden rommet mitt må ned i den kaldere enden av termometeret, så er jeg nødt til å ha ekstra varme på leddyrene som kommer fra litt mer tropiske strøk. Noen som har gjort noe lignende før?

Planen til nå er:
Kjøpe Ivar-hyller på Ikea, spikre på vegger, bunn og topp, for så å sette inn skyve dører forran. Tenker det blir til at jeg bruker en tynn finér som vegg, og pleksiglass evt 4mm floatglass som front.

Spørsmålet er hvordan jeg best gjør det med varmen/varmefordelingen i hyllene. Tanken til nå er å ha en liten sprekk mellom veggene og hyllen, sånn at luft/varme kan strømme gjennom. Samt et luftehull på kortsidene i hver etasje, så det kan komme inn frisk luft.

Som varme-element hadde jeg tenkt å bruke en Luckt-Reptile varmekabel jeg har liggende. Bare monterer den i slynger, på innsiden, på bakveggen. Det hele kobler jeg da til en thermostat, som har en føler liggende ca i midten av hyllen.

Tror dere dette kommer til å fungere? Tempraturen i leiligheten kan synke ned under 15grader på vinteren, mens jeg vil holde ca25 inne i skapet mitt. Jeg er bare litt usikker på hvor lur og gjennomtenkt denne kombinasjonen av fuktige terrarier, varme og begrenset lufting er.

Alle kommentarer/tanker/ideer er velkomne!

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-08-2010, 11:59   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Jeg skal nå gå igang med byggingen, men er fortsatt veldig usikker på hvilken løsning jeg skal gå for når det gjelder dørene. Hva er deres erfaringer med plexiglass? Jeg tenkte det kunne være en fordel vektmessig, siden jeg ikke har lyst å flytte 120cm høye glass-skiver hver gang jeg vil inn til dyrene.

Noen som har bygget dører på hengsler på den størrelsen (ca 125x45cm hxb) i plexi før?

Member of:
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-08-2010, 23:05   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Har du vurdert å isolere skapet litt med f.eks tynn isopor? Detkan kanskje hjelpe deg i å ikke få formye varmetap om vinteren samt holde den værste varmen ute om sommeren..

Går fint å jobbe med plexi glass. Noe dyrere i innkjøp enn glass og litt lettere i vekt.
Husk å dimensjonere plexiglasset riktig. Ville ikke gått under 8mm for å unngå at den bøyer seg og knekker når du tar den av og på.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-08-2010, 00:38   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Isolering blir gjort om jeg merker jeg ikke klarer å holde tempraturen oppe, med en fornuftig gjennomlufting.

I utganspunktet hadde jeg tenkt å ha skyvedører, blir det nødvendig med 8mm plexi der også? I tilfelle blir det litt vanskelig å finne lister.

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-08-2010, 01:36   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard

Ingen som har erfaringer med plexi? Må dørene være 8mm for at det skal holde?

Og kan man borre rett i glasset med vanlig bit?

Member of:
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-08-2010, 10:36   #6
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

usikker på tykkelsen, men når det kommer til å borre hull går dette supert med vanlig bor

det som er så bra med plexi er at du kan forme det også, så man har mulighet til å gjøre det fancy

men du burde hatt en plast beskyttelse på plexi´en også.. det kommer sinnsykt fort riper i plexi.. mener at man kan kjøpe ripefri plexi også, men da blir prisen skutt opp i været..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Info om mating av invertebrater til Nybegynnere Galil Startgropen 5 06-07-2009 22:33
Ambefalinger (invertebrater) skorpion Taranteller 19 07-04-2008 13:45
Smitte fra invertebrater skorpion Taranteller 7 13-11-2007 20:16
Lov om invertebrater skorpion Lover og regler 8 18-01-2007 12:46

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:35.