"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Prosjektspørsmål jeg skal lage et terrarium fra bunden av så jeg har noen spørsmål

Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-05-2010, 14:04   #1
Reptilfreak

david gabrielsen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: i et hus som er på planeten jora
Alder: 18
Meldinger: 720
Blog Entries: 11
Question jeg skal lage et terrarium fra bunden av så jeg har noen spørsmål

hei jeg har planer om å lime meg et nyt terrarium.som jeg skal innredes til et tropisk jungel terrarium som skal huse en gruppe med Dendrobates auratus i.så jeg har mange spørsmål jeg gjerne vil ha svar på .

1:hvilket type glas er best å bruke når man skal lage et terrarium som skal veer 150cm langt og 100cm høyt og 50cm breit ??

2:hvordan lager man best sirkulasjon og lufting sånn at man ikke får mug problemer og sånt uten at man sliper ut for mye luftfuktighet ??

3:hvilken type netting skal jeg bruke det luftinga skal verre ??

4:hvilken type silikon er best til å lime det terrarium sammen med ??

5:hvordan skal jeg lage ei dør på den aler enkleste måten sånn at jeg kan fore froskene mine ??

sånn da var den lista ferdig men jeg har flere spørsmål som kommer på innredning

så er kommer spørsmålene om innredning å sånne ting

1:hvordan kan jeg lave en kjempe enkel bakgrunn til terrarium mit ??

2:jeg har endel røter som jeg skal bruke hvordan får jeg festet dam letes til bakgrunn ??

3:hvordan fester jeg tillandsiaer og bromelia til røter og bakgrunn på enklest måte ??

sånn da går jeg over til utstyrs spørsmålene

1:hvilket type armatur er til å anbefale å bruke for å få bra plantevekst og hvilket type lys ???

2:må jeg skave meg en varmemate sånn at jeg får en varm og en kald sone for at mine Dendrobates auratus skal trives ??

3:hvilket reinsystem anbefaler dere å bruke ??

så har jeg noen spørsmål som jeg has stilt tidligere men jeg fik aldri noen svar på
for å si det sånn så er foggeer en super fog fra Lucky Reptile

1:hvor ofte må man fylle på med nyt vann i en foggeer ??

2:kan en fogger stå i vinduet uten noen problemer ???

3:kan man forme sen dere slangen som føler med i pakka så at jeg kan få den inn i vivariet mit ?? eller må jeg sjere bot litt av loket for at det skul gå ??

4:kan en uheldig pilgift komme seg inni slangen til fogger ??.og kan det unngås med noe mose på der tåka kommer ut ???

takk for alle svarene jeg får
Svar med sitat
Gammel 08-05-2010, 20:46   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

jag svarer på noen av spørsmålene dine jeg..

best mulig sirkulasjon oppnås med lufting i bunn og i topp.. siden varmen går oppover så vil den gå ut toppen og "kald" luft kommer inn i bunn.. gjerne best å ha luftingen under dørene dine.. da vil det bidra med å ha dørene dugg fri

når det kommer til fuktighet som ikke skal slippe ut, så kommer dette ann på størrelsen på luftingen.. og er umulig for meg og si hvor stor de skal være uten å ha en klar idé på innredningen..

nettingen kan være finmasket aluminiums netting. rustfritt stål ruster

akvarium silikon skal du bruke.. enkelt og greit.. pga giftstoffene i de andre silikon typene..

enklest mulig måte til dører er sikkert skyvedører syntes jeg

meget enkel måte til bakrund er vel xaxim limt rett på veggen med akvarie silikon..

planter som skal festes på røtter kan man bruke sytråd f.eks.. bare en eller to runder rundt roten og planten.. så er det fiks ferdig.. når jeg skal feste planter på røtter der jeg ikke får tråd rundt, bruker jeg små spiker inn i roten som tauet blir surret rundt..

i mitt terra har jeg 2 lystoff rør. der ene røret er "gro lux" eller hva nå det heter.. og ene er et helt vanlig rør med litt rødlig lys. så har jeg en UV pære og en solplass pære.

jeg ville hatt en varmematte på ene siden eller bak. så de har en gjevn temperatur på natten også..

når det kommer til super fogger fra lucky reptile, har jeg ingen erfaring med den typen... men man bestemmer jo selv hvor mye foggeren står på.. og deet er da vanskelig å si hvor ofte man må fylle vann på den før man vet hvor mye man vil ha den på.

regner med at slangen kan formes til en viss grad. ellers blir det jo umulig og bruke den for de fleste personer og regner med at de ikke hadde solgt den med da..

lag til en liten netting eller noe framfor åpningen på slangen dersom du er begymret for dette
Svar med sitat
Gammel 08-05-2010, 21:18   #3
Reptilfreak

Standard

takk for svarene dine Tony
Svar med sitat
Gammel 08-05-2010, 22:08   #4
Reptilfreak

Standard

eter å ha lest i den artikkelen på reptilweb så blei jeg så inspirert at jeg heler vil lage det i tre og lag det 2 meter høyt isteden for 1 meter høyt.så får jeg plass til en gruppe med sørgegecko å .og jo støer jo bedre heter det seg jo .

Gjør-det-selv 200 liters terrarium | Reptilweb - alt om reptiler og terrarium
Svar med sitat
Gammel 08-05-2010, 22:18   #5
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

trur ikke det er lurt siden Sørgiser og Pilgift frosker har forskjellige krav til temp og ikke minst fuktighet

Hvis du tenkte å ha dem sammen tenkte jeg på
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-05-2010, 00:50   #6
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

sørgisser og pilgift er en kombo som mange funker helt fint, men sørgisser er noen jævler til å rømme så du må ha et terra som er helt rømningssikkert =)
Svar med sitat
Gammel 09-05-2010, 15:19   #7
Reptilfreak

Standard

ja jeg skal ha sørgisser og pilgift sammen i det terrarium som jeg skal lage selv
Svar med sitat
Gammel 10-05-2010, 11:41   #8
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
sørgisser og pilgift er en kombo som mange funker helt fint, men sørgisser er noen jævler til å rømme så du må ha et terra som er helt rømningssikkert =)
oops my mistake
Galil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-05-2010, 15:40   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

2 meter høyt terra til sørgisser? Ser de nesten ikke i ett 30*30*45 terra en gang..
tenker det samme om pilgiftene, kan bli litt problematisk å mate dyrene i ett så stort bur, skal det være så stort, ser jeg for meg at det blir vanskeligere å få det helt rømnings tett også.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2010, 21:10   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Ja er forsåvidt enig der, 2 m. høyt terra ville vært dritkult, men er kansje ikke den første ideen man bør realisere når du skal lage et eget terra. Sats på noe mindre, mer solid og gjør det mer nøye, kan bli riktig så fett selvom =)
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
spørsmål ang å lage leos terrarium MathisBorgen Prosjektplaner 7 15-10-2008 19:53
tenkte lage et terrarium til guttungens pinnedyr Evløs Terrarier 5 16-01-2008 17:40
Lage dør/lokk til hjemmelagt terrarium Miroxx Terrarier 13 25-02-2007 13:08
lage terrarium saiko Terrarier 9 24-02-2007 21:03
Lage terrarium av bokhylle fra IKEA? P1eR Terrarier 4 01-06-2005 08:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:35.