| Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
|
Hei alle sammen
![]() For dere som leste min tidligere tråd ''Ny land del prosjekt i betong! vet litt hva slags prosjekt jeg snakker om. Jeg har nå ordnet ferdig forskalingen og støpt den ferdig. Det gikk med 3 sekker b30 betong à 25kg. Til sammen 75 kg + vannet som det ble blandet ut med, så vil anslå en vekt på mellom 85 -95kg! Jeg prøver å finne best mulig måte å sette dette i akvariet uten at det blir for stor punkt belastning og akvariet sprekker! Fikk et godt tips av repti_queen om å legge styrofoam under land delen så den ikke gnisser mot glasset samt at jeg da får fordelt vekta litt mer. så når har jeg skaffet meg en plate med 5cm styrofoam! Så stilte jeg samme spørsmål på noen akvarieforum og fikk blant annet som svar at jeg burde legge en mdf plate og en isopor plate mellom akvariet og stativet for å støtte om bunnen av akvariet mest mulig. Dette kommer også til å bli gjort. Så var det en person som begynte å regne ut hvor mye punkt trykk et tilsvarende akvarie som mitt tåler per cm2. Siterer regne stykket og det han skrev til meg: ''Jeg er IKKE noen ekspert på dette. Men dersom jeg har skjønt tingene rett blir det noe som dette (bruker ett av mine kar og din betong konstruksjon) Mitt akvarie er 450 liter (altså det har ca 450kg vann i seg) Bunn flaten er 50cm x 150cm = 7500cm2 450kg / 7500cm2 = 0.06kg pr cm2. Din betong klump var 35cm x 50cm = 1750cm2 Den veier 100kg / 1750cm2 = 0,057kg pr cm2 Altså i mitt kar ville denne stenen påført omtrent det samme trykket som vannet. Nå må man ta hensyn til hvor mye vann denne fortrenger. Det regner jeg ikke er 100 liter. Så f.eks dersom den kun fortrenger 20 liter (20kg vann) ville innholdet i mitt akvarie med din betong klump og mitt vann veid 450kg - 20kg (fortrengt vann) + 100kg (din betong klump) Altså ville den totale vekten nå blitt 530kg / 7500 cm2 = 0,07kg pr cm2. Altså en en ganske betraktelig økning av belastningen. (selv når vekten er fordelt over hele karet) Akvarieglass har en sikkerhets faktor beregnet i glass tykkelsen. Hva denne sikkerhets faktoren faktisk utgjør i vekt pr cm2 kan jeg ikke svare på. Her kan nok Vidar-Alexander svare mye bedre. (noe jeg venter spent på ) Mage følelsen min sier at jeg hadde plassert denne betong klumpen i mitt kar med rimelig sikker følelse på at dette går bra (men hold meg ikke ansvarlig, for jeg er absolutt ikke sikker) Når det gjelder sten pleier man å si at man ikke klarer fylle et akvarie med nok sten slik at glasset sprekker (dersom det ikke er noen punktbelastninger og vekten er jevnt fordelt med syrofoam e.l) Men nå bruker du betong som forandrer ting en hel del ettersom din klump er massiv og man lett kunne fylt akvariet med betong som om det var vann. Og dermed sprengt glasset med letthet.'' Så langt høres jo dette egentlig betryggende ut, men jeg vil forhøre meg mer! Men så kommer det en kar å sier til: IKKE bruk isopor i akvarium! Kommer en ny person og sier at dette tror han er fordi at isopor har en enorm flyte evne og kan lett flyte opp og velte betongen som står oppå! Mens jeg derimot tror veldig tvilsomt at 5cm styrofoam 35 x 50 cm klarer å løfte 85-95kg betong!(?) Hvis det derimot er stoffer som blir frigjort fra isopor/styrofoam så er dette det minste problem da jeg allerede har penguard topcoat liggende som jeg skal bruke på betongen. Kommer også mest sannsynlig til å bruke dette på styrofoamen også. Så langt er planen: 1. Styrofoam mellom betongen og bunne av akvariet. 2. MDF og eventuelt isopor mellom akvariet og stativet. Hvilke tanker har dere om dette? Og jeg setter veldig stor pris på at alle som leser denne tråden kommer inn med et innlegg der du sier din mening og argumenterer for hvorfor du mener dette Håper ikke det ble for uoversiktlig informasjon
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Det er svært sjeldent man hører noen som har fått bunnglasset knust pga for tung stein i akvariet sitt som har stått noen dager/måneder/år også knust glasset pga tyngden. Det skjer bare ikke. Hvis det knuser, så er det fordi man glepper en tung stein på bunnglasset og da sier resten seg selv.
Det er helt greit å legge en ekstra plate i bunn (mdf) og en isopor plate. Du kan også legge inn en xtra glassplate i halve akvariet som er 0,5-1 cm tykk. Hvilken du velger er opp til deg. Mdf og glass vil hjelpe din skrekk uansett. Tror jeg hadde valgt glass da det er stivere. Isopor gasser ikke i vannet tror jeg. Har akvariet du skal bruke en ramme eller står glasset rett på et møbel? Hvis det står rett på et møbel, så har du også ekstra plate der som støtter Din betong kloss skal stå inni hjørnene og inntil sidene av akvariet og der er glasset sterkest. En venn av meg har en stein som man må være to for å løfte ut av akvariet fordi den er tung som fy og han har denne midt i akvariet uten stress i det hele tatt. Det regnestykke til han på aquaforumet eller hva det var har vel rett i det han skriver og jeg vil tro at man kan fylle et helt akvariet med stein og det vil holde.. En ekstra plate og du er ganske safe, bare husk betong før grus
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Skal låve deg at man må være 2 for å løfte min konstruksjon også
Men til saken, så ja jeg har tro på de rådene jeg har fått så langt og tro jeg trygt kan bruke disse Men jeg sier allikevel men ![]() Er forresten et akvarium med ramme og stativ av typen akvastabil: ![]() Tror jeg kommer til å gå for mdf da dette er billigere ![]() Men hvorfor ble jeg tipsa om å bruke isopor i tillegg til mdf'n?er dette for å gi en dempende effekt? Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
Ja til det siste spørsmålet.
Det er også greit hvis det er små skjevheter i bunn av betong klossen din. isoporen retter seg litt etter dette.. Bra det er Akvastabil du har. Det er jo en av de bedre og er ganske så sikkert. Du må jo også kanskje tenke deg litt om når du skal lime inn denne platen med akvariesilikon.. Det må jo være like mye på alle kanter eller under hele eller hvordan du har tenkt til å gjøre det. Det må i hvertfall være ganske lik megde der du skal bruke det..hvis du skal bruke det da.. Sitat:
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Tenker du da hvordan jeg skal lime fast styrofoamen?
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Det er ikke fordi selve konstruksjonen i seg selv er tung at glasset kan ryke gibbs. Det er vist det skulle vise seg at betongtillaget ikke er 100% bent og man får en punktbelastning det kan bli farlig. Dette har jeg skrekkelig erfart i paludarier, og dette var i et 500liters akvarie. Punktbelastningen fra ei rot på "bare" 13kg fikk helle bunnglasset til å sprekke, og dette sto på et heldekkende bord i komplett vater. Samme skjedde i 840 literen. Hele bunnplaten knust pga punktbellastning. En ting er jo å ha stener liggende oppi grusen, da blir vekten automatisk fordelt. men om det ligger en skarp tupp av denne stenen/roten/betongen og gnisser på akvariet over tid så skal man være ekstra forsiktig å ha en vannstøvsuger klar..
Derfor anbefales det å bruke f.eks styrofoam under, fordi det fordeler vekten mer gjevnt. Hvis betonglanddelen din er 100% i vater og ikke ugjevn så er det jo ikke noe problem. Men better safe than sorry, hvertfall når man snakker flere hundre liter som kan komme til å oversvømme gulvet. Det er lite kult
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
![]() Grå: MDF plate grønn: isopor plate rød: styrofoam plate Som du ser vil mdf plata og isoporen hvile oppå stativet med akvariet oppå der igjen (hvis jeg har forstått det rett da). Men, så ligger ikke bunn glasset jevnt med rammen i akvariet. Glasset ligger kanskje noen millimeter oppom, så det vil bli et lite hull rom mellom bunn glasset og mdf'n hvis jeg legger det slik. Skal jeg legge det rett på glasset uten at det støtter seg på stativet må jeg lage egne føtter til mdf'n for at den skal få noen effekt med å stive av. tror jeg no
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Jeg vet helt sikkert at konstruksjonen ikke er helt ben da forskalingen fikk en liten vridning da jeg skrudde den sammen. Så tenker eventuelt å legge noe silikon lignende matter sammen med styrofoamen eller rett og slett bare forskale opp bena i vater og støype til mer så det blir rett. men kommer uansett til å bruke styrofoam da jeg har dette liggende. Synd at den er så tykk bare!
Sitat:
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
|
Trodde du skulle ha disse platene inni akvariet..
Hvis du legger en plate under og denne ikke berører glasset pga rammen er i veien hva slags hensikt har den da? Sitat:
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| akvarium, betong, penguard, punkt belastning |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva kan man ha i et akvarium? | Sebastian | Terrarier | 18 | 20-02-2012 15:10 |
| pinnedyr i akvarium | monjanse | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 2 | 21-10-2009 11:00 |
| Leo Gekko vekt. Veide mine og har spørsmål... | Evenruden | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 07-09-2008 21:10 |
| Vekt | jeppy | Terrarier | 6 | 18-08-2007 06:41 |
| Vekt og lengde på dine skjeggiser? | Gibbs | Agamer | 13 | 10-07-2006 21:50 |