"

Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-10-2009, 16:54   #1
Reptilfreak

Thomii sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 16
Meldinger: 70
Question Isoporbakgrunn

Har tenkt til å lage ny bakgrunn til Leopard Geckoene mine.. Men hva trenger jeg? Noen som kan skrive en liste over alt jeg trenger evt en tråd med bra fremgangsmåte og resultat, haster litt siden jeg skal begynne på den i morra og må derfor kjøpe alt i morra også.

Hvis jeg lager bunnen i terrariet av isopor og skal ha varmematte under der igjen lønner det seg og ha den under hele glasset da? Tenker på at isoporen kanskje stenger varmen ute, og hvis jeg har den oppå glasset og under isoporen blir vel glasset for varmt og kan sprekke? Evt noe annet jeg kan ha i bunnen?

Noen som vet om en butikk i Åsane som selger isopor?

Sist endret av Thomii; 29-10-2009 kl 17:01.
Thomii er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-10-2009, 17:17   #2
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Isopor-innredning i leo-terra burde vise alt du trenger selv har jeg 1 terra med varmematte innebygd mellom isoporen og glasset, og 1 terra med varmematten under glasset. Har ikke merket store forskjellen for å være ærlig.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-10-2009, 18:42   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Repti.net / Reptile care sheets / Terrariebagrunn

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tenker her, men jeg ville ikke lagt varmematta under isoporen. Isoporen isolerer - dvs at du får liten effekt av den.. Hva skal du egentlig med isopor i bunnen?
Svar med sitat
Gammel 29-10-2009, 21:18   #4
Reptilfreak

Thomii sin avatar

Standard

Tusen takk for nyttige tråder begge to

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Hva skal du egentlig med isopor i bunnen?
Vet ikke, noen forslag til andre ting jeg kan ha i bunnen? Har hørt at sand ikke er så bra.
Thomii er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-10-2009, 21:54   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det er positive og negative ting å si med alle typer substrater.. Sand har et dårlig rykte fordi reptiler kan finne på å spise av sanden. Da kan de risikere å få forstoppelse, og i verste fall dø. Men, reptiler spiser som oftest av sanden fordi de har fått for lite tilskudd i form av vitaminer, mineraler og/eller kalsium. Så, om du er flink å gi dem disse tilskuddene, er sjansen relativt liten for at de skal spise av sanden.

Skal du gi dem et mest mulig naturlig bunnsubstrat blander du 50:50 med gjødselfri jord og fin sand. Bland dette med vann til en gjørmete masse. Ha denne massen i terrariet og pakk det hardt sammen/press det sammen underveis som du legger litt for litt. Når dette tørker opp får du en relativt hard overflate. Over tid vil det naturligvis bli litt løsere, men det gjør nødvendigvis ingenting. Du kan også legge inn steiner/røtter/o.l. i denne massen, for en naturlig look..
Svar med sitat
Gammel 30-10-2009, 20:51   #6
Reptilfreak

Thomii sin avatar

Standard

Sitat:
Det er positive og negative ting å si med alle typer substrater.. Sand har et dårlig rykte fordi reptiler kan finne på å spise av sanden. Da kan de risikere å få forstoppelse, og i verste fall dø. Men, reptiler spiser som oftest av sanden fordi de har fått for lite tilskudd i form av vitaminer, mineraler og/eller kalsium. Så, om du er flink å gi dem disse tilskuddene, er sjansen relativt liten for at de skal spise av sanden.
De får ihvertfall det de trenger av vitaminer og calcium på sirissene, men hva syns du om sånne tynne skifer stein plater med fugeskum eller akvariestein imellom?
Thomii er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-10-2009, 00:32   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det funker, men jeg ville ikke brukt det. Jeg er mer fan av mer naturalistiske terras. Men, det er jo min mening..
Svar med sitat
Gammel 31-10-2009, 10:32   #8
Reptilfreak

Thomii sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg er mer fan av mer naturalistiske terras.
Hva er det?
Thomii er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-10-2009, 11:10   #9
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thomii Vis post
Hva er det?
Terrarier/innredninger som er lagd for å være mest mulig realistiske/naturlige i forhold til hvor dyret kommer fra
Svar med sitat
Gammel 31-10-2009, 14:22   #10
Reptilfreak

Thomii sin avatar

Standard

Ok, men jeg lurte på om det kan begynne og brenne når man smelter fugeskummet med varmluftpistol? Det står at den er Ekstremt Brannfarlig, men er den brannfarlig når den har stivna?
Thomii er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Isoporbakgrunn espennl Arbeidslogg 0 14-05-2009 22:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:34.