| Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 16
|
Hei alle sammen.
Nå har det kommet slik for meg også, med å starte et lite terrarieprosjekt. Jeg skal lage en styrofoam bakgrunn, og sette opp et nytt terra. Bilder av ting som skjer under prosessen legger jeg ut her. Jeg har bestemt meg for at styrofoam vil være bedre enn vanelig isopor, så jeg valgte å lage en bakgrunn i det. Jeg laget denne bakgrunnen og hele oppsettet i et 80x50x60 terrarium. Jeg har allerede kommet ganske langt i prosjektet, så jeg vil legge ut bilder gradvis, istedet for alle bildene på en gang. ps: alt i prosjektet har jeg laget helt selv måtte bare nevne det ![]() Jeg startet med å kjøpe en 150x5x70 styrofoam plate. Denne kuttet jeg til, slik at den passet terrariets størrelse For å gjøre bakgrunnen ujevn, så tok jeg en gaffel og gravde i den. På høyre side tenkte jeg å lage meg et kunstig "tre", så jeg lot det være der slik som det er. Etter å ha gravd med gaffelen, så begynte jeg med å skjære ut kunstige "steiner" og biter av styrofoamen til bakgrunnen. Jeg tok ikke noen bilder her, så jeg viser bare det ferdige resultatet, der alt er skjært ut, og limt på. Jeg måtte bare se på bagrunnen, og ta et til bilde av den, før jeg la på husfix. Med arbeidsklær og hele pakka ![]() Nå var det tid for å legge på første lag med husfix. Det ble ganske grisete. Det tok litt tid, men sluttresultatet, for første lag ble slik ![]() Her har jeg allerede lagt på det andre laget.... syntes det ble fint jeg ![]() Og et lite spørsmål. Skal jeg legge på et lag med husfix til??? Det er allerede, en god del på, men er litt usikker. Flere bilder kommer videre i prosessen Det må jo males, limes inn i terraet, settes inn torv og jord, i terraet, beplanting.. osv PS: Jeg tror jeg glemte å skrive til hva slags dyr, jeg lager alt dette til! Det er til (en) liten testudo hermanni ![]() Bildene ble litt små, så for å se de i større versjon, så bare trykk på de. MVH Bernard
Mvh Bernard Ja til legalisering av reptiler i Norge! Sist endret av bernie95; 15-06-2009 kl 16:43. Begrunnelse: glemte å tilføye noe |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Ser flott ut dette
Hvis det er litt ujevnt. og husfixen ikke dekker alle steder så kan du legge på litt til, men ikke over alt. Hvis du legger på et lag til så kan det være "steinene" du har kuttet ut blir veldig små, og ikke like synlige, så du burde heller bare dekke til små sprekker/Steder du vil forandre.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Alder: 21
|
Jeg ser du bruker målene 80 x 50 x 60.. Er det virkelig nok..
Takk for et flott innlegg, gode tips til bygging av egen skilpadde-terrarie
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Men skilpadden er jo ca 10-15cm om skallet, sÅ den klarer seg i det terraet i et eller to år til
jeg bytter ut til større terra senere.Fant en god selger i sverige.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Siden det ikke er lov til kjøp og salg av skilpadder i Norge, kan man få kjøpt det likevel? Eller må man dra til en dyrebutikk i Sverige?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Du kan få kjøpt det I norge, men det er meget vanskelig å finne testudoer i norge, og hvis, sä koster de mye
![]() I sverige er det bedre å kjøpe av oppdretter, de er sikrere, og du kan bli lurt med arter, f.eks: de i butikken kan selge en annen art til feil artsnavn
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Mange av testudo artene er lette å få tak i Norge, sjekk http://www.repti.net på den Norske delen. Det kommer noen der i ny og ne.
Men det finnes jo mange andre skillpadder.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Takk for tipsene Nero..
Jeg skal fortsette å følge ditt terrarie prosjekt bernie95.. Er mulig jeg begynner med mitt prosjekt i helgen
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Hei. Det var på tide å oppdatere nå...
Jeg har nettop kjøpt litt planter av malm. Og de er virkelig gunstige. Disse er ikke så store, men de holder. jeg liker spesiellt, disse denne er også kul. ![]() ps: jeg orker ikke å skrive navnet på dem (det norske, og latinske) Men nå lurer jeg på noe. Jeg skal nå male hele bakgrunnen, jeg har kjøpt hvit matt vannbasert maling, men har et problem. Jeg ønnsker å male bakgrunnen ørkenfarget: Vannskålen ble kjøpt på OZE, for 120kr. Men jeg finner ikke noen maling som kan blandes ut med den hvite, for å få til det. Har dere noen råd?? Jeg skal også male bakgrunnen brun på delen av bakgrunnen der det kunstige "treet" er. Hvor kan jeg få kjøpt slik maling?? Skal jeg bare kjøpe, en brun og en grå, og blande det med den hvite, helt til jeg får den riktige nyansen?? ![]() tar meg en sykkeltur til maxbo nå, og sjekker om de har noe brukbart av maling MVH Bernard
Mvh Bernard Ja til legalisering av reptiler i Norge! Sist endret av bernie95; 23-06-2009 kl 16:59. Begrunnelse: ønsket bare å informere folka! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Froggers Terrarie prosjekt | Frogger | Arbeidslogg | 19 | 20-12-2008 20:19 |
| Fremtidig terrarie prosjekt.. | Frogger | Småprat | 14 | 15-10-2008 15:36 |
| Regnskogs terrarie prosjekt | Chibi | Vivarier | 15 | 03-12-2007 20:12 |
| Kommentarer til Prosjekt Terrarie høyskap. | Eggy | Terrarier | 14 | 29-12-2006 21:04 |