| Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Kristiansand
Alder: 26
|
Heisann!
Jeg er veldig grønn når det gjelder reptiler... De har alltid fascinert meg, og jeg har hatt lyst på eksotiske dyr siden jeg var guttunge... Dvs. etter at jeg har overtalt fruen... ![]() Jeg har lest noen av guidene og andre tråder her, men har noen spørsmål og kunne trenge noen råd (har ikke helt bestemt meg for størrelsen enda, men tenker litt i overkant av det som blir anbefalt til én gecko foreløplig...); 1. Vegger; Burde jeg gå for glass rundt hele, eller er det like greit med treverk som bakgrunn, bunn og event. sider? Og hva slags treverk er best å bruke da? Og hva slags glass (vanlig, plexi osv) og tykkelse? 2. Tak; Jeg tenkte å ha åpningen i taket, men lurte på om jeg må bore "luftehull" i taket..? Så på "Johns rekke terrarie" John´s rekke terarie at det ikke var noen her, og lurte på om det blir nok luft for en gecko med en slik løsning..? 3. Lys; En kompis av meg har kongepyton, og han har bare en sånn avlang kontorlampe-greie som lyser ganske sterkt over lokket, som gir ganske godt lys til slangen.. Kan jeg bruke en sånn løsning til en gecko også, eller trenger den varmelape/veldig sterkt lys? Og skal den følge vanlig døgnrytme (altså slå av lamper når det er natta?)? Det er alt jeg lurer på i øyeblikket... Håper at noen har tid til å hjelpe en aspirerende reptilfreak!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
|
Også lurte jeg på om det funker like fint med varmelampe til terrarier? Istedet for varmematte, mener jeg...
|
|
|
|
|
|
#3 | ||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Ja ser at du har valgt en av mine favoritt geckoer
![]() Å overtale fruen pleier ikke å være så vanskelig,,en drøss med røde roser+en romantisk middag så er du godt på vei ![]() Sitat:
Jeg vil da si at det er nok billigere å kjøpe et ferdig terra,men seff er det gøy å lage et eget oxo da (hvist resultatet blir bra) Ellers,,så lenge du har glass på frontsiden så går det greit. Glass burde du å få til en helt okey pris hos glass mesteren bare si målene du skal ha så fikser dem det for deg.Kan også ta med kassa/terra så skal du ikke se bort ifra at dem setter det inn for deg også for en liten slant). Du trenger jo ikke det tykkeste glasset heller siden du skal jo ikke bygge et mega varan terra heller ![]() Sitat:
Det beste er vel å ha lufting på sidene av terra pga bedre luftsirkulasjon nedi der (et på hver siden av terra vil gjøre susen). Sitat:
Leoser trenger ikke så sinnsykt med lys (selv har jeg bare på taklyset i rommet der leosene står) siden dem er nattaktive å sover som regel store deler av dagen. Lyset står på 12 timer +12 timer av ![]() Sitat:
Æhh,foretrekker at varme kommer nedifra med tanke på at leoser er bakke levende geckoer. Håper du fikk svar på det du lurte på ellers så er det bare å spørre ![]() Lykke til...... |
||||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Tusen takk for svar!
Snakket med glassmester i stad, han skulle ha 1200 kroner for å skjære til glass hvis jeg skulle bygge en 80cm*40cm*50cm terra, og da ble det brått litt dyrt, ja... (Så på john's rekketerra at han hadde betalt 900 kr ca for sitt, så trodde det ville bli litt billigere... ) Så vet ikke om jeg bare skal vurdere å kjøpe ferdig nå, eller bygge om fra et akvarium...En annen ting jeg lurte på; jeg ser det står at man skal legge varmematte under terraen, betyr det under glasset? Betyr ikke det at terraet blir skjevt da? Kanskje litt dumt "noob" spørsmål, men... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Akershus...
Alder: 20
|
priser varierer veldig fra glassmester til glassmester. hvis du drar til små glassfirmaer uten for byen blir det som regel billigere. men store glassfirmaer har og endel ''rester'' som kan være billigere men da kan det hende at feks. veggene er tykkere eller tynnere en bunn- og toppplaten.
og hvis du lager alle veggene av tre og kun forsiden av glass er det mye billigere men for å få det pent bør man jo sparkle, pusse og male eller lakke og hvis du ikke har noe av blir det og litt dyrere men neppe dyrere en av kunn glass. og i tre er det jo lettere og lage hull til ledninger og hull til rist. du må huske at du skal ha rist så det må du trekke i fra målene å glassene. og hvis du ser på Nfredrik annonse så selger han et terra på målene 80x40x40 til 650,- NFredrik terras "selges" - Reptilfreaks Annonser |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Hmmm, ja kanskje jeg bare skal bestille av han... Er kanskje greiest...
![]() Det viser seg forøvrig å bli vanskeligere å overtale fruen enn jeg trodde... ![]() Wish me luck! I'll need it... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Luck, Luck
|
![]() |
| Emner |
| bygge |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Spørsmål angående min Leos! | Mondo | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 25 | 21-03-2009 17:00 |
| tenkte lage et terrarium til guttungens pinnedyr | Evløs | Terrarier | 5 | 16-01-2008 17:40 |
| Lage dør/lokk til hjemmelagt terrarium | Miroxx | Terrarier | 13 | 25-02-2007 13:08 |
| lage terrarium | saiko | Terrarier | 9 | 24-02-2007 21:03 |
| Lage terrarium av bokhylle fra IKEA? | P1eR | Terrarier | 4 | 01-06-2005 08:13 |