"

Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-02-2012, 19:07   #1
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard Regnskogterra prosjekt

Jeg holder på å sette opp et regnskogterra for pilgiftfrosk (Sannsynligvis Dendrobates leucomelas). Målene på terrariet er 75L*40B*60H cm, det er på 180 liter.

Før jeg setter i gang med å gjøre noe, må jeg bestemme meg for hvordan jeg skal ha vanndelen.
Jeg har foreløbig to tanker om hvordan den kan være:
(Skissene viser bunnen av terraet)

Etter det jeg har forstått så har ikke pilgiftfrosker noe særlig nytte av vanndelen, og da blir det vel sløsing av bunnplass hvis jeg velger det nederste alternativet?

Tusen takk for alle innspill
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 19:21   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Hei!

Er skissen sett ovenifra?

Regner med at de er det. Da vil jeg si at det øverste blir alt for liten vanndel til å gidde å ha vanndel i det hele tatt. Terrariemåla dine er ikke så alt for store, og det er anbefalt å ha litt størrelse på terrariet og vanndam for at det skal bli noe suksess.. Det er utrolig fort gjort at vanndelen blir en sølepytt som egentlig ikke blir noe pen. Var jeg deg ville jeg droppet hele vanndelen, ettersom det du selv påpeker, netopp at froskene ikke har noen nytte av denne. Den kan evt. komme godt med når det kommer til rumpetroll som kan vokse opp der, og da ville jeg gått for den nederste ideen, men kanskje mer 50/50 land og vann, for at det skal bli noe pent og ikke-sølepytt. Da har du også mulighet til å ha noe småtteri med fisk/reker eller andre godsaker om det er til interesse. Du får også plass til flere vannplanter som gjør det hele mye penere! Pumpen din ser også veldig liten ut på skissen i forhold til de reale målene, så husk at denne stjeler en god del av plassen. Om du alikevel velger å gå for vanndel(som kan gå helt fint, så lenge du gjør det riktig) hvordan har du tenkt å skille vann og land? Og du bør absolutt dekke til pumpa på en måte, for eksempel få tak i xaxim og bygge en firkantet kasse av 4 små biter, med små sprekker mellom hver bit slik at vannet strømmer fritt gjennom men ikke blir store nok til at dyr(fisk, yngel, rumpetroll) forviller seg inn dit.

Hold oss oppdatert og lykke til!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 19:26   #3
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

syns tegning nr to ser bedre ut allikevell!
hadde gått for den
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 19:38   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Bygger terra med akkurat samme målene som deg nå, til pilgift. Jeg går for vanndel nr 2 på bilde du har, må være noe av det kjappeste terrariene jeg har bygd opp. Startet på mandag/tirsdag, og det begynner å bli ganske klart(mangler nok substrat, vann og planter osv). Men likevel.

Hadde egentlig tenkt til å ha en vann kanal som også gikk innover i midten, men droppet dette. Da det ble alt for lite land. Blir et vannfall selvfølgelig, og bare det tar litt plass, som kunne vært bedre nytte til froskene. Siste terra jeg lager med vanndel på lenge..
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 19:46   #5
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Skissen er sett ovenifra.

Hvis jeg har 50/50 med vann/land, vil det da være en ide å ha noe (feks glassplate eller lignende som ikke råtner) over halve vanndelen slik at jeg får utnyttet bunnen enda mer? Da vil jeg kunne få 50 % vanndel og 75 % landdel! Men dette fører vel igjen til at jeg ikke får noen planter til å gro i vannet der...

Pumpen er tegnet inn med faktiske mål. Det er en liten filterpumpe som jeg har kjøpt fra Kina. Selve pumpen er under 3*3*3cm

Jeg tenkte å skille land og vann med en glassplate slik at de blir helt atskilt. Det eneste er da om jeg kan få problemer med drenering under landdelen?
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 19:52   #6
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Bygger terra med akkurat samme målene som deg nå, til pilgift. Jeg går for vanndel nr 2 på bilde du har, må være noe av det kjappeste terrariene jeg har bygd opp. Startet på mandag/tirsdag, og det begynner å bli ganske klart(mangler nok substrat, vann og planter osv). Men likevel.
Del gjerne noen bilder av prosjektet
Svar med sitat
Gammel 02-02-2012, 20:22   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Slik bygger jeg vanndeler:
Jeg setter glassplater for å skille land og vann(setter dem på skrå, så det ikke ser så firkanta ut). Fester f.eks skiffer stein på glassplatene så du ikke ser glasset, men der er det evig mye du kan finne på.

Setter ikke glassplatene helt inntilhverandre, passer på å ha en åpning slik at vannet kan renne fritt under hele bånn(leca kuler like høyt som vann stand i vanndelen, på land delen). Har pumpa sammen med leca kulene for å skjule den og utnytte vanndel plassen bedre. Pumpa pumper vann til vannfall og det blir sirkulasjon i vannet.

Har begynt å bure pumpene inne i aluminiums rister(Samme som luft ristene). For at det ikke skal komme alt for mye dritt fra leca kulene inn til pumpene. Målet med mine vanndeler er å ha små fisk og reker, eventuelt rumpetroll. Så det må også være såppas tett at de ikke har store sjanser til å komme inn blandt leca kulene. Men det må også være sånn at vannet renner fort nok inn til leca kulene så vanndelen ikke renner over.

I terra jeg har lagt ut en video av på youtube har jeg også fått borra hull i glasset, bruker pvc rør som drenerer ut overflødig vann i terra.

Kan vel få tatt noen bilder av terra, men jeg haster meg igjennom det nå..
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 15:24   #8
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Nå har jeg laget vanndelen slik som på den nederste skissen. Vanndelen er ca 15 cm bred, slik at den er totalt på ca 10 liter.

Er det andre fordeler med å ha små åpninger mellom vanndelen og lecakulene utenom at man kan skjule pumpen blant lecakulene? Hvordan blir fargen på vannet når det er åpning mellom vanndelen og lekakulene, vil det ikke bli mye tilsig av torv?

Hvor vil dere anbefale at jeg plasserer varmematten? Jeg har nødt til å ha varme i terraet fordi temperaturen utenfor terraet kan gå ned mot 17 grader om vinteren. Jeg har lest at temperaturen i vanndelen må være kaldere enn landdelen for å forhindre at froskene blir forkjølet, dermed kan jeg ikke ha den under. På bakveggen skal jeg lage en bakgrunn, derfor kommer det ikke mye varme inn i terraet.
Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 15:40   #9
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristian262 Vis post
Nå har jeg laget vanndelen slik som på den nederste skissen. Vanndelen er ca 15 cm bred, slik at den er totalt på ca 10 liter.

Er det andre fordeler med å ha små åpninger mellom vanndelen og lecakulene utenom at man kan skjule pumpen blant lecakulene? Hvordan blir fargen på vannet når det er åpning mellom vanndelen og lekakulene, vil det ikke bli mye tilsig av torv?

Hvor vil dere anbefale at jeg plasserer varmematten? Jeg har nødt til å ha varme i terraet fordi temperaturen utenfor terraet kan gå ned mot 17 grader om vinteren. Jeg har lest at temperaturen i vanndelen må være kaldere enn landdelen for å forhindre at froskene blir forkjølet, dermed kan jeg ikke ha den under. På bakveggen skal jeg lage en bakgrunn, derfor kommer det ikke mye varme inn i terraet.
på en sidevegg?
Svar med sitat
Gammel 05-02-2012, 15:51   #10
Reptilfreak

boa constrictor sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
Meldinger: 342
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristian262 Vis post

Hvis du bruker en filterduk så tror jeg ikke det skal komme så mye torv i vannet.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terrarium prosjekt rusteff Prosjektspørsmål 5 22-01-2010 20:36
terrarie prosjekt!!! bernie95 Prosjektspørsmål 13 28-06-2009 21:00
Prosjekt om taranteller. Zatii Taranteller 6 28-04-2008 14:50
stort prosjekt jørn33 Vivarier 3 27-10-2006 21:31
nytt prosjekt! anarkist Øgler 3 15-02-2006 10:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:23.