| Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Dette er foreløpig bare en ide, men jeg trenger innspill på om den er mulig å realisere. Utgangspunktet er mitt nåværende exo terra med målene 45x45x60(h). Tanken er et regnskogterra med dam i høyre front. Ser for meg en dam med målene 30x15x10(h) der det skal bo akvariesnegler.
1. spørsmål: Jeg vil ikke ha vann under hele terraet. I stedet ser jeg for meg å fylle landdelen med fugeskum som skråner svakt ned mot dammen. Tanken er altså at avrenning fra landdelen havner i dammen. Er dette gjennomførbart med fugeskum? Fordeler/ulemper? 2. spørmål: For å hindre jorda i å renne ut i dammen, skal jeg kante den med stein og fylle mose mellom. Vil det fungere? 3. spørsmål: Videre tenker jeg meg et vannfall/bekk fra venstre bakre hjørne. For å gjøre det enkelt for meg selv tenkte jeg å forkle slangen fra pumpe i dammen som en liane (silikon+torv+mose). Er dette gjennomførbart? Slangen må da kunne tåle vekten av en voksen afrikansk kjempesnegl (max 400g for sikkerhets skyld) og derfor festes svært godt i begge ender. Hvordan? Tar gjerne imot tips om ting jeg ikke har tenkt på også |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Vil bare presisere at alle innspill er velkomne. Du trenger ikke ha svar på alle spørsmåla for å svare.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Det jeg har gjort i vivarier når jeg bygde dette tidligere var å først lage en vanndel av glass, jeg fuga fast skiffer steiner på glassa, slik at det skulle bli penere å se på. Fylte resten av terra med leca kuler(Etter jeg hadde fuga fast eventuelle røtter som skulle stikke opp fra bakken osv.. Jeg fuga ikke glassene til vanndelen helt tett, slik at vann kunne renne inn og ut til leca kulene, over leca kulene la jeg filterduk, og deretter substrat.. Jeg veit du skriver at du ikke vil ha vann i hele bunn, men med denne løsningen så kan du spraye terra(spesielt lurt om du har regnsystem), uten at det blir en sump i torven.. Likevel holdertorven seg fuktignok til plantene osv(Om du har tenkt til å ha et ganske tropisk oppsett da). Da er det også veldig lett å skjule en eventuell pumpe i lecakulene, om du skal ha ett vannfall eller noe.
For noen år tilbake hadde jeg noen salamanadere, til disse skulle jeg gjøre litt sånn som du skriver, å bruke fugeskum til å lage en landdel, Jeg var ikke så veldig forberedt og hadde så mye erfaring da, så selve utsenet var ganske dårlig, da jeg prøvde å fuge fast masse barkbiter på fugeskummet.. Hadde det vært i ettertid hadde jeg nok gått for en mye lurere løsning, men med mindre du har tenkt til å bruke fliselim eller noe vil mye trolig nok løsne fra fugeskummet. Det som skjedde med akvariumet var at fugeskummet i seg selv begynte å løsne fra glasset også..
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takk for veldig nyttig kommentar! Det hender jo man klarer å lære noe av andres feil og erfaringer.
Jeg kunne bygd opp en landdel og latt vannet sirkulere under, hvis det ikke var for at sneglene da kan krype innimellom lecaen og gjerne dø og dermed forurense hele oppsettet. Det ville dessuten bli litt ekstra styr å drenere vann bort fra lecaen dersom det skulle trenges. I tillegg virker det mest fornuftig med avrenning ned til dammen fra resten av terraet. Fugeskum-bunnen kan være ganske glatt, bare den skråner ned mot dammen (som jeg ganske riktig har tenkt å bygge av glass/plexiglass). For å hindre at fugeskummet går i oppløsning vil jeg legge silikon over (og også tette med silikon mot glasset). Alt som trenger å festes i bunnen festes dermed til silikonen og ikke fugeskummet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
|
Om du skal ha en helt tett vanndel hvor vannet holdes unna resten av terra så kan du feste fast glass plater på den størelsen du ønsker. Glass eller pleksiglass. Ta glasset og fest med akvarie silikon i bunnen og sideveggene på terraet. + du må også feste de forskjelige glass platene sammen med silikon.
Husk og bruk silikon som er tryg i bruk. Ikke giftig og tåler vann. Har ikke prøved dette selv men i teorien burde no dette både holde og bli tett. Så er det bare og fylle substrat i land delen (kansje lekakuler for drenering) og vann og kansje grus i vann delen.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Jeg gjorde på et par av mine vivarier som du skriver her; bruke fugeskum til å forme landdelen og vanndelen. Dette funket i grunnen veldig greit, helt til det hadde stått vann over lengre tid i dammen. Det endte utelukkende alltid med at fugeskummen løsna fra underlaget og ble løftet opp av vannet. For min del gjorde det ingenting og jeg fylte bare på med løsmasse, men om du er redd for at sneglene skal komme under så kan det være verdt å tenke på.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
|
Har ikke peiling på snegler, så aner ikke hvor store de er.. Men om du lager en vann del med leca under landdelen, slik jeg beskrev så skal det være veldig sikkert, jeg hadde pilgift frosker i disse oppsettene, pilgiftene var på rundt 2 til 3,5 cm lange(altså veldig små). De kom seg ikke under(helt til jeg gravde opp pumpa og det ble en liten grop de kom seg inn til, dog fungerte det bare som skjulested og ingen døde).
Skulle du fortsatt være redd for at de kommer seg under kan du jo f.eks. ha myggnetting rundt den lille sprekken mellom glassene, fugefast filterduken i alle kanter slik at det blir helt "tett" mellom substrat og leca kulene.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Oslo-området.
Alder: 28
|
Sitat:
Om du trenger å drenere vann bort fra lecaen er det bare å tømme litt fra dammen. "havnivået" vil være likt på begge sider om det er åpning. Håper det ikke gjør noe at jeg svarer så sent, jeg henger litt etter for det er så mange tråder her for en som er ny... Sist endret av DanFekar; 06-02-2012 kl 21:28. Begrunnelse: lukket en sitat-tag |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Erfaringer med Exo Terra "Screen-terra" | Sponnich | Terrarier | 14 | 21-01-2010 07:19 |