| Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
|
Da har jeg våget meg ut på enda et terrariebyggeprosjekt uten særlig god tro på at det faktisk blir brukbart.. Bruktbart blir det nok men fint derimot er jeg heller skeptisk på.. Men det er jo artig å leke seg litt med terrarier
![]() Har da stoppet opp på dette med maling - nok en gang. Sist gang brukte jeg vannbasert maling og det har jo fungert for tørtlevende dyr, men denne gangen tenker jeg noe mer "regnskogsaktig" med høyere fuktighet og lurer på om noen vet om noen andre typer enn epoxymaling? Eller er epoxymaling rett og slett tingen? Har også vurdert klarlakk over vannbasert maling, men det blir nok snodig om alt skal "glinse"... Så noen andre gode tips? Tenker jeg vil bruke maling for å klare å få litt forskjellige kontraster så det er i utgangspunktet maling jeg er ute etter, men andre tips tas gjerne i mot de og
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Jeg har ikke prøvd dette før, men jeg ser for meg at om du drysser litt helt fin sand eller lignende på klarlakken mister du den glansen (ikke så mye at det blir dekket med sand, men nok til at det bryter den glatte overflaten og at du kan se malingen under). Nå vet jeg ikke om det er "stein" du skal lage, men sand kan man jo få i mange farger. Finner du en sand som sånn cirka matcher fargene på det du skal male vil jeg tro du ikke vil kunne se sanden.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det var en ganske smart løsning, takk for den
Skal i utgangspunktet ha litt "greine"-liknende saker så vet ikke helt om sand gjør seg der, men da kan jeg bytte ut sanden med torv... Skulle da tro det lot seg gjøre?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
jeg brukte klarlakk på noe, og brukte strødde sand over det etterpå for å få vekk glansen, det angrer jeg veldig på for jeg syntes det ble ødelagt ettersom fargen ble helt forandret.. måtte ha en del sand på for å få vekk glansen.. men noen andre tips har jeg ikke, ettersom jeg ikke har sett noen løsning enda, og mitt terrarium har ikke blitt gjort ferdig da jeg har vært midt i flytting, så har ikke hatt et sted å jobbe på det enda..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Så leit Tony! Har du bilde av terrariet etter at du strødde sand over det? Gjerne før og etter bilde også, om du har..?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Torv kan nok funke også, om du tørker torven helt i ovnen klarer du nok også å "knuse" torven til fint pulver.
Her er en liten test jeg nettopp utførte. Sanden hadde ikke rett farge, men det har ikke så mye å si da det var glansen fra klarlakken som skulle testes. Det kommer kanskje ikke så klart frem på bildet, men jeg så en klar forskjell og selvom det fortsatt var litt glans var det mindre enn uten sand. ![]() En annen ting jeg kom på som kanskje kan gå er å gå over klarlakken med fint sandpapir (ca 600-1200), fint nok til at du lett kan se gjennom lakken og grovt nok til at det fjerner glansen. Stålull eller den grove siden på en svamp kan muligens også virke og du kommer lettere til alle ugjevnheter. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hm.. Ja, det kan jo muligens funke det også, men da skal man være ganske forsiktig igjen. Men testen så jo ganske bra ut da. Jeg kan alltids kjøpe litt brun sand og strø over, så kan det se ganske greit ut, kanskje bedre med sand enn med torv..
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Her var utgangspunktet av terrariet:
![]() ![]() Og slik ble det litt videre, alle de isoporbitene på stengene er kun for at byggeskummet skal kunne klare å feste seg: ![]() ![]() Og sånn så det ut igår, før jeg begynte på byggeskummet: ![]()
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Takk takk!
Begynte med fugeskum i går: ![]() Ferdig med forming av byggskummet: ![]() ![]() Måtte også prøve å legge til litt detaljer, får håpe det synes når husfixen kommer på ![]()
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Terrariebygging | Genetics | Prosjektplaner | 36 | 03-04-2011 18:35 |
| Robin's terrariebygging | gatebil-reptilen | Arbeidslogg | 0 | 06-08-2009 19:34 |