"

Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-07-2011, 20:10   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard Terrarium for leo's!

Hei hei!

Etter å ha dillet noen dager med tegninger og styr ang bord til mitt exo terra bur fant jeg ut at nei. blir nesten samme pris av og bygge et egent et! så da ser det ut som jeg gjør det

det jeg lurer på her er

om jeg bare har en åpen 10cm kant over heile toppen vil det være rømning fare for geckoen ?

og samtidig hvordan gjør jeg med varme siden her? lurte på og kjøpe varme kabler, men det funker jo ikke å ha under papir? noen forslag?

Samt hvor kan jeg få tak i stål rist til og ha som ventilasjons hull på siden ? eventuelt andre forslag til side ventilering?

Får man tak i slike ''E'' lister til glasset hos glass mester?

mål på dette vil blir sånn ca 101x48x38cm(lxbxh)

Tips tas imot med åpne armer!
Sokken91 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 21:39   #2
Reptilfreak

Alder: 24
Meldinger: 36
Standard

da eg hadde leoser så hadde eg varmekablene under hele terraet, mellom terra å på borde så varmet det godt for min del hvertfall
viss det er bare vanlig leoser så treng du ikke ver redd for at den klatrer ut uten du har veldig god sti opp til utgangen, og noe mer lufting etter min mening trenger du ikke mer lufting en den stripa langs hele toppen, kan ver noen andre har andre meninger da får di bare korrigere meg, men viss du skal ha, så har di hvertfall forskjellige typer på biltema og clas ohlsen. her i mitt distrikt hadde di ikke skyvedørslister hos glassmesterene men der er ikke verre en ringe den nærmeste glassmester lykke til
Stokko er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 21:43   #3
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard

varmekabler under hele? hadde den ikke kaldsone da?
Proxor er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 21:48   #4
Reptilfreak

Standard

halvdelen var det varmekabler under
Stokko er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 21:48   #5
Reptilfreak

Standard

var litt kjapp der
Stokko er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 21:53   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Stokko Vis post
da eg hadde leoser så hadde eg varmekablene under hele terraet, mellom terra å på borde så varmet det godt for min del hvertfall
viss det er bare vanlig leoser så treng du ikke ver redd for at den klatrer ut uten du har veldig god sti opp til utgangen, og noe mer lufting etter min mening trenger du ikke mer lufting en den stripa langs hele toppen, kan ver noen andre har andre meninger da får di bare korrigere meg, men viss du skal ha, så har di hvertfall forskjellige typer på biltema og clas ohlsen. her i mitt distrikt hadde di ikke skyvedørslister hos glassmesterene men der er ikke verre en ringe den nærmeste glassmester lykke til
Tingen er at terraet skal stå på leca bloker mest sansyneligt(kan være jeg bygger et bord, men platene er 18mm tykke så tviler på jeg får noe serlig varme igjenom med og ha kabelen under :S

får jo ingen sirkulasjon med bare å ha den i toppen ? Burde jeg ikke ha en på sidne også ? Kanskje det holder og bare borre noen hull i siden der kanskje
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 22:00   #7
Reptilfreak

Standard

får vel kjøpt en billig flott komode på ikea til å ha under, ville trodd at treplaten ble ganske varm men men har ikke prøvd så tykk, men er ikke varre en å prøve, men helt sant det det, er nok godt og få sirkulasjon å ha noe lufting i sidene og
Stokko er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 22:15   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Stokko Vis post
får vel kjøpt en billig flott komode på ikea til å ha under, ville trodd at treplaten ble ganske varm men men har ikke prøvd så tykk, men er ikke varre en å prøve, men helt sant det det, er nok godt og få sirkulasjon å ha noe lufting i sidene og
Nja det her terraet kommer til og veie noe vanvittig mye så alle ikea bord ville ha knekt bare ved tanken på å ha det oppå seg eller så kan jeg jo kjøpe 2 av dem lack borda til 39kr fra ikea 25kg skal dem jo tåle så 2 må jo bli nok ^^

Lurer på om jeg skal ta og fræse ut ei planke å ha kabelen inni denå ha den inni terraet Eller ha kabelene på bunnen med papp plate over seg å så tøreke papir?(Har thermostat så)

Tenker det blir denne lista på siden om hullene ikke er for store da : Ventilasjonsrist - Biltema
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 22:41   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Rogaland
Meldinger: 63
Standard

Hei. Du må ha en eller annen form for ventilasjon på siden(e) for at luften skal sirkulere best. Tyngre gasser fra dyrene selv, og fra byggmaterialer; må ha mulighet til å unnslippe. Jeg kjenner ikke til treverk sin varmekapasitet, men kan ikke tenke meg at det er lurt å ha varmematten under 18 mm treplater. Mye varme vil forsvinne underveis.

Glassmestere bør kunne skaffe glidelister til glass. Vi har bestilt gjennom aadnesen glass, en lokal glassmester her i rogaland. Biltema og clas ohlson har dårlig utvalg av ventilasjonslister. Prøv en byggevarekjede (obs bygg, byggern, byggmax, maxbo, monter etc.)
Edit: lenken du viser til sokken91; så bra ut, forutsatt at ventilasjonshullene ikke er for store (mtp. Fórdyr).

Er det nødvendig med 18 mm plater? Vi brukte 16 mm mdf på vårt 200 x 90 x 70 terra (1260 liter), null lim; kun treskruer. Det kjennes skuddsikkert ut, men er veldig tungt. Et terra på 200 liter hadde helt sikkert klart seg med langt mindre tykkelse enn planen din.

Sist endret av Magnetbånd; 31-07-2011 kl 22:45. Begrunnelse: La til kommentar
Magnetbånd er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-07-2011, 23:24   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnetbånd Vis post
Hei. Du må ha en eller annen form for ventilasjon på siden(e) for at luften skal sirkulere best. Tyngre gasser fra dyrene selv, og fra byggmaterialer; må ha mulighet til å unnslippe. Jeg kjenner ikke til treverk sin varmekapasitet, men kan ikke tenke meg at det er lurt å ha varmematten under 18 mm treplater. Mye varme vil forsvinne underveis.

Glassmestere bør kunne skaffe glidelister til glass. Vi har bestilt gjennom aadnesen glass, en lokal glassmester her i rogaland. Biltema og clas ohlson har dårlig utvalg av ventilasjonslister. Prøv en byggevarekjede (obs bygg, byggern, byggmax, maxbo, monter etc.)
Edit: lenken du viser til sokken91; så bra ut, forutsatt at ventilasjonshullene ikke er for store (mtp. Fórdyr).

Er det nødvendig med 18 mm plater? Vi brukte 16 mm mdf på vårt 200 x 90 x 70 terra (1260 liter), null lim; kun treskruer. Det kjennes skuddsikkert ut, men er veldig tungt. Et terra på 200 liter hadde helt sikkert klart seg med langt mindre tykkelse enn planen din.
Har sett mye på terraet dere bygger ja Mater alltid for hånd så fordyr er ingen fare at stikker av Men tror ikke den ventilasjons risten jeg fant på biltema funker serlig bra uansett, jepp skal ha en tur på Nermeste bygg sted i morgen og se

Fant slike lister på ebay til 6mm glass

Men grunnen til treverket av den tykkelsen er at jeg syntest slike tre plater er mye finere en mdf, For jeg skal bare beise utsiden med mahogny farge(møbel beis av et slag) og male invendig. Og jeg får ikke tak i tynnere hobby plater i den størrelsen. Samt for alt tre verket jeg trenger kommer jeg på rundt 600kr da med en go del igjen på den ene plata

Men tror jeg går for og ha varmekabler under en papp plate som dekker hele bunnen(et stykke) (slikt som proxor sitt terra )

noen flere bilder

Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terrarium WhiskyPlease Snoker 4 19-08-2011 18:53
leo's hvor? emzoni Gekkoer 2 04-05-2011 11:32
Øgler terrarium sobe Slanger, øgler og skilpadder 1 09-01-2011 18:03
Hva kan man ha i et Terrarium? Jon M Terrarier 5 01-04-2008 07:26
TRE-I-ETT TERRARIUM troia Terrarier 20 27-01-2007 21:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:22.