Bygge froskedam med bekk
Vi gravde en gang en dam som vi hadde små ørret i på hytten, den ble gjort om til et basseng året etter og nå har jeg planer om å gjøre den om til en froskedam. Denne dammen ligger et par meter ved siden av en bekk og vi har lagt et rør et stykke opp i bekken med en krane på for å fylle bassenget, vi har også et utløp i bunnen av bassenget som renner ut i bekken igjen litt lenger nede.
Nå har vi tenkt å ta vekk noe av det øverste røret og bygge en bekk som går ut i dammen. Det jeg lurer litt på er hvordan det kommer til å gå med frosker/froskeegg om det er gjennomstrømning i dammen? Kan jeg legge bekken i ene enden av dammen og plante noe gress/siv, legge steiner og slikt i andre enden slik at det blir minst mulig bevegelse i dammen? Bassenget er omtrent 2x2m nå, men det blir kanskje gravd ut slik at det blir større. Har jo lest om dem som har koi-dammer som det flytter inn frosker og der er det vel noe bevegelse i vannet?
Og så gjelder det oppbyggingen av dammen. Om jeg bruker dam-duk, hvordan gjør jeg om jeg skal plante gress/siv i den ene enden? Lar man bare duken være som den er eller dekkes den med jord/stein og lignende? Kan jeg for eksempel bruke en eller annen guide på å lage en fiskedam og bare droppe filtre og slikt?
Det ble nevnt i en annen tråd noe om leiredammer, hvordan går man frem for lage en slik og er det en spesiell leire som må brukes? Finnes det andre måter og lage en naturlig dam på, ved å bruke grus/jord?
|