| Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Jeg har utrolig lyst på en kongepyton å har begynt å planlegge litt. Det blir nok en stund til jeg skaffer meg en kongepyton, men det er greit å få alt planleggingen på plass først.
Terrariet skal bygges av 15mm kryssfinér, som skal holdes sammen med hjelp av plugger. Det skal være 100x50x70cm (lxbxh) disse er innvendige mål. Dette er en foreløbig tegning av terrariet: Lukket: ![]() Åpent: ![]() Lystopp blir også laget i kryssfinér og jeg tenker å ha to "vanlige" lysrør da disse ikke behøver noe spesielt lys. Jeg kommer også til å ha noen Exo Terra Night Glo. Lysene kommer til å bli styrt av to av disse timerene: (trykk for link) ![]() Her er et nærmere bilde av lystoppen: ![]() Jeg tenker også å lage en isopor-bakgrunn for å utvide bunnarealet noe. Hvilken type stein finnes på savannene i Vest-Afrika forresten? Sandstein eller lignenede? I bunn tenkte jeg å ha varmekabel, men her er jeg litt usikker. Hvor mange watt trenger jeg for et terra av denne størrelsen? Og det jeg tenkte var å lime denne fast i bunn av terraet for så å dekke den med ca 10cm med en sand/torv blanding. Det jeg lurer litt på da er hvordan dette med tanke på: Fukt - tåler kabelen fukt eller må den dekkes med noe? Sand/torv blandingen er jo fuktig når denne legges i og det tar en god stund før den er tørr helt gjennom. Varme - hvordan vil det gå med bunnen av terraet som er av tre. Ventilasjon - jeg har lest at med varmematter så behøves det ventilasjon under terraet er dette tilfellet med varmekabel også? Også er det det med behandling av innsiden, kongepytonen skal jo ha i overkant av 50% luftfuktighet. Trenger jeg da å behandle med våtromsmembran, jeg tenker også på når slangen er i hamskifte skal den jo ha noe høyere luftfuktighet. Hva annet kan jeg behandle innsiden med som tåler fuktighet til en viss grad? Noe lakk eller maling av noe slag. Lufting skjer via lufterister på hver side, oppe på varm side og nede på kald side. Kanskje blir det også en vifte i den på varm side som trekker ut luft. Mulig det blir en luftelist i underkant av glasset. Ble endel spørsmål her, men det er bedre å få alt rett første gang slik at verken dyr eller utstyr blir skadet. Jeg setter stor pris på svar og kommer selvsagt til å lage arbeidslogg med masse bilder når terraet skal lages. Er det forresten mulig å lage slike små "thumbnails" som kan trykkes på for åpne bildet i nytt vindu? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Spennende. Så veldig bra ut!
Ang varmekabler, så er de fleste vanntette (står på typen dersom de er vanntette). Så da er det bare å velge en av variantene som er vanntette. Dersom jeg velger varmekabel i mitt, så kommer jeg til å legge en helt tynn isoporplate i bunn av terra, med varmekablene oppå der, slik at varmen blir ledet oppover. Tenker at noe sånt kanskje er lurt i ditt tilfelle også i og med at bunnen er av tre, mtp overoppheting. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ah ok, da legger jeg nok noe isopor i bunn. Jeg lurte også på om jeg skulle heve terraet litt med noen små ben, men da trenger jeg kanskje ikke det allikevel.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har regnet litt på det og lurer på om jeg har valgt rett varmekabel. Jeg har tenkt å dekke omtrent 1/3 av terraet med varmekabel og det er omtrent 50x35cm. Jeg har tatt 120W/m2 som utgangspunkt da dette er omtrent det som brukes for å beregne varmekabel på baderom.
Da blir det altså: 0,50m x 0,35m x 120Wm2 = 21W Jeg tenkte da å bruke Exo Terra sin 25W varmekabel, er dette nok? Eller for mye? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| KongePyton | arttrapp36 | Slanger | 9 | 14-12-2010 12:10 |
| Kongepyton øye | dragoon88 | Helse og sykdommer hos reptiler | 8 | 19-04-2010 17:38 |
| Kongepyton Kongepyton | parahybana_freak | Boa og pyton | 11 | 26-10-2008 20:34 |
| Fremtidig terrarie prosjekt.. | Frogger | Småprat | 14 | 15-10-2008 15:36 |
| kongepyton... | reptilene93 | Snoker | 7 | 01-04-2005 22:14 |