"

Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-03-2011, 20:32   #1
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
Meldinger: 514
Standard Terrariebygging

Jeg driver å bygger terrarie til leopardgekkoene, eller rettere sagt forsøker å bygge. Jeg har aldri gjort noe lignende så dette er da veldig spennende for meg! Jeg har da tatt utgangspunktet i et exo-terra terrarie på 90x45x45, og det hele startet slik:

Og ut i fra dette bygget jeg videre på impuls og inspirasjon

Har hatt en fin dekorstokk liggende en stund, som jeg bestemte meg for å teste ut i terrariet og det ble helt klart at denne skulle være en del av innredningen. Her har jeg fått opp enda en hule oppe i venstre hjørne, denne hulen har da to "etasjer":

innsiden av hulen:

Bestemte meg for å bruke akvariesilikon inne i alle disse hulene slik at det blir lett å rengjøre for møkk. I tillegg dukket det opp en liten ustikker(eller hva jeg skal kalle det) som går langst bakgrunnen, som er høy og lav nok til at gekkoene kan bevege seg rundt og sove under der. Under denne er også en av to huleinnganger til hulen på høyre side.

Her har jeg tatt inn stokken igjen for å måle litt og lagt til en ekstra "hylle":

Her har jeg da begynt med fugeskum, forbannet skal det være. Har satt inn enda en "plate" som er over inngangen til hulen nede til venstre:

Det var egentlig meningen at den øverste hulen skulle være helt tett, men jeg ombestemte meg i siste liten og lot den være en "åpen" hule da jeg synes det så ganske bra ut. Får bare håpe gekkoene mener det samme:

Her har jeg skjært og fikset litt på fugeskummet, og fått plass til stokken samt fikset tre gå-muligheter til, da jeg for det første innså at det ikke fantes noen måte for gekkoene å komme seg fra den ene siden til den andre i øverste etasje i tillegg som det ikke fantes noen enkel måte for dem å i det hele tatt komme seg til øverste etasje:

Et av mine største problemer har egentlig vært det å få inn så mange huler som mulig i bakgrunnen, men vil si jeg har fått inn en god del alikevel, med 4 huler samt 2 utstikkere det er mulig å ligge under. De 3 hulene som er ordentlig tette er på 20x10x11 (lxbxh) i tillegg til to etasjer i den ene Nå som fugeskummet er lagt, ser jeg at det blir flere mørke områder, så jeg håper gekkoene blir å bruke disse også.

Skal selgfølgelig ha inn flere huler, så det slutter ikke her!
Jeg skal ha inn:

minimum 1 av:

og minimum 1 av:

og hvertfall 2 stk av:

Disse har jeg også tenkt å bruke som fukthuler. Men jeg vil nok ha flere fukthuler, så om det blir flere av disse vet jeg ikke enda men flere fukthuler skal nok inn.

Jeg skal lime opp en hylle til, da det ser litt skummelt ut fra hulen oppe til høyre.. Men jeg vet ikke helt hvor den hylla skal festes. Det står mellom sideruta til høyre under hula som alikevel stikker litt fram slik at dyrene kan gå ned på den når de går ut av hula.. Og den andre muligheten er at jeg limer hylla på frontruta, der hvor den egentlig gjør best nytte for seg men som igjen blir i innsynet som kanskje er litt dumt... Jeg tror det ville vært supert å plassert den der, men det er ikke alle her i huset som er enig med meg... Hva synes dere? Skal forsøke å ta et bilde av hvordan jeg mener, for jeg trenger litt hjelp til den avgjørelsen.

Til helgen planlegger jeg å begynne å rote med husfix så det blir spennende hvordan det skal gå.. Må nok ta det i to omganger da jeg må ha ut stokken for å legge husfix og maling bak den, før jeg kan lime på den ene veien opp til øverste etasje som igjen må legges husfix og maling på, så det kan nok bli litt slitsomt men håper det går riktig veien! Vurderer å sette inn stokken etter lagt husfix og så prøve å male litt enkelt rundt og bak den så godt jeg kan når jeg skal starte med maling... Men det har ikke blitt avgjort enda.

Jeg gleder meg spesielt til å begynne å male, men har ikke sett ut farger enda. Jeg vet at jeg skal ha en brun, gjerne lys brun bakgrunn med forskjellige brunnyanser i det lyse men er veldig spent på om jeg får det til slik jeg ønsker... Om noen har noen fine brunfarger å foreslå så skrik ut!

Og det var for litt siden at det slo meg at jeg ikke har laget en tunnel bak bakgrunnen til ledningen til varmekabelen så der må jeg være smart å enten forsøke å lage en tunnel i fastlimt bakgrunn, eller rett og slette legge ledningen langst isoporen på en av sidene og få gjemt dette på et eller annet hvis.. Jeg vil helst ha den bak bakgrunnen og vurderer å grave en tunnel med ståltråd eller noe slik, men vet ikke helt om jeg bør satse på å prøve.... En liten pekepinn til andre som skal bygge terrarier, ikke glem eventuelle varmekabelledninger!
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 11:47   #2
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Da har helgen gått og husfix er lagt!

Synes bakgrunnen begynner å ta seg til nå, ser mer av hvordan sluttproduktet blir:

Forfra:

Venstre side:

Høyre side:

Noen smale "huleganger" mot venstre halvdel av terrariet:

Ovenifra:

Jeg avgjorde selv hvor jeg ønsket å ha den siste hylla. Jeg plasserte den på frontruta, ikke så pent for vårt innsyn men mye mer funksjonelt for dyrene og det er jo egentlig det som er det viktigste:

Da gjenstår det å ta husfix på huletoppene, og på den ene oppgangen til øverste etasje. Før dette blir gjort må jeg få malt bak stokken og satt inn den slik at jeg får satt inn oppgangen til øverste etasje.. Det er litt rotete, men må bare gjøre det slik. Jeg har heller ikke fått fikset plass til varmekablene heller, så det gjenstår en del arbeid!
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 12:28   #3
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Wow! Hvordan er det med "vekten" på isoporen? Er ikke noe fare for at ting knekker av? Eller har du noe som støtter opp? Skikkelig misunnelig hvertfall
tannkrem er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 12:37   #4
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tannkrem Vis post
Wow! Hvordan er det med "vekten" på isoporen? Er ikke noe fare for at ting knekker av? Eller har du noe som støtter opp? Skikkelig misunnelig hvertfall
Hyggelig å høre om misunnelsen din! Hehe.

Jeg har "bygd opp" hyllene med isoporplater under dem igjen på en måte. Om du titter på bildene fra da jeg har lagt silikon i hulene så ser man at hyllene blir støttet opp av pålimte plater under. Så alt er ganske solid!
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 15:47   #5
Reptilfreak

malm sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Alder: 31
Meldinger: 63
Standard

Ser jo riktig så bra ut dette.

Hva skal du dekke det hele med til slutt?

Mvh Martin
malm er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 21:57   #6
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Takk! Det ser da lovende ut, til å være mitt første selvbygde

Tanken var å legge maling, og så si meg ferdig.. Eller har du noen andre tips?
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 23:57   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Utrolig morsomt! Driver akkurat med samme prosjekt selv og skal bli til leos må si at jeg syntes ditt ble bedre enn mitt. Den fugeskummen gjorde at fjellet så enda mere realistisk ut! Tok bare husfixen å klinte på isoporen. Angrer nå når jeg ser hvor bra ditt ble

Jeg skal male til helgen! Testet litt på vannskålen jeg har lagd og det ble nå til sammen 4 farger. Skal ha enda 4 farger oppå der igjen også. Følte at jeg fikk til fargen ganske bra!

Men 1 ting! Trenger du virkelig de kjøpte hulene? Hvor mange skal du ha inni der? Du har jo lagd mange og de kjøpte vil vel ikke passe med det du har lagd selv?

Men utrolig fint terra! Du burde være stolt. Skjønner ikke at det kan være ditt første!

Mvh Marius
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-03-2011, 21:27   #8
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Fugeskum gjør en del, så det er absolutt å anbefale. Det er enkelte områder i bakgrunnen jeg lager hvor det er husfix på isopor og det ser litt unaturlig ut synes jeg. Men man blir en erfaring rikere av å lage selv, så det er stor sannsynlighet for at det neste blir bedre!

Får håpe du får fargen på bakgrunnen ! Jeg har ikke sett meg ut farger enda, så det kommer nok til å ta en stund før malingen kommer på plass, desverre...

Jeg synes jeg trenger så mange huler som jeg får plass til, da jeg har totalt 7 leopardgekkoer som skal få bo der for en periode. Håpet er å klare å lage en fargeblanding som passer til dekorstokken, hulene og substratet. Men teori og praksis er i grunn to forskjellige ting, så jeg tror jeg setter litt for høye mål for meg selv......
Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 07:28   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Ja jeg så det! Har lagd to bakgrunner der jeg har brukt fugeskum og limt på torv! Men tenkte ikke på å gjøre det her også.

Jeg syntes jeg fikk fram fargene veldig bra på testobjektet mitt. Kan prøve å få ut noen bilder etterpå men har ikke så bra kamera.

Vid du skal ha 7 keiser skjønner jeg at du prøver å få inn så mange huler ja ;P
Det er jo bare å prøve seg fram med masse forskjellig!
Lykke til med malingen!

Mvh Marius
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 07:43   #10
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

har du lagd noen løsninger for å komme frem inni der? eller sitter alt bom-fast nå?
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Robin's terrariebygging gatebil-reptilen Arbeidslogg 0 06-08-2009 19:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:19.