"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Prosjektplaner Tips ønskes - gekko terrarie laget med CNC maskin

Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-10-2009, 22:16   #1
Junior Member

Stinky sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 2
Standard Tips ønskes - gekko terrarie laget med CNC maskin

I min nye jobb oppdaget jeg til min store glede at de disponerer storskala kapp og knekk (for stål og diverse), lakkboks samt en 3x2 meter CNC fresemaskin som lager modeller i 2,5D.

Tanken gikk da dit at dette måtte jo være genialt å bygge et terrarie med, eller rettere sagt lage delene som trengs og jeg har i den forbindelse sjekket ut litt og det er utrolig hva disse sakene klarer å lage. Den tar alt fra børstet stål til akryl og treverk med mikrometerpresisjon.

Tanken var da et rammeverk som jeg får sveiset sammen etter mål for så å sette opp en buet eller rett front og sider i klar akryl. Så kommer det litt mer spennende. Muligheten for å legge inn en 3D modell av landskap/huler og bakgrunner. Noen som har erfaring med slikt? Tenkte å prøve å finne noen 3dmodeller for steinoverflater og slikt for å bruke som basis. De har blandt annet noen tykke plater (50cm minst) som er laget i en slags type isoporstoff men uten kulene, altså det er mer "tett" kan man si. Så behandle dette og male i stoff som ikke er skadelige for dyrene.

Ellers ser det ut som de eneste begrensninger er at platene man jobber med kan være maks 3x2 meter

Tanken er ellers å gi 3-4 gekkoer et himmelsk sted å boltre seg på med litt passende vegetasjon. Innspill tas imot med takk siden det her er kun fantasien som setter grenser. Om noen har CAD erfaring hadde det vært greit å hørt litt angående dette også.
Stinky er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2009, 22:35   #2
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

isopor uten kuler kalles gjerne "styroform" (ikke styrofoam), veldig lett å holde på med, og lager ikke like mye søl som "vanlig" isopor =)

høres spennende ut dette prosjektet, hold oss oppdatert.

FOrresten, hvis du kun skal bruke akryl rundt det hele behøver du vel egentlig ikke noe rammeverk, da silikon holder vekta helt fint (tenk på helglass akvarier)
Fuzzy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2009, 22:48   #3
Junior Member

Stinky sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Fuzzy Vis post
isopor uten kuler kalles gjerne "styroform" (ikke styrofoam), veldig lett å holde på med, og lager ikke like mye søl som "vanlig" isopor =)

høres spennende ut dette prosjektet, hold oss oppdatert.

FOrresten, hvis du kun skal bruke akryl rundt det hele behøver du vel egentlig ikke noe rammeverk, da silikon holder vekta helt fint (tenk på helglass akvarier)
Hmm det er jo veldig interessant. Spørsmålet er også om jeg skal ha dette firkantet eller med en rett vegg bak og en buet front, må jo også vurdere hvordan man skal åpne opp dette. Hvor høyt vil en gekko foretrekke at dette kan være? Dette gjelder forresten leopardgekkoer.

For de som muligens ikke vet hva en cnc fres/router er så fant jeg noen morsomme videoer som viser mulighetene.

YouTube - Sculpting a Womans Face

YouTube - MultiCam 5000 Series CNC Router
Stinky er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-10-2009, 23:33   #4
Reptilfreak

Downfall sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Møre Og Romsdal
Alder: 23
Meldinger: 105
Blog Entries: 9
Standard

Jobber med dette jeg også. Styrt både cnc fresemaskin og dreiemaskin Nøyaktig helt ned i tusendelen
Har tenkt lenge på å lage noe, men aldri blitt noe av det. Hold oss oppdatert om du starter på noe Utrolig spennende!
Svar med sitat
Gammel 17-10-2009, 01:29   #5
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

Har vel i bunn og grunn utdannet meg innen CNC maskinering, men slutta i lærlingetiden.

Har noe erfaring med AutoCAD, men ikke i 3D, kun 2D.

Så langt jeg har forsått er det Isolitt - Dow Styrofoam XPS du snakker om. Som regel blått eller lyseblått materiale, mere stivt en vanlig isopor.

Når det kommer til huler og bakvell etc, anbefalerer jeg deg (hvis du ikke allerede har gjort det) søk på forumet etter "Naturlig hule"
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Anskaffelse av leopard gekko trenger tips! Janern Leopardgekkoer og andre Eublepharis 41 22-01-2007 13:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:18.