| Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
Hei!!
Jeg har lyst på skilpadde, men jeg lurer på om det går ann å bygge et terrarium. I så fall hvordan?? Håper noen kan svare
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Det går veldig fint an å bygge eget terrarium
![]() Hvilken skilpadde har du tenkt på? Har du kikket på de trådene her inne som omhandler terrariebygging? Det finnes en del gode tips der.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 16
|
Det letteste er å snekre sammen ett terrarium til skilpadden og kjøpe underlag, uva-uvb lapmer og varmelampe til det, eller så kan du kjøpe et nytt (eller helst brukt, billigere) terrarium.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takk for tipsene!!
![]() Jeg hadde tenkt på en liten landskilpadde (ca. 10-20cm) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Alder: 16
|
Legg ut bilder av prosjektet... Så kan andre få litt inspirasjon...
Mvh Bernard
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Sted: Stavanger
Alder: 24
|
Jeg har landskilpadde ( testudo Hermannia ) 20 cm.
Jeg har selv nettopp laget et nytt terra til den. En viktig ting å huske er at skilpadden trenger mye plass og skal ikke oppta mer en ca 1 tiendedel av terrariet selv. Som bunnmateriale skal du har ca 50/50 blomsterjord og sand - stransand -( fin sand får man kjøpt i vanlige dyrebutikker). Ikke bruk varmematte, grunnen til dette er at skilpadder ofte da får for tykkt underskall og vil dermed ha vanskeligheter med å bevege seg fritt å gå normalt etterhvert. Det er og viktig å ha en uv eller varmelampe som skal stilles ca 30 over skilpadden og underlaget, denne skal måle ca 35-38 grader og kan kjøpes brukt eller i dyrebutikker. Utenom terraet er det viktig at du gir skilpadden din vitamin og kalk tilskudd. Vitamin piller ca 3 ganger i uken, kalk skal drysses over maten hver dag. Dette er for at skallet ikke skal utvikle seg skjevt, og at skjelletet skal vokse normalt. hvis det er noe mer noen lurer på er det bare til å svare på denne tråden ![]() mvh Ale |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Takk!!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bygge terra | steinelg | Prosjektspørsmål | 7 | 18-07-2009 06:14 |
| Bygge Terrarie | Mademan | Terrarier | 6 | 08-05-2008 07:50 |
| bygge terrarium | snowy | Terrarier | 2 | 18-02-2007 09:41 |
| Skal bygge meg et terrarium til Leopardgecko! | jebfx | Terrarier | 12 | 29-01-2007 13:15 |