| Prosjektplaner Har du planer om eller lurer du på hvordan du skal komme i gang med prosjektet ditt er dette stedet du skal stille dem. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Da var det vel kommet til at også ElHein skulle prøvd seg på noe "gjør-det-selv". I mitt tilfelle var det jo slik at jeg skulle få meg skilpadder. Nå leter jeg enda etter skilpaddene pga. problemer med forrige oppdretter, men terraet skal allikevel lages! Nå bor jeg jo i en ganske liten leilighet, så et møbel måtte ut uansett. Da kom jeg til å tenke på at terraet heller ikke skulle hatt noen topp, siden skilpadder er glad i mye luft. Jeg kom til å tenke på at jeg kunne slå to fluer i en smekk, bli kvitt et møbel og lage et selv som er bredt nok til at en topp hadde vært ugunstig. Jeg har et stort, sort stuebord her midt i leiligheta. Jeg tenker å:
*kle plata i tøy av et eller annet slag (bare for å unngå mugg e.l) *Legge plexi(lexan)-glassplater i omkretsen av bordet. Disse festes i sidene! *Legge til diverse varme og lys for at skilpaddene skal få vitaminene og vekselvarmen de trenger. Er det noen som ser noe feil i planene? Noen ville protester? Tar gjerne imot all kritikk! Takker for tida og håper på svar! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Da tar jeg det som et godt tegn at ingen har svart!
![]() men nå trenger jeg litt hjelp! Jeg var innom den lokale glassmesteren og spurte litt rundt! De påstod at pleksiglass kom til å være for tøyelig? Det jeg tenkte å gjøre var å muligens feste pleksiglasset i bordet ved å skru igjennom det og inn i bordplata og så lappe hjørnene sammen slik at de ikke vil bøye seg, men samtidig holde formen! Hvilket stoff burde jeg bruke? Og burde jeg fortsette å planlegge med pleksiglass? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Stavanger
Alder: 24
|
Jeg har landskilpadde ( testudo Hermannia ) 20 cm.
Jeg har selv nettopp laget et nytt terra til den. En viktig ting å huske er at skilpadden trenger mye plass og skal ikke oppta mer en ca 1 tiendedel av terrariet selv. Som bunnmateriale skal du har ca 50/50 blomsterjord og sand - stransand -( fin sand får man kjøpt i vanlige dyrebutikker). Ikke bruk varmematte, grunnen til dette er at skilpadder ofte da får for tykkt underskall og vil dermed ha vanskeligheter med å bevege seg fritt å gå normalt etterhvert. Det er og viktig å ha en uv eller varmelampe som skal stilles ca 30 over skilpadden og underlaget, denne skal måle ca 35-38 grader og kan kjøpes brukt eller i dyrebutikker. Utenom terraet er det viktig at du gir skilpadden din vitamin og kalk tilskudd. Vitamin piller ca 3 ganger i uken, kalk skal drysses over maten hver dag. Dette er for at skallet ikke skal utvikle seg skjevt, og at skjelletet skal vokse normalt. hvis det er noe mer noen lurer på er det bare til å svare på denne tråden ![]() mvh Ale |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
jeg anbefaler å ikke bruke plexi:
det gulner etter en tid. og tro meg mine landskilpadder syntes det aller morsomste med plexi er å klore og spole på dem, det blir utrolig stygge merker og riper i plastikken, jeg ville ha godt for vanlig glass, koster omtrent det samme, tåler mer
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for de utfyllende svarene! Jeg skal følge instruksjonene, Ale! Og det hørtes fornuftig ut når du sier at de vil kunne klore flak av plexien! Huff, det hadde vært kjipt om de hadde funnet ut at de skulle spise dem. Noen frykt for at dette kunne skjedd? Har funnet noen veldig billige plater! Og det blir vel neppe noen glassplater! I og med at jeg må ha ganske store plater! Vekten er jo litt skremmende dersom festemiddelet skulle dø og hele greia skulle sprekke e.l! Isåfall måtte det vel heller blitt plater de ikke kunne ha sett igjennom, men jeg vet ikke om de liker å ikke kunne se rommet
![]() Hva bygde du ditt av, Ale? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Stavanger
Alder: 24
|
Jeg vil og anbefale glass, jeg fikk byggd mitt hos en glassmester, dettte var ikke så dyrt. Skal du bare ha glassplatene må du betake ca 500, skal du ha det limt sammen og i en ramme blir det nok 1000. Du kan jo lime selv, men da skal du ha litt peiling og være veldig forsiktig.
Lykke til Hvis det er noe mer, bare spør
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt tema på skolen, trenge r modeller med "guts" | Chibi | Fotoforum | 4 | 05-11-2008 18:28 |
| "Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" | bendick2112 | Reisebrev | 12 | 24-04-2008 13:54 |
| Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" | NFredrik | Media | 32 | 06-04-2008 15:17 |
| 54 liters "akvarie" til et ørken terra? | gatebil-reptilen | Terrarier | 10 | 21-03-2008 12:48 |
| Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 | _Nagash_ | Taranteller | 0 | 09-03-2008 10:18 |