|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
|
hei fikk en plante av en kompis i julegave men vet ikke hva den heter så jeg kan ikke gi den riktig stell.
her er noen bilder: ![]() ![]() takk får alle svar .
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Dette er en "kannebærer", en kjøtt-etende plante som fanger byttet sitt i kannelignende utvekster. Du finner mange flotte og fargerike typer av disse. Hvis du googler navnet på latin, Nepenthaceae, eller arten de tillhører; Nepenthes, vil du nok finne mye info om planten
![]() Det er en morsom plante, men de krever litt. Hadde min i noen år, til jeg trengte plantepass en ferie... klarte ikke redde den når jeg kom hjem igjen dessverre. Ps, ikke finn på å sette denne inn i terra sammen med mindre dyrearter som frosker, pinnedyr, mantis, osv, osv....
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Sted: Skien
Alder: 24
|
Den går vel inn under familien kannebærer( Nepenthaceae sp. / Nepenthes sp), mulig du finner arten her. Ellers kan jeg nevne at mange slike som blir solgt som stueplanter, kan være kryssninger av flere arter
![]() http://no.wikipedia.org/wiki/Kanneb%C3%A6rer Edit: Lenxx var visst kjappere
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Denne planten ønsker jeg meg veldig og har lett etter. Noe ide hvor jeg for tak i den eller kunne du spurt vennen din hvor han/hun kjøpte den?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
|
han kjøpte den på plantasjen.
kos bytter jeg potte på disse? hvilken dyr kan være i samme terra som denne planten? går det bra om at jeg vanner den med spring vann? det står på care sheet's at de skal ha regn vann vis det er noe vitne blader eller noe sånt skal jeg klipe de av? forresten planten koster 109kr |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Østfold
Alder: 18
|
Bare å ta ut planten å sette den i en potte, med jorden altså.
Tror de skal gå bra med pilgift, sørgegekko etc. Bare å dra av de visne. Og bare bruk springvann. Disse er jo tropiske planter som spiser fluer etc.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Nei denne kan bli skummel å ha med pilgift, sørgisser o.l.. Når kannene kan få enorm størrelse kan de sluke hva som helst, så du bør ikke ha de minste dyra oppi der.. Riktignok tar det en god stund før planten oppnår slik størrelse. Den funker fint med større regnskogsdyr, større trefrosker, tregekkoer o.l.
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Sted: Østfold
Alder: 18
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Små nepenthes kan man fint ha hos både sørgegekkoer og frosker. Når kannene blir større, blir jo også planten større. Da er det begrenset på hvor små terrarier du kan sette den i.
Mange trefrosker bruker sarracenia(om jeg ikke husker feil, lenge siden jeg har drevet med kjøttetende planter), som skjulested/Bosted, da øker sjangsene dems for å få mat også. Så nei, det er ikke noe problem å ha en så liten nepenthes med hverken pilgift, trefrosker eller sørgegekkoer.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilken art er dette? | Fuckface | Øgler | 2 | 12-12-2011 21:16 |
| Hvilken art er dette? | Gunilla | Slanger, øgler og skilpadder | 17 | 29-05-2011 21:13 |
| hvilken art er dette? | tommy_tarantula | Skorpioner | 5 | 14-01-2010 10:26 |
| Hvilken art er dette? | Cyanide | Pinnedyr | 5 | 11-12-2008 10:39 |
| Hvilken art er dette? | Malin.. | Andre øgler | 4 | 04-09-2008 18:31 |