|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
|
Hei hei!
Skal beggyne beplante mitt 33x30x60cm terra nå. Men jeg vet ikke hvilket lys jeg skal bruke? er helt fjern er ikke noen som har en billig pære eller sted og annbefale for og skaffe en ? Samt noen som vet om plantasjen selger slike torvplater? Tenkte dekke veggene inni terraert med tovplater, og så masse jord rundt om kring smøre dette inn med mosemix. samt ha Noe orkide? fiscus, gulranke og eventuet en eller anna sukkulent? (Vel og merke er jeg totalt ubrukelig på plante ting så jeg babler vel bare graut xD ) Håper noen kan hjelpe litt
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Sukkulenter passer best i et ørkenterra. De råtner fort hvis de får for mye vann.
Lyset bør være ca. 7000 Kelvin. Dette gir et skarpere hvitt/blåhvitt lys, mens laver k gir en varmere glød (mye vanligere). Jeg har funnet ei pære på ClasOlsson som gir et kaldhvitt lys (LED) på 6000K, noe jeg anser som tilstrekkelig. Denne har GU10-sokkel og passer i en del spotter. Jeg endte med å mekke min egen lampe for denne av en kokosnøtt (se bilde inne på tråden "Vivarium for snegler og sørgis". |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Noe link til pæra? http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164548122 Denne?
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Det viktigste du skal se etter om du skal kjøpe belysning til plantene, da spesielt lysstoffrør av typen T8 eller T5 er CRI eller Kelvin som allerede nevnt her.
CRI forteller hvor godt er lystoffrør gjengir naturlig sollys. Denne skal helst være satt til over 80%. Kelvinstyrken du skal se etter bør være rundt 5000. Dette er det fargespekteret normalt dagslys har. I tilleg bør du kombinere det med pærer/rør som har enda lavere kelvin, ettersom plantene tar opp sollys best på spesielle bølgelengder. Pærer og lysrør med høyere kelvin betyr ikke nødvendigvis mer eller bedre lys for plantene dine, men det er nok "finere" for deg å se på og lysintensiteten over et gitt område (lux) vil nok være høyere. Vanlige lysrør har en CRI på ca 50% dette er veldig lavt. Solens CRI er alltid satt til 100%, derfor bør du se etter lysstoffrør/pærer/spotter med en CRI på 80%.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Takk for fint og langt svar, Men det er bare 30cm brett dette terrariumet så har ikke plass til noe lystoffrør( har et kompakt rør armatur med 2 lys i) Står jo ingenting på pakkene til pærene nesten hvor mye kelvin CRI eller lux. Tenkte kjøpe 2 http://www.clasohlson.no/Product/Pro...9373;164109678 men INGEN! idè hvilkne pærer :/ |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
De lysene du refererer til har jeg ingen peiling på, så der skal jeg ikke uttale meg, men om du har lite å gå på i lengden, så kan du prøve deg fram med osram dulux sine sparepærer. Disse ligger så lavt som 2500 K, men er helt greit å kombinere med f.eks halogenspotter, så slipper lyset å bli så ensformig.
Om ikke, så finnes det lysrør (T5) nede i 8W som er rundt 30 cm om jeg ikke tar helt feil, men de armaturene, evt holderene koster nok litt mer. Om du prøver ut det lyset du har tenkt, så sjekk om plantene strekker seg etter lyset, gjør de det, har du for lite/feil lys. Planter som strekker seg, strekker stengelen og blir tuslete og spinkle med store mellomrom mellom bladene. En sunn plante har en dyp og tykk farge med liten spredning i bladene (dette gjelder spesielt for klatreplantene som div fikus, eikeløvsfikus, ficus pumila osv)
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Tror jeg går for 1 slik : http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161937117 og 1 http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164548122 slik da? hm...
Sykt vanskeligt sånn her lys skulle være da
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Hvis du skal velge mellom sistnevnte pære der, så velg den med 6000K som fargegjengivelse.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Du fant den pæra jeg snakka om
(Clas Olsson har bare en med så høy K)Jeg foreslår følgende: 1 sparepære + 1 reptilpære med UV-lys (plantene trenger det ikke, men vokser bedre med UV + at jeg tror Kelvin er sånn midt i mellom på de) + 1 spot med LED 6000K |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lurer på om det fins slike pærer til plante terra | Sokken91 | Terrarieutstyr | 0 | 04-11-2011 23:59 |
| Planter i terra | reibrus | Agamer | 4 | 09-04-2009 02:20 |
| Kjøttetende plante i terra? | Pushead | Terrarier | 11 | 16-11-2008 16:01 |
| planter i et E.T terra? | Nikazo | Terrarier | 12 | 22-09-2008 13:26 |
| Planter i fuktig terra | Chibi | Terrarier | 18 | 24-04-2007 14:36 |