"
Gammel 31-10-2011, 22:39   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Hokksund
Meldinger: 141
Standard lys til planteterra

Hei, jeg driver av og prøver og finne ut av hvor mye lys som trengs i planteterrarier for å holde en god vekst.
Ser en del bruker exo-tera men åssen er exo-tera canopy top som lys? Får vel noen pærer som kan brukes der? Litt interessert i å høre hva andre bruker hvilken merke, hvor kjøpte du det og hva kostet det? Er det en grei formel hvor menge lumen per cm terarie eller noe, og hvilken kelvin bruker dere??
Setter pris på svar, gjerne bilder også
finna er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-11-2011, 00:09   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Planter absorberer lys best i bølgelegndene mellom 400-500nm og 600-700nm.
Dette vil i utgangspunktet gi et litt rødlig lilla-aktig lys for oss, som ikke er særlig pent. Det går dog ann å kombinere flere typer lys for å få en fin effekt.
Hvor mange lumen/lux du er ute etter avhenger av høyden og størrelsen på terrariet ditt.

Det er mange som har hatt god effekt med bruk av HQI-pærer til terrarier, og Osram dulux pærer. Andre har hatt god effekt ved bruk av LED-lys også.
Har du lysmåler er det lett å følge med på om du overdriver lyset eller mangler lys.
Plantene vokser best et sted mellom 25000 og 50000 lux.

Har du derimot et veldig høyt terrarie så må du passe på å ikke svi plantene i toppen og evt installere kjøling. Mye lys = mye varme.
Har du et terrarie som er f.eks 170cm høyt så avtar styrken på lyset betraktelig, og enda mer om du i tilleg har planter som hindrer lyset å nå bunnen.

Minimum for planter å klare å gro er rundt 400 lux avhengig av plante, men f.eks for lavtvoksende planter som diverse gressarter.

Så tilbake til spørsmålet ditt. Hvilket lys du trenger avhenger av hvilket terrarie og hvilke type oppsett av planter du ønsker å ha.

Bromeliader har feks lett for å svi seg, enkelte klatreplanter som eikeløvsfikus sliter også når lyset blir for sterkt.

Hvis du skal kjøre et mindre terrarie som f.eks et exo-terra på 60*45*45 (lbh) så kan du klare deg med 4 lysrør pluss evt et uvb lysrør (planter liker uvb i likhet med reptiler/amfibier...og generelt det meste levende...)

Når det gjelder kelvin så varier det fra plante til plante.
Vanlig sollys er på rundt 5000 Kelvin. Plantene absorberer farger forskjellig, men blålig lys skal stimulere en grønnere vekst og sunn bladvekst, i tilleg til å hjelpe planten med å få friske spirer.

Det beste bør være en blanding av lys i rundt 6500 K, og gjerne noen så langt nede som i 2800 K og oppover .

Når det kommer til priser så kan jeg desverre ikke være behjelpelig før jeg evt vet hvor mye lys du tenker deg og hva slags lys. Man kan bygge mye selvmekk for en billig penge, eller man kan kjøpe ferdig for en god del mer, det kommer helt ann på hva man vil legge i det.

Da jeg byttet ut lyset i det ene vivariet mitt begynte plutselig flere av orkideene og blomstre

Svar med sitat
Gammel 01-11-2011, 00:35   #3
Reptilfreak

Standard

takker for svar hvor stort terarie har du og vilket lys bruker du?
finna er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-11-2011, 11:27   #4
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Jeg har litt forskjellige terrarier men til de mindre f.eks av exo-terrariene som er fra 30*30*45 og opp til 90cm i høyde bruker jeg 4x39W T5 lysrør fra Arcadia + UVB lys. På det som er 90 høyt har jeg installert dem på innsiden av nettingen med lysrørholdere.
På de som er 30*30*45 har jeg brukt 8W eller 6W T5 lysrør om jeg ikke husker helt feil, de kommer hvertfall fra Hagen, og heter noe som Aqua-glo, Flora-glo osv.
Prøvde meg på noen 70W HQI fra Osram, men da så det ut som om jeg drev med rene hasjplantasjen hjemme, selv med gode reflektorer, så foreløpig, inntill jeg får en bedre løsning på de bruker jeg lysrør. Det fungerer veldig greit det, blir ikke så voldsomt varmt, men jeg ser det er en del begrensninger nå, og at jeg nok må innse at jeg må sette på kjøling til våren. Men det får mannen i huset ta seg av, elektronikk og installering er ikke min greie
Svar med sitat
Gammel 01-11-2011, 12:05   #5
Reptilfreak

Standard

ok takker da vet jeg hva jeg må ha
finna er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-11-2011, 17:45   #6
Reptilfreak

Standard

Åssen er det og bruke exo-tera canopy top som lys i terarier si exo-tera 60x45x60? de toppene holder 3 pærer så kan jo putte in plante belysnig fra ebay ville det holt med lys?
finna er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-11-2011, 19:07   #7
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Standard

Jeg vet ikke hvor mye max styrken på pærene kan være der, men på de mindre armaturene til exoterra så er vel max rundt 26 W, men så lenge det er gode reflektorer (exoterra sine er ikke spesielt gode) så skulle det vel gå greit det. Noen store sparepærer er greit, men det blir litt knapt om du kun har planer om å ha et armatur. Da ville jeg heller kjøpt to armaturer, ett med lysrør og ett med lamper så får du inn litt UVB-lys også, spesielt med tanke på om du ønsker å ha dyr der i fremtiden.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Rubenevo's planteterra! Rubenevo Planter 24 11-11-2011 17:54
planteterra Rubenevo Utstyr 9 29-10-2011 03:18
planteterra Rubenevo Terrarier 14 12-09-2011 16:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:12.