"
Gammel 21-08-2011, 15:37   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard Billige, enkle, små planter til lite snegleterrarium?

Hvilke stueplanter/hageplanter (vanlig i blomsterbutikker) egner seg til terrarium med høy luftfuktighet og våt jord?
Hvilke vanlige akvarieplanter kan vokse på land?

Temperaturen vil ligge mellom 20 og 25 grader. Terrariet er i første omgang ca. 15 liter, men jeg sparer til et stort.
Jeg har ikke økonomi til å prøve og feile så mye, derfor spør jeg dere mer erfarne. Plantene bør ikke være giftige. De bør være ganske hardføre og lette å få til. Det gjør ingenting om sneglene liker å spise dem (så lenge de ikke er giftige, men snegler holder seg unna det de ikke tåler). Plantene må klare seg med lite lys. PHen i jorda vil være ganske høy med mye kalk.
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 15:46   #2
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
Meldinger: 532
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tsrebel Vis post
Hvilke stueplanter/hageplanter (vanlig i blomsterbutikker) egner seg til terrarium med høy luftfuktighet og våt jord?
Hvilke vanlige akvarieplanter kan vokse på land?

Temperaturen vil ligge mellom 20 og 25 grader. Terrariet er i første omgang ca. 15 liter, men jeg sparer til et stort.
Jeg har ikke økonomi til å prøve og feile så mye, derfor spør jeg dere mer erfarne. Plantene bør ikke være giftige. De bør være ganske hardføre og lette å få til. Det gjør ingenting om sneglene liker å spise dem (så lenge de ikke er giftige, men snegler holder seg unna det de ikke tåler). Plantene må klare seg med lite lys. PHen i jorda vil være ganske høy med mye kalk.
bregner? fins jo mange forskjellige
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 17:43   #3
Reptilfreak

Standard

Takk for svar! Ja, alle slags bregner og moser egner seg selvsagt godt.
I tillegg ønsker jeg meg noe tre-lignende som kan beskjæres og vokse midt i terrariet. Noen forslag til hva dette kan være?
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 18:20   #4
Reptilfreak

david gabrielsen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: i et hus som er på planeten jora
Alder: 18
Meldinger: 720
Blog Entries: 11
Standard

anubias er en akvariumplante som kan vokse over vann
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 20:27   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 420
Standard

Ficuser er veldig fine! Klatreplanter da
Jeg kan beskjære en hel hau til deg for en veldig liten pris. Disse er nesten umulig å feile på. Bare stikk dem ned i torva og hold det fuktig i torva rund røttene så vil den begynne å vokse, når den har satt i gang vokser dem som noen udyr.
Norsk vanlig bregne kan du bruke. Dette er fine, enkle og gratis planter
Kan finne noen navn til men da må jeg komme meg hjem først!
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 20:53   #6
Reptilfreak

Standard

Takk for inspirerende svar!
Ficus - at jeg ikke tenkte på det! Og norske bregner vil klare seg i 25 grader året rundt?
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 22:35   #7
Reptilfreak

Standard

Bregner klarer seg veldig bra. Hvertfall i mine terrarier
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 23:20   #8
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

Ragnarok86 her inne selger brommer.. og mener han har små også, de er jo kanon å ha han har jeg kjøpt av flere ganger, og annbefalles! han selger også klatreplanter

men brommer kan ikke stå i jord da, men på greiner eller på en bakgrunn
Svar med sitat
Gammel 21-08-2011, 23:55   #9
Reptilfreak

Standard

Brommer koster jo en del da. Men er absolutt vært prisen også! Jeg mener at dem ikke er veldig vanskelige men kjedelig å feile med dem når dem koster en del
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-08-2011, 08:50   #10
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har to snegleterarier og har prøvd med flere forskjellige planter.
Saken er den at snegler elsker grøntfor og særlig fine nye planter. De er også bulldosere og ødelegger det meste.
Så lykke til med planter inne hos de.
Siste jeg prøvde nå var flotte bonsaier. De er nå bare tørre kvister igjen etter 2 uker. Sneglene ville mye heller ha planten enn grønnsaker.
Så ikke kjøpe dyre planter er mitt råd.
shelob er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
planter, snegler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
To akvarier skal bli et snegleterrarium - ideer? tsrebel Prosjektspørsmål 0 15-08-2011 14:43
Noen "billige" PieBald KP der ute? Dimebag Helse og sykdommer hos reptiler 7 14-11-2007 19:04
billige glass og utstyr? mats123 Terrarier 6 01-06-2005 11:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:11.