"
Gammel 18-08-2011, 23:27   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard Mose fra norsk natur - uten ubudne gjester?

Jeg hadde en liten invasjon av bittesmå blomsterfluer og har ikke lyst til å gjenta "suksessen". Samtidig skulle jeg gjerne hatt noen norske moser. Å få med vanlig mark er ok, men en del andre dyr klarer både jeg og sneglene oss best uten. Å steike mosen vil sikkert ta livet av mosen også, i tillegg til blindpassasjerene. Og insektdreper er selvsagt uaktuelt. Er det i det hele tatt mulig å hente inn mose utendørs fra uten at det følger med en hær av ubudne gjester?
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 03:16   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Jeg fant en litt stor mose på en sten og tenkte den hadde passet perfekt i terra. Tenkte det samme som deg ang ubudne gjester så jeg skjekket den veldig nøye og fant ikke et eneste dyr i den annet enn skrukketroll. Den tok jeg inn i et terrarie med skorpion og den har nå vært der et par uker uten noen som helst tegn til ubudne gjester, så jeg vil anbefale å ta mose som vokser på stein

PS: Skrukketroll er ikke ubudne gjester i mine øyne siden de er nyttedyr i et terrarie og spiser matrester, mugg, sopp etc

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 03:27   #3
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
Meldinger: 161
Standard

jeg har selv tatt i røtter med mose på o.l, har vært dyr på det, men har satt inn skrukketroll, skolopendere(norske) og tusenbeiner, akkurat som en liten egen fauna der inne ^^
har det sammen med en P.Cavimanus ingen tegn til farligheter, alt går som det skal ^^
Thorbjoern er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 03:37   #4
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Ville vært forsiktig med å sette inn skolopendere til snegler da Spesielt hvis man har planer om avl.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 03:46   #5
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
Meldinger: 161
Standard

ja det burde du tenke 2 ganger igjennom da, men tenkte slik som skolopenderet er rovdyr så tar den de små kaffetrollene o.l så det ikke blir oppstappet med kaffetroll der inne hehe
Thorbjoern er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 04:03   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard

Takk for innspill! Stein-tipset er notert
Det er det som er litt annerledes med snegler enn med de fleste herptiler; de spiser ikke smådyrene som måtte dukke opp, og de står i fare for å bli spist selv. Derfor er jeg veldig kresen på hva som havner i terrariet.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
planter og mose fra norsk natur? david gabrielsen Vivarier 5 21-12-2009 10:06
ubudne gjester i terrariet O.o... men hva er det? Necro_Melon Andre insekter 2 11-05-2009 14:06
Skilpadde la egg i Norsk natur. DevilDoll Media 43 02-08-2008 19:48
For i norsk natur. Spaniolen Fôrdyr 9 18-11-2007 17:40
Fra norsk natur, til terrarine. john Terrarier 9 10-10-2007 20:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:11.