|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Jeg hadde en liten invasjon av bittesmå blomsterfluer og har ikke lyst til å gjenta "suksessen". Samtidig skulle jeg gjerne hatt noen norske moser. Å få med vanlig mark er ok, men en del andre dyr klarer både jeg og sneglene oss best uten. Å steike mosen vil sikkert ta livet av mosen også, i tillegg til blindpassasjerene. Og insektdreper er selvsagt uaktuelt. Er det i det hele tatt mulig å hente inn mose utendørs fra uten at det følger med en hær av ubudne gjester?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Jeg fant en litt stor mose på en sten og tenkte den hadde passet perfekt i terra. Tenkte det samme som deg ang ubudne gjester så jeg skjekket den veldig nøye og fant ikke et eneste dyr i den annet enn skrukketroll. Den tok jeg inn i et terrarie med skorpion og den har nå vært der et par uker uten noen som helst tegn til ubudne gjester, så jeg vil anbefale å ta mose som vokser på stein
![]() PS: Skrukketroll er ikke ubudne gjester i mine øyne siden de er nyttedyr i et terrarie og spiser matrester, mugg, sopp etc
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
jeg har selv tatt i røtter med mose på o.l, har vært dyr på det, men har satt inn skrukketroll, skolopendere(norske) og tusenbeiner, akkurat som en liten egen fauna der inne ^^
har det sammen med en P.Cavimanus ingen tegn til farligheter, alt går som det skal ^^ |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ville vært forsiktig med å sette inn skolopendere til snegler da
Spesielt hvis man har planer om avl.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
ja det burde du tenke 2 ganger igjennom da, men tenkte slik som skolopenderet er rovdyr så tar den de små kaffetrollene o.l så det ikke blir oppstappet med kaffetroll der inne
hehe
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Takk for innspill! Stein-tipset er notert
![]() Det er det som er litt annerledes med snegler enn med de fleste herptiler; de spiser ikke smådyrene som måtte dukke opp, og de står i fare for å bli spist selv. Derfor er jeg veldig kresen på hva som havner i terrariet. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| planter og mose fra norsk natur? | david gabrielsen | Vivarier | 5 | 21-12-2009 10:06 |
| ubudne gjester i terrariet O.o... men hva er det? | Necro_Melon | Andre insekter | 2 | 11-05-2009 14:06 |
| Skilpadde la egg i Norsk natur. | DevilDoll | Media | 43 | 02-08-2008 19:48 |
| For i norsk natur. | Spaniolen | Fôrdyr | 9 | 18-11-2007 17:40 |
| Fra norsk natur, til terrarine. | john | Terrarier | 9 | 10-10-2007 20:05 |