|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
|
hey. Jeg ser mange har ekte plater i terrariumet sitt. å alle bruker tiur ugjøslet jord.
Spørsmålet mitt er. Trenger ikke plantene " gjødsel å kjemikaler for at dem ska gro osv . Sikkert dumt spørsmål. jeg har ikke grønne fingrer hehejeg bare spør , hvis dyrene smaker på de greiene . Blir dem ikke sjuke av det? Jeg ser alle de fine regnskog terrarium folk har laga med masse planter osv. Bruker dere bare helt vanelig ugjøsel tiur jord eller hva det heter hehe? Mvh Zpider |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
tiur torv og ugjødsla torv/jord er samme greiene, bare forskjellige navn.. det viktigste er at det er ubehandlet av noen kjemikalier.
dyrene tygger ikke på plantene, men om det går en liten gresshopper o.l på bakken, kan reptilet få i seg litt jord som er skadelig om det er full i kjemikalier. plantene trenger ikke gjødel for å vokse, de trenger bare lys og vann.. de fleste plantene jeg har brukt i terrarium skal ikke ha jord en gang.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk
da vet jeg det har aldri løse matbiter i terarium pleier å ta ungene mine ut å gir dem mat. tusen takk for svar sol å vann å ugjøsla jord da er den god
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Planter er jo forskjellige, og har forskjellige krav. Så velg noen enkle, som bare behøver vann og lys for å overlever og trives. Noen planter trenger regelmessig gjødsling, slike kan man jo styre unna om man ikke ønsker å gjødsle. Noen trenger mye vann, andre trenger lite, noen vil ha mye lys, andre trives i skygge og lite lys, osv.
Velg også planter som ikke er giftige, sånn tilfelle dyret skal få i seg noe. (Gjelder uavhengig hvilket dyr man har, har man hunder som kan gnage på ting, så velger man kanskje ikke giftige stueplanter, osv). Sats på planter som trives i samme miljø som du har i ditt terra. Har du ørkenterra, så kan noen sukulenter være et fint valg. Selv tenker jeg å prøve enkle sukulenter i mitt terra, noen som liker sterkt sollys, og som man ikke trenger å vanne mye (maks en gang i uken). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
akuratt nå har jeg gullranke
hørt av mange det er en bra plante å¨bruke i et regnskogterrarium Kanskje jeg skulle ha nevnt det med ei gang Hørt den er enkel å ta vare på-. bare lurte på det med eler uten gjødsel . Tror det går bra uten så leng den får nok vann å lys Har laga meg et stort terrarium. Ska bare gjøre ordne små ting før jeg lar dem flytte inn . ikke verdens fineste men nå har de et sted de kan hoppe å klarte mye osv kose seg litt mer
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Kan anbefalle pakkene med planter fra Malm om noen er på utkikk etter tropiske planter.
Når det gjelder gjødsel så har vivarria.nl en gjødsel jeg har hatt god erfaring med, men vær obs, gjødsling i terrarier må holdes til et absolutt minimum. http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=p...cellaneous.xsl |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
er ikke det like greit å holde seg unna gjødsel når man ikke har så særlig erfaring med det? har sett noen bruke gjødsel, men da er det snakk om store vivarium med gjerne litt "avanserte" planter..
om en person begynner så vidt med planter i terrarium, så vil det gjerne bli lette stelte og billigere planter som ikke trenger gjødning?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Et tips. Ikke ta plantene ut av pottene. Plant planten med potte i terrarie.
Veldig lett for feks en tarantell og grave i stykker røttene til planten slik at den dør. Vet dette av erfaring. Orkide er en fin jungel plante som jeg har i flere terrarier, men får aldri blomster på de da. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| planter | Zard | Terrarier | 0 | 25-01-2011 17:53 |
| noen fine planter fra akvariumverden som kan brukes å terrarium | david gabrielsen | Planter | 1 | 12-09-2010 14:11 |
| planter i stort terrarium | Suppressed | Planter | 26 | 11-09-2010 13:39 |
| Planter til og ha i Terrarium | jarex | Terrarier | 36 | 25-11-2008 21:24 |
| Planter i terrarium | swerty | Taranteller | 8 | 20-02-2007 09:32 |