"
Gammel 21-04-2011, 15:34   #1
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: pluto
Meldinger: 184
Standard Planter i terrarium

hey. Jeg ser mange har ekte plater i terrariumet sitt. å alle bruker tiur ugjøslet jord.
Spørsmålet mitt er. Trenger ikke plantene " gjødsel å kjemikaler for at dem ska gro osv .

Sikkert dumt spørsmål. jeg har ikke grønne fingrer hehe

jeg bare spør , hvis dyrene smaker på de greiene . Blir dem ikke sjuke av det? Jeg ser alle de fine regnskog terrarium folk har laga med masse planter osv.

Bruker dere bare helt vanelig ugjøsel tiur jord eller hva det heter hehe?

Mvh Zpider
Zpider er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-04-2011, 17:54   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

tiur torv og ugjødsla torv/jord er samme greiene, bare forskjellige navn.. det viktigste er at det er ubehandlet av noen kjemikalier.

dyrene tygger ikke på plantene, men om det går en liten gresshopper o.l på bakken, kan reptilet få i seg litt jord som er skadelig om det er full i kjemikalier.

plantene trenger ikke gjødel for å vokse, de trenger bare lys og vann.. de fleste plantene jeg har brukt i terrarium skal ikke ha jord en gang.
Svar med sitat
Gammel 21-04-2011, 18:00   #3
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Standard

Takk da vet jeg det har aldri løse matbiter i terarium pleier å ta ungene mine ut å gir dem mat. tusen takk for svar sol å vann å ugjøsla jord da er den god
Zpider er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-04-2011, 18:09   #4
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 371
Standard

Planter er jo forskjellige, og har forskjellige krav. Så velg noen enkle, som bare behøver vann og lys for å overlever og trives. Noen planter trenger regelmessig gjødsling, slike kan man jo styre unna om man ikke ønsker å gjødsle. Noen trenger mye vann, andre trenger lite, noen vil ha mye lys, andre trives i skygge og lite lys, osv.

Velg også planter som ikke er giftige, sånn tilfelle dyret skal få i seg noe. (Gjelder uavhengig hvilket dyr man har, har man hunder som kan gnage på ting, så velger man kanskje ikke giftige stueplanter, osv).

Sats på planter som trives i samme miljø som du har i ditt terra. Har du ørkenterra, så kan noen sukulenter være et fint valg. Selv tenker jeg å prøve enkle sukulenter i mitt terra, noen som liker sterkt sollys, og som man ikke trenger å vanne mye (maks en gang i uken).
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-04-2011, 18:16   #5
Reptilfreak

Zpider sin avatar

Standard

akuratt nå har jeg gullranke hørt av mange det er en bra plante å¨bruke i et regnskogterrarium Kanskje jeg skulle ha nevnt det med ei gang Hørt den er enkel å ta vare på-. bare lurte på det med eler uten gjødsel . Tror det går bra uten så leng den får nok vann å lys Har laga meg et stort terrarium. Ska bare gjøre ordne små ting før jeg lar dem flytte inn . ikke verdens fineste men nå har de et sted de kan hoppe å klarte mye osv kose seg litt mer
Zpider er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-04-2011, 01:54   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Kan anbefalle pakkene med planter fra Malm om noen er på utkikk etter tropiske planter.

Når det gjelder gjødsel så har vivarria.nl en gjødsel jeg har hatt god erfaring med, men vær obs, gjødsling i terrarier må holdes til et absolutt minimum.
http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=p...cellaneous.xsl
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-04-2011, 11:06   #7
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

er ikke det like greit å holde seg unna gjødsel når man ikke har så særlig erfaring med det? har sett noen bruke gjødsel, men da er det snakk om store vivarium med gjerne litt "avanserte" planter..

om en person begynner så vidt med planter i terrarium, så vil det gjerne bli lette stelte og billigere planter som ikke trenger gjødning?
Svar med sitat
Gammel 26-04-2011, 09:20   #8
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Et tips. Ikke ta plantene ut av pottene. Plant planten med potte i terrarie.
Veldig lett for feks en tarantell og grave i stykker røttene til planten slik at den dør.
Vet dette av erfaring.
Orkide er en fin jungel plante som jeg har i flere terrarier, men får aldri blomster på de da.
shelob er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
planter Zard Terrarier 0 25-01-2011 17:53
noen fine planter fra akvariumverden som kan brukes å terrarium david gabrielsen Planter 1 12-09-2010 14:11
planter i stort terrarium Suppressed Planter 26 11-09-2010 13:39
Planter til og ha i Terrarium jarex Terrarier 36 25-11-2008 21:24
Planter i terrarium swerty Taranteller 8 20-02-2007 09:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:10.