"
Gammel 06-11-2010, 15:43   #1
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard boston fern

Hei! Har en ganske stor boston fern inne hos boa'n. Den utgjør et perfekt gjemmested på den kalde siden og holder fuktigheten bra! Problemet er at den ser ikke ut til å trives. Prøvd å gi den mye vann, og lite vann. Fukte bladene, ikke fukte bladene. Det siste jeg har prøvd er å bare la den være i fred. Men nå begynner den å bli pjuskete og tynn.

Veit ikke om det bare er meg som er utrolig dårlig med planter. Eller om det kanskje blir for varmt for den i terraet? Den skal jo ha det betydelig mye kaldere en det er i terraet. Lurer bare på om noen har noen tips til planter jeg kan bytte den ut med? Helst i samme str osv ettersom den utgjorde gjemmestedet på den kalde siden.

Eller kanskje noen veit hvordan jeg skal få den til å trives?

Sist endret av tannkrem; 06-11-2010 kl 15:45. Begrunnelse: skriveleif
tannkrem er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-11-2010, 10:38   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Har planten lys? Tempraturen kan også være problemet, merket det med endel planter jeg prøvde å ha inne hos cheynei'ene mine.

Sitat:
Opprinnelig postet av Doityourself.com
When thinking of wild ferns, people envision dark, shady locations, but Boston ferns require lots of light. Place your Boston fern near a window that receives plenty of indirect sunshine. A bright east or west-facing window is an ideal location. They can endure dimly lit locations, but they won't flourish and grow.

Boston ferns prefer daytime temperatures that range from 65°F to 75°F. Evening temperatures should be a little cooler. Temperatures ranging between 55°F and 65°F are ideal. Place your plant in a naturally cooler location of the home, or in a room where heat vents can be closed if the recommended evening temperatures are too cool for comfort.
-link-

Om noen med mer erfaring med planter hos større slanger, som trenger litt varme, kunne laget en liste over hva som funker, hadde jeg ihvertfall vært evig takknemlig. Har kosta en pen haug penger å holde terrariet grønnt til nå, men også mye siden slangene herper alt veldig fort. Har vurdert å prøve meg på noen skikkelige busker ala rododendron.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-11-2010, 17:15   #3
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Standard

Takk for svar! Lys er det dårlig med, så der kan problemet ligge ja.. Lurer fortsatt på hva som ville vært best å bruke. Har tenkt en del på led-strips av typen man får kjøpt på clas ohlson osv. Men veit ikke hvor mye det hjelper for planta? Noen tips? Dessuten fant jeg en annen type i Nephrolepis familien som skal være ganske lik boston fern men som tåler høyere tempraturer. Men finner den F ikke igjen.

Men som du sier så hadde det vært utrolig hjelpsomt om noen hadde erfaringer med planter hos større slanger

edit. Og ja, blir ganske gretten når hu heller velger å kjøre TVERS igjennom plantene istedefor å kjøre rundt! Særlig når hu leiker slegge, å skal knuse alt som er i veien.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-11-2010, 07:20   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Jeg kjører T5 lysrør til slangene mine, sånne man får kjøpt på byggemarkedet med sprutsikring for bruk i garasjer. Er kanskje ikke det aller beste plantelyset, men gir gode mengder lys ihvertfall.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-11-2010, 10:32   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Du får plantelys i T5 vet du viri
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-11-2010, 16:52   #6
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Trenger ikke noe spesielt dyrt lys for bostorn fern, men lys må den jo ha. Sørg for at den har greit med lys. Har hatt denne i et terrarie selv, den liker jo litt luftfuktighet, men skal ikke være for våt heller. Gi den noe god torv å vokse i så bør du få den til.
Svar med sitat
Gammel 16-11-2010, 12:10   #7
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Trenger ikke noe spesielt dyrt lys for bostorn fern, men lys må den jo ha. Sørg for at den har greit med lys. Har hatt denne i et terrarie selv, den liker jo litt luftfuktighet, men skal ikke være for våt heller. Gi den noe god torv å vokse i så bør du få den til.
Gått til innkjøp av led-list av denne typen Clas Ohlson Internettbutikk

Veit ikke om det holder, men håper det hjelper på fernen!
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:06.