"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Pinnedyr Noen spørsmål om Peruphasma schultei

Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-09-2008, 19:47   #1
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 56
Standard Noen spørsmål om Peruphasma schultei

Hei! Fikk to Peruphasma schultei sist uke og syns de er utrolig kule! Men nå har altså den lille hanna sittet oppå hunnen i tre dager, tar parringa virkelig så lang tid?

Og vet noen om en annen type mat de kan spise? Jeg gir mine Syrin, og de elsker det. Bor i Troms, så er ikke alle plantene som er så lett å få tak i her.

Mine to bor i et terrarie på ca. 45x35x35, det er vel stort nok?

Takker for svar!
Svar med sitat
Gammel 23-09-2008, 23:13   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Det er ikke unormalt at de parrer så lenge, mine extatosoma tiaratum parret minst en dag i strekk. Her er en flott guide om arten: krypforum. Jeg ville si at et så stort terrarium er mer enn nok, men maten kan jeg ikke svare på. Noen andre kan sikkert kommentere det. Lykke til, håper du får noen bebis, er en virkelig flott art.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 10:35.
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 09:07   #3
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Hei!

Mine Peruphasma har levd i flere generasjoner på blader fra en busk/hekk i hagen. Nylig fikk jeg identifisert denne til å være: Blåleddved (Lonicera caerulea):

E-Plant Norge A.L.

Jeg vet ingenting om denne planten annet enn at Peruphasma kulturen min har spist og avlet seg med denne planten i flere generasjoner. Bladene er ganske tykke og lar seg fryse ned om vinteren. Planten er veldig tidlig om våren - i hverfall her i Trøndelag.

PS! Jeg fryser ned syrinblader til vinteren, og dette går også bra.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 14:11   #4
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Standard

Tusen takk for svar!

Hannen sitter ikke på hunnen i dag. Han ble vel kanskje litt sulten?

Får ikke åpnet den artikkelen på krypforumet siden jeg ikke er medlem. Registrerte meg igår, men moderatorene der må først "godta" det, før jeg kan logge inn..

Jan Ove: Tror ikke vi har den der planten her, så får vel bare mate med Syrin.
Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 14:27   #5
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Nå vet jeg ikke om dette gjelder for Peruphasma, men for mange andre virvelløse dyr er det ikke uvanlig at hannen vokter hunnene en periode før og etter parring (spermoverføring). Årsaken til dette er at en hunn kan (og vil) parre seg med flere hanner, og vår hann vokter for å sikre at han blir far (får overført så mange gener som mulig) til så mange avkom som mulig.

Et annet moment - og nå nærmer vi oss 18 års grense for dette innlegget - er at hos mange invertebrater er hannenes "penis" utstyrt med mange pigger og greiner som har som funksjon å skrape ut sperm fra tidligere hanner fra hunnenes spermgjemmer og dermed sikre at sin egen sperm blir vinneren når hunnen befrukter eggene. Derfor er makebevoktning mer lønnsomt enn å raskt dra videre for å finne nye hunner å parre seg med. Hos noen grupper installerer hannene en "propp" (mating plug) i hunnenes kjønnsorgan for å hindre at andre hanner får sjansen. Hos andre sprøyter hannen en frastøtende væske på hunnen etter parring for å hindre at andre hanner blir tiltrukket av hunnen. Vet ikke om alle disse strategiene finnes hos pinnedyr, men interessant er det.

PS! Høydaren finner vi hos noen teger der hanner kan finne på å "voldta" andre hanner ved å gjennombore kroppen deres med sin "penis" og sprøyte sperm inn i kroppsvæsken. Spermen finner deretter veien til offerets testikler, og når denne parrer seg, blir også voldteksmannens sperm med og sikrer ekstra avkom. Er ikke naturen fantastisk!

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 16:39   #6
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Wow, takk for veldig interessant informasjon, Jan Ove, hadde ingen anelse om at dette skjedde. Om du har mer på lager er det velkommen lesing

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 10:38.
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 16:58   #7
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Standard

Tusen takk for masse info!

Så hunnen kan altså begynne å stinke? Er det veldig ille lukt da?

Og en ting til, hvor mange egg legger disse pinnedyra egentlig?
Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 21:37   #8
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Du verden

Det der ante jeg ikke, meget meget intressant. takk for info, Jan Ove.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 10:38.
Gobblin er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 14:15   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 5
Blog Entries: 1
Standard

For ikke lenge siden falt jeg også for denne hobbyen med pinnedyr. (se tråden pinnemix)
Jeg har foret mine på sitronmeliss og det syntes de å sette pris på..
Snake Eye01 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-01-2009, 23:21   #10
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Standard

Nå har jeg 4 P.S-babyer
Og det kommer flere hver dag! De er søøte!

Men begynner å bli fri for mat

Snake Eye01: Spiser virkelig dine P.S. sitronmelisse? :0
Svar med sitat
Svar

Emner
peruphasma, peruphasma schultei

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Peruphasma matplante Parabuthus Pinnedyr 7 31-10-2011 21:54
Peruphasma schultei Trond1 Pinnedyr 22 20-04-2008 16:52
Noen spørsmål ang Boa C SpontaN Boa og pyton 8 13-04-2008 20:06
noen spørsmål ang. leo anniken Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 21-08-2007 12:41
Peruphasma schultei pic Trond1 Pinnedyr 21 25-07-2007 00:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:00.