"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Pinnedyr HJELP Extatosoma tiaratum

Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-08-2008, 22:02   #1
Reptilfreak

steinelg sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: stavanger :D
Alder: 21
Meldinger: 87
Standard HJELP Extatosoma tiaratum

hjelp jeg har 4 Extatosoma tiaratum å vet ikke helt hvordan jeg skal sette opp terra vet at de skal kunne henge for å skifte ham ,
men hvordan skal jeg gjøre med mat å drikke di spiser som bare d men nå har jeg en halv bringebær busk i terra ,
hvordan gjøre med vanskål ?
et bilde av ferdigt terra hadde vert fint "lettest å forstå ?
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2008, 22:39   #2
Reptilfreak

smørblomst sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: sørlandet
Alder: 30
Meldinger: 670
Blog Entries: 7
Standard

Kasnje en ide og ordne slikt FØR dyra kommer... sånn til neste gang

Her er en fin caresheet . som du sikkert allerde har sett .jeg har hengt opp en del kvister i "taket" på terra, som står der permanent og ellers Inntil nå har jeg bare satt inn kvister med blader på. Og det fungerer jo da som både mat og klartemuligheter. Har ingen vannskål,sprayer inn til dem hver dag.. så fuktigheten opprettholdes og dyrene drikker dråper av bladene.
Svar med sitat
Gammel 07-08-2008, 23:12   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 212
Standard

De trenger ikke et "vann skål" (de kan faktisk drukne). Bare bruk en
spray-flaske en eller to ganger daglig så vil de drikke vann dråpene.

Utenom det må du passe på at de alltid har ferske
blad tilgjengelig å spise...vanskeligere blir det ikke.

Sitat:
Opprinnelig postet av smørblomst Vis post
Kasnje en ide og ordne slikt FØR dyra kommer... sånn til neste gang
Helt enig.
tommy_tarantula er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2008, 23:43   #4
Reptilfreak

steinelg sin avatar

Standard

jaja jeg hadde ett terrarie som jeg satte opp sånn som noen jeg fant bilder av å sprayet med vann og holt fuktigheten og tempen i 3 dager føre dyrene kom så alt var klart men jeg blir så bekymret med en gang et dyr ikke spiser osv er litt hypokonder men tror d går fint laget en vannskål i tilleg til å spraye for å se om den kunne blitt brugt ? med bomull i .
jeg fårstår va dere mener med at dette burde vert klart før dyrene kom å det va det selfølgeligt
Svar med sitat
Gammel 07-08-2008, 23:45   #5
Reptilfreak

steinelg sin avatar

Standard

en ting til jeg vet at de skal henge så di har tak høyde å grener høgt men vet dyrene dette i og med at der er grener som er høye og grener som er lave ?
Svar med sitat
Gammel 07-08-2008, 23:46   #6
Reptilfreak

Kakon sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 64
Standard E.T.

Hei Seb

Du kan bruke et gammelt akvarium satt på høykant som terrarium for E.T., slik som dette:

Men da må du snekre til et nettinglokk til å ha på siden, slik at du kommer deg inn til dem, at de ikke stikker av, samt at de får lufting.
Eller du kan ha et spesiallagd terrarium, som dette:

Eller et tøyterrarium hengende i taket, slik som dette:

Andre alternativer går sikkert bra de også, men det er som påpeket viktig at det er høyde, slik at de har god plass når de skifter ham.
Noen greiner av tre kan også puttes inn (men ikke overdriv) slik at de har fastere feste enn bare bringebærgreinene. Men det er ikke nødvendig å putte inn greiner før de er voksne og tunge.

Som du ser av terrariebildene så er det aviser i bunn, og ikke bark, torv eller jord.
Til alle som bruker noe slags jord/bark produkter; fjern det og bruk aviser istedenfor!
E.T. er ikke bakkelevende og trenger ikke noe spesielt i bunnen av terrariet.
Det er så mye enklere å bare løfte ut hele avisen med både egg og avføring på, plukke ut eggene og kaste avisen med avføringen på. Slik eliminerer du problemer i bunnen av terrariet med mugg på egg på grunn av avføring og vannspraying inn. Du slipper også å sitte med teskje og plukke ut eggene, som kan være vankskelig å finne i jorden/torven.
Eggene som du plukker fra underlags-avisen, plassere i en egen boks med jord/torv, f.eks. slik som denne:

Boksen med egg plassere du i en egen klekke-beholder eller klekke-terrarie. Husk utlufting, samt spray inn flere ganger i uka. Det er meget viktig at eggene ikke tørker ut!!

Bringebærgrenene/kvistene du plukker ute plasseres i et glass med vann, slik at bladene holder seg friske lengre. Husk å fylle på mer av etter hver som greinene trekker til seg vannet.

Husk å dekke noe av glassets åpning med avispapir, slik at E.T, særlig nymfene, ikke kan falle ned og drukne. Men best er det hvis du bruker en karaffel/vase/flaske med innsnevring oppover mot toppen, men likevel vid nok til at det kan plasseres endel greiner nedi.

E.T. skal ikke ha vannskål. De drikker vanndråper av bladene. Spray inn med en trykkforstøver (vannsprayer), gjerne daglig, men minst annenhver dag. Vannet som sprayes inn funker i tillegg som drikke også som fuktighetsforhøyer, og dette hjelper til med et mer skånsomt hamskifte.
Plantasjen har en utmerket trykkforstøver som man pumper trykk inn i før man bruker den, og så sprayer man ved å holde knappen inne.

Håper dette var svar på dine spørsmål Seb.

Mvh.
Kakon
Svar med sitat
Gammel 07-08-2008, 23:51   #7
Reptilfreak

steinelg sin avatar

Standard

tusen takk dette var bra får ikke lest nokk om hvordan gjøre ting men dette var konge gleder meg til caresheet et du lager .

de finner selv bra plasser å skifte ham vis der er bra plasser ( jeg har mange lurer bare på om de finner dem ?)
Svar med sitat
Gammel 08-08-2008, 00:27   #8
Reptilfreak

cookiejar22 sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 18
Meldinger: 489
Standard

jeg har et spørsmål som jeg tengte jeg kunne lege her. jeg har helt vanlige pinedyr som er brune men åsen ser eggene ut på? bilde hadde vert fint
cookiejar22 er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-08-2008, 00:30   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 212
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av steinelg Vis post
en ting til jeg vet at de skal henge så di har tak høyde å grener høgt men vet dyrene dette i og med at der er grener som er høye og grener som er lave ?
En av mine hang fra lokket til terrariet igår og skiftet ham
så du trenger ikke nødvendigvis greiner de kan henge fra,
men de liker å klatre så det er alltid greit å ha et par inni.
tommy_tarantula er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-08-2008, 00:34   #10
Reptilfreak

steinelg sin avatar

Standard

tommy tarantula var det deg jeg handlet av i dag ?
Svar med sitat
Svar

Emner
extatosoma, hjelp, tiaratum

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mat til Extatosoma tiaratum? Terra Fôrdyr 7 25-09-2008 09:07
Extatosoma tiaratum egg emil Pinnedyr 21 05-11-2007 19:42
Extatosoma tiaratum lazor Pinnedyr 10 02-11-2007 15:51
Extatosoma tiaratum Trond1 Insektfakta 0 17-12-2006 11:33
Extatosoma tiaratum Trond1 Pinnedyr 3 08-11-2006 05:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:58.