| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Senior Member
|
Min kjære far har ytret ønske om å få seg noen pinnedyr.
Jeg lurer derfor på dette; Hvilke pinnedyr er de enkleste å holde? Er det noen arter som er vanskeligere å holde (i live) enn andre, og hvor store terrarier trenger de i såfall? Greit å tillegne seg litt kunnskap før man går til innkjøp til patriarken, i og med at ingen av oss har noen som helst peiling på pinnedyr.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
|
Les:
Litt spørsmål om Pinnedyr Mange spm. om pinnedyr og hvis du leser litt ned i forum-postene blir også de vanligste artene nevnt. Og: Exo-terra terrarium Holder i massevis hvis du ikke skal ha flere hundre. Det var 1 søk på forumet =) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Det spørs jo litt hvilken type pinner faren din vil ha da. Den klassiske pinnen som ser ut som en pinne, eller de f.eks noe som Extatosoma tiaratum.
Av de vanlige pinnene så er det vel lettest å få tak i Indiske (Carausius morosus), og Vietnamesisk annan pinne (Meaduroidea extradentata). Disse er begge ekstremt lette å holde (og avle for den saks skyld). Gi de mat (usprøytet bringebær eller roseblader går ned på høykant), dusj de i ny og ned. Kan lett holdes i en petbox. Extatosoma tiaratum er litt mer kresen, ang luftfuktighet, men absolutt ikke vanskelig. Jeg hadde et par av disse da jeg var 14, og hadde ingen problemer med å holde liv i de. Kuleste planteetende leddyrene du finner. Jeg skal mest sansynlig selv skaffe meg en hunne snart Er litt mer kresen på maten, men bringebærblader funker uten problemer. Husk å fryse ned blader til vinteren da ![]() Til slutt så kan jeg nevne at Skolelaben hos NTNU hadde vietnamesiske pinner før, som de ga vekk gratis. Fikk selv mine første pinner derfra, for endel år siden. Kan vise til denne artikkelen: -lenke- Vet ikke om kontakt infoen fortsatt er gyldig, men det er verdt et forsøk. Ellers så er det ikke vanskelig å få tak i en som er gyldig på NTNU sine nettsider, som er veldig oversiktlige. Lykke til med valg av art, selv kan jeg anbefale alle, men må si at jeg absolitt likte E.t. best, om man er villig til å bruke litt ekstra plass på en av disse ville jeg absolutt gjort dette
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
|
Hei.
Jeg sendte nettop sendt e-post til NTNU om de hadde pinnedyr. Kan skrive hva de skrev når jeg får svar.
|
![]() |
| Emner |
| nybegynner, pinner |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |