"
Gammel 04-07-2008, 15:14   #1
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Blog Entries: 1
Standard Nybegynner pinner!

Min kjære far har ytret ønske om å få seg noen pinnedyr.
Jeg lurer derfor på dette;
Hvilke pinnedyr er de enkleste å holde?
Er det noen arter som er vanskeligere å holde (i live) enn andre, og hvor store terrarier trenger de i såfall?

Greit å tillegne seg litt kunnskap før man går til innkjøp til patriarken, i og med at ingen av oss har noen som helst peiling på pinnedyr.
Svar med sitat
Gammel 05-07-2008, 22:39   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 28
Standard

Les:
Litt spørsmål om Pinnedyr
Mange spm. om pinnedyr og hvis du leser litt ned i forum-postene blir også de vanligste artene nevnt.

Og:
Exo-terra terrarium
Holder i massevis hvis du ikke skal ha flere hundre.

Det var 1 søk på forumet =)
Fiktiv er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-07-2008, 22:54   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Det spørs jo litt hvilken type pinner faren din vil ha da. Den klassiske pinnen som ser ut som en pinne, eller de f.eks noe som Extatosoma tiaratum.

Av de vanlige pinnene så er det vel lettest å få tak i Indiske (Carausius morosus), og Vietnamesisk annan pinne (Meaduroidea extradentata). Disse er begge ekstremt lette å holde (og avle for den saks skyld). Gi de mat (usprøytet bringebær eller roseblader går ned på høykant), dusj de i ny og ned. Kan lett holdes i en petbox.

Extatosoma tiaratum er litt mer kresen, ang luftfuktighet, men absolutt ikke vanskelig. Jeg hadde et par av disse da jeg var 14, og hadde ingen problemer med å holde liv i de. Kuleste planteetende leddyrene du finner. Jeg skal mest sansynlig selv skaffe meg en hunne snart Er litt mer kresen på maten, men bringebærblader funker uten problemer.

Husk å fryse ned blader til vinteren da

Til slutt så kan jeg nevne at Skolelaben hos NTNU hadde vietnamesiske pinner før, som de ga vekk gratis. Fikk selv mine første pinner derfra, for endel år siden. Kan vise til denne artikkelen: -lenke-
Vet ikke om kontakt infoen fortsatt er gyldig, men det er verdt et forsøk. Ellers så er det ikke vanskelig å få tak i en som er gyldig på NTNU sine nettsider, som er veldig oversiktlige.

Lykke til med valg av art, selv kan jeg anbefale alle, men må si at jeg absolitt likte E.t. best, om man er villig til å bruke litt ekstra plass på en av disse ville jeg absolutt gjort dette

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-07-2008, 01:12   #4
Reptilfreak

Jon M sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
Meldinger: 91
Standard

Hei.
Jeg sendte nettop sendt e-post til NTNU om de hadde pinnedyr.
Kan skrive hva de skrev når jeg får svar.
Svar med sitat
Svar

Emner
nybegynner, pinner

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vandrende pinner: Olliw Pinnedyr 17 10-08-2008 19:24
nye pinner på vei :D steinelg Pinnedyr 1 05-08-2008 15:25
Finne pinner ute? repti1234 Øgler 7 24-08-2007 11:11
Mine pinner Ansie Pinnedyr 104 05-08-2007 16:21
Vandrende pinner.. Cave Terrarier 28 05-12-2006 20:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:54.