| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: I Norge
|
Hei.
Jeg skal kjøpe meg pinnedyr. Kan jeg ha indiske pinnedy og Annan pinne i lag? Og hvor mange kan jeg ha i et 54l akvarie? Hva burde jeg bruke i bunnen? Kan jeg bruke selje pinner til de? Takker for alle svar.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
Jeg har hatt dem sammen med hell, vet ikke hva som anbefales men det gikk som sakt fint hos meg.
Du kan ganske mange (ser for meg 10-15 stk) bare se at de har nok plass å bevege seg på uten å stadig måtte trampe på hverandre Bunnsubstratet burde være noe som holder godt på fuktighet. Tiurtorv er mye brukt. De fleste pinner og kvister går bra, så lenge det ikke er kvae eller sevje på som de kan sette seg fast i. Lykke til
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hei.
Kan jeg ha Vietnams annan pinne og vandreneblader eller noen andre pinnedyr i lag?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Jeg vil ikke anbefale å ha vandrende blad sammen med andre pinnerarter.
MVH Jan Ove Rein
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
ok.
Men kan jeg ha Vietnamsk annan pinne og Extatosoma tiaratum i lag?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Jeg er ikke tilhenger av å blande pinnearter, selv om det vil gå bra i en del tilfeller, spesielt hvis artene er jevnstore.
Problemet ligger ikke i at de vil angripe hverandre, men at de kan forstyrre hverandre i forbindelse med hudskifter slik at dyr som skifter ham faller ned eller blir stresset slik at hudskiftet blir feil. Forskjellige arter har ulike vaner og tidsrytmer og dette kan medføre at en arter er hyper når en annen vil skifte hud. Når det gjelder de to nevnte artene så er størrelsesforskjellen også ganske stor, slik at interaksjoner mellom dyrene kan gi skader, spesielt hvis det blir for trangt og/eller for lite mat. Det er mulig at det er noen som har andre erfaringer med dette enn jeg, men jeg kjører alltid safe. MVH Jan Ove
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Som Jan Ove sier så er det ikke anbefalt å blande arter, en generell regel som er grei å følge. Men når det er sagt, så hadde jeg faktisk både annanpinne og E.t. i samme terrarium, for endel år siden. Jeg hadde 3adulte annen'er og et par (han og hun) av E.t. dette gikk problemfritt så lenge de levde, og alle levde livene ut. Terrariet var riktignok veldig stort, og de oppholdt seg somregel i forskjellige deler av det, mener at det var ca 60x35x50 (L x B x H).
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har bestilt 3 E.T nu, en hann og 2 hunner.
Jeg var på dyrebutikken å kjøpte et Exo-Terra på 45l fikk det før 50kr fordi det var en liten sprekke i det ene hjørnet. Jeg har reptilbark i det.
|
![]() |
| Emner |
| noen, pinnedyr, spørsmål |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Litt spørsmål om Pinnedyr | Malin.. | Pinnedyr | 17 | 10-09-2008 12:39 |
| Noen spørsmål om Pinnedyr. | Jon M | Pinnedyr | 3 | 31-05-2008 13:44 |
| Noen som vet no om indisk pinnedyr? | Ricky-man | Pinnedyr | 4 | 26-03-2008 13:49 |
| Spørsmål om pinnedyr | emil | Pinnedyr | 8 | 16-10-2007 18:31 |
| noen spørsmål om pinnedyr | Kristian262 | Pinnedyr | 5 | 07-09-2007 08:26 |