| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Slemmestad, Buskerud
|
Altså.. burde jo være veldig enkelt, men i det jeg skulle til å pælme inn noen roseblader til pinnedyrene mine kom jeg til å tenke på: er det RIKTIGE roseblader? Er det bladene på stilkene, eller er det bladene fra blomstene de spiser? Burde jo være såre enkelt, men jeg ble litt i tvil, så istedet for at hele haugen stryker med, spør jeg istedet..
Har to poser med roseblader fra blomsten liggende nemlig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
mine har spist blader fra stilken og de digger det!!
har aldri prøvd å fore med blomsterbladene...er vel ikke dødelig for dem ![]() ender vel bare opp med litt mer rosa insekter da de tar farge etter hva de spiser og hvor mye fuktighet der er... tenk ROSA pinnedyr, så søtt
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
haha.. det kan jo bli spennende!
Men da får jeg få søstern til å ta med noe fra stilken da Var det jeg tenkte på når jeg ba om roseblader Endelig noe fornuftig å få ut av en søster som er blomsterdekoratør
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
NB! Vær svært forsiktigt med å bruke blader fra kuttede roser kjøpt på blomsterbutikker/garteri!! Disse er ofte sprøytet med gift, som går inn i planten og som ikke lar seg vaske vekk. Jeg kjenner til et tilfelle der en samler mistet hele bestanden av Extatasoma tiaratum på en natt (20 stk) etter at han foret med roseblader som han hadde fått fra en blomsterforretning. Alle ble forgiftet og døde i løpet av kort tid med "krampesymptomer".
Rosenblader fra hageroser er tryggere (i hvettfall hvis man har kontroll på eventuell sprøyting). Problemstillingen gjelder også andre planter fra blomsterforretninger. Mistet selv en koloni av Oreophotes peruana (Peruansk bregnespiser) etter å ha kjøpt en sprøytet stuebregne fra et gartneri (mens IKEA's bregner har vært helt OK å bruke om vinteren). MVH Jan Ove
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hva annet kan jeg bruke da?
![]() Har ikke nok hageroser til å fø på de så lenge.. ei heller bringebærbusker.. Eføy tar vel et kvart år å få stor? ![]() Ballalaika..
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Nesodden, Akershus
|
jeg kjøpte et par pinner eukalyptus til mine Extatasoma tiaratum dette har vært en suksess. kjøpte de på vanlig blomster butikk 10kr greinen
|
|
|
#7 |
|
Member
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Telemark
|
Har 5 pinnedyr og 2 ser ut til å dø hengende ned fra taket Har foret blant annet med roseblad. Det ble vasket godt men var ikke garantert sprøytefritt. Vet ikke om det har noen sammenheng.
Kommer bare til å bruke usprøyta hageroseblader fremover eller annet for. Hvordan ser man på slike rolige insekter om noe er galt tidlig? Er helt nybegynner. trine
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Alle mine "vanlige" pinner får frosne bringebærblader om vinteren. Dette har gått bra for de aller fleste (fikk ikke unge Phyllium celebicum nymfer til å overleve på dette, men de fleste andre (inkl. Extatasoma)).
Det er kun O. peruana som jeg har foret med ferskfor om vinteren (bregner). Hvis du kan få fatt i roseblader fra roser som garantert ikke er sprøytet er jo dette et alternativ, men tror ikke dette er enkelt. MVH Jan Ove
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
|
finner eføy i masser ute...hvet ikke hvordan det er borte hos deg?
har ikke IKEA eføy også?mulig på vilspor her altså...
|
|
|
#10 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Plantasjen pleier å ha forskjellige eføy i hvertfall, uten at jeg vet hvilke som er giftige og ikke. Er vel noe med å unngå de med hvitt på bladene eller noe?
mvh Robin
|
![]() |
| Emner |
| pinnedyr, roseblader, til |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||