"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Pinnedyr Bare et lite spørsmål om salat...

Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-01-2008, 16:30   #1
Reptilfreak

troia sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 289
Standard Bare et lite spørsmål om salat...

Hei!
Etter middagen i dag hadde vi igjen nokke salat, trippelsalat het den visst...
men isåfall så lurte e på om e kan gi ditte til pinnedyra mine, salaten besto av hjeretsalat, lollo og rucola... (står ingenting om sprøyting, utgitt av bama)
troia er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 16:35   #2
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Du kan gi dette til pinnedyrene dine, jeg gjorde hvertfall det med mine, mine spiste alt av salat. Det kan jo ikke være sprøyta med noe giftig hvis den er beregna på mennsker? coorect me if i'm wrong.
Men skyll de i vann fo sikkerhets skyld
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 16:46   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

den gang jeg hadde indiske pinnedyr, ga jeg dem hovedsaklig bare salat, alt av salat, fordi jeg bare fikk dem av en venn, så viste jeg ikke hvordan jeg skulle ha dem, men salaten funka bra den, og de levde leeenge (forsåvet kjedelig =P )
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 18:13   #4
Reptilfreak

utyske sin avatar

Sted: Vestfold.
Meldinger: 269
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nero Vis post
Du kan gi dette til pinnedyrene dine, jeg gjorde hvertfall det med mine, mine spiste alt av salat. Det kan jo ikke være sprøyta med noe giftig hvis den er beregna på mennsker? coorect me if i'm wrong.
Men skyll de i vann fo sikkerhets skyld
Det er som regel sprøyta med noe giftig, ja, men ikke giftig for mennesker. Uansett bør man skylle salaten man skal spise sjøl, men denne gifta kan være dødlig for pinnedyr og andre insekter. Salaten sprøytes jo for å holde insekter unna.
utyske er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 18:15   #5
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

ok, men har gitt mine pinnedyr salat noen ganger, men jeg skylte den i vann først.
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 19:30   #6
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823
Standard

Nei, du kan ikke gi dem salat som hovedfôr.
Det er masse feilinformasjon rundt om dette både på nettet og generelt rundt hos pinnedyreiere.

Det er helt greit å gi pinnedyr salat en gang i blant, men som nevnt ikke som hovedfôr, dette har faktisk vist seg å være skadelig for pinnedyrene.

Mange vil nok innvende her å si at: "Jeg har alltid gitt mine salat og de har ikke dødd av det."

Nei, det kan nok stemme, og det er nok også grunnen til at feilinformasjonene har oppstått fordi folk har matet sine dyr med utelukkende med salat uten at det har skjedd noe.

Men skadene av salat som hovedfôr ser man først og fremst etter det har gått noen generasjoner. Da vil man oppleve at det blir klekket flere og flere deformerte pinner per "kull". Mange pinner vil også bli "vasne"/myke i stedet for å ha et stivt eksoskjelett. Pinnedyrene ser også ut til å få vanskeligheter med å skifte ham. Med andre ord overlevelses evnen ser ut til å svekkes ved brukt av salat som hovedfôr.

Et fint hovedfôr for de to vanligste artene er derimot sitronmelisse som blant annet selges i dagligvare butikker
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 19:33   #7
Reptilfreak

utyske sin avatar

Sted: Vestfold.
Meldinger: 269
Standard

Det du kommer med av fakta her, Chixz, er grunnen til at jeg aldri gir mine salat. Jeg foretrekker å gi dem sitronmelisse på vinterstid, og løvetann/bringebærblader på sommeren, så lenge de ser ok ut.
utyske er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 21:23   #8
Reptilfreak

Fluffy sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Søndre Land,Oppland
Alder: 31
Meldinger: 266
Standard

Jeg gir mine sitronmelisse som hovedfor, men dem får salat og andre urter innimellom..
På sommeren gir jeg dem også bringebærblader o.l, det liker dem veldig godt
Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 21:26   #9
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 456
Standard

Hva med rosmarin, da? Kan de få det?
Svar med sitat
Gammel 21-01-2008, 06:46   #10
Member

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 39
Standard

hva mener du med deformering per. kull? siamesiske, mangler bein, bøyde osv.?
Svar med sitat
Svar

Emner
bare, lite, salat, spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lite om mig själv! :), Phalagorn Phalagorn Medlemmene 15 28-04-2012 22:11
Ikke bare, bare og ha hund i hus... smørblomst Småprat 18 03-03-2007 16:07
Lite gjennomtenkt.... Rottweiler Snoker 17 30-01-2007 19:08
Salat myraas Fôrdyr 6 22-05-2005 22:14
lite interesse? Obsidion Taranteller 3 07-03-2005 12:25

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:47.