| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Hei!
Etter middagen i dag hadde vi igjen nokke salat, trippelsalat het den visst... men isåfall så lurte e på om e kan gi ditte til pinnedyra mine, salaten besto av hjeretsalat, lollo og rucola... (står ingenting om sprøyting, utgitt av bama)
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Du kan gi dette til pinnedyrene dine, jeg gjorde hvertfall det med mine, mine spiste alt av salat. Det kan jo ikke være sprøyta med noe giftig hvis den er beregna på mennsker? coorect me if i'm wrong.
Men skyll de i vann fo sikkerhets skyld
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
den gang jeg hadde indiske pinnedyr, ga jeg dem hovedsaklig bare salat, alt av salat, fordi jeg bare fikk dem av en venn, så viste jeg ikke hvordan jeg skulle ha dem, men salaten funka bra den, og de levde leeenge (forsåvet kjedelig =P )
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: Vestfold.
|
Det er som regel sprøyta med noe giftig, ja, men ikke giftig for mennesker. Uansett bør man skylle salaten man skal spise sjøl, men denne gifta kan være dødlig for pinnedyr og andre insekter. Salaten sprøytes jo for å holde insekter unna.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
ok, men har gitt mine pinnedyr salat noen ganger, men jeg skylte den i vann først.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Nei, du kan ikke gi dem salat som hovedfôr.
Det er masse feilinformasjon rundt om dette både på nettet og generelt rundt hos pinnedyreiere. Det er helt greit å gi pinnedyr salat en gang i blant, men som nevnt ikke som hovedfôr, dette har faktisk vist seg å være skadelig for pinnedyrene. Mange vil nok innvende her å si at: "Jeg har alltid gitt mine salat og de har ikke dødd av det." Nei, det kan nok stemme, og det er nok også grunnen til at feilinformasjonene har oppstått fordi folk har matet sine dyr med utelukkende med salat uten at det har skjedd noe. Men skadene av salat som hovedfôr ser man først og fremst etter det har gått noen generasjoner. Da vil man oppleve at det blir klekket flere og flere deformerte pinner per "kull". Mange pinner vil også bli "vasne"/myke i stedet for å ha et stivt eksoskjelett. Pinnedyrene ser også ut til å få vanskeligheter med å skifte ham. Med andre ord overlevelses evnen ser ut til å svekkes ved brukt av salat som hovedfôr. Et fint hovedfôr for de to vanligste artene er derimot sitronmelisse som blant annet selges i dagligvare butikker |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Vestfold.
|
Det du kommer med av fakta her, Chixz, er grunnen til at jeg aldri gir mine salat. Jeg foretrekker å gi dem sitronmelisse på vinterstid, og løvetann/bringebærblader på sommeren, så lenge de ser ok ut.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Søndre Land,Oppland
Alder: 31
|
Jeg gir mine sitronmelisse som hovedfor, men dem får salat og andre urter innimellom..
På sommeren gir jeg dem også bringebærblader o.l, det liker dem veldig godt
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Hva med rosmarin, da? Kan de få det?
|
|
|
#10 |
|
Member
Medlem siden: Dec 2007
|
hva mener du med deformering per. kull? siamesiske, mangler bein, bøyde osv.?
|
![]() |
| Emner |
| bare, lite, salat, spørsmål |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lite om mig själv! :), Phalagorn | Phalagorn | Medlemmene | 15 | 28-04-2012 22:11 |
| Ikke bare, bare og ha hund i hus... | smørblomst | Småprat | 18 | 03-03-2007 16:07 |
| Lite gjennomtenkt.... | Rottweiler | Snoker | 17 | 30-01-2007 19:08 |
| Salat | myraas | Fôrdyr | 6 | 22-05-2005 22:14 |
| lite interesse? | Obsidion | Taranteller | 3 | 07-03-2005 12:25 |