| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2008
|
Jeg har nettopp fått 2 vietnamesiske pinnedyr, men jeg vet ikke hvor gamle de er. Begge er 9 cm lange og ganske tjukke. Jeg håper å få noen nymfer etterhvert, men er bekymra for at Stakan og Sticky er så gamle at de ikke rekker å legge egg før de dør. Noen som vet hvor ofte pinnedyr legger egg, eller hvor gamle pinnene mine kan være?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
har ikke peiling på vor gammle de kan vere, men vis de er røde på frambenene ret ved hode, da leger de egg, å de leger egg hele tiden, men tar en stun før eggene klekes, runt 3-4 måner så kommer det kansje nymfer ut av eggene
å husk at eggene skal ha det foktig får at de skal klekes lykke til
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Mener de kan legge 3-10 egg om dagen....
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
De er helt grønne uten noe rødt. Betyr det at de ikke kommer til å legge egg, eller kan de bli rødlige og legge egg etterhvert?
Bilder: http://i270.photobucket.com/albums/j...kan_pa_bur.jpg http://i270.photobucket.com/albums/j...kan_pa_tur.jpg Sist endret av Vimse; 19-01-2008 kl 11:30. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
Det er kun indiske vandrepinner som blir røde inne ved beina som kjønnsmodne. Vietnamesiske annanpinner derimot (som jeg går utifra at du har utifra det første innlegget ditt) har ingen synlige tegn som viser at de er kjønnsmodne annet enn at de legger egg. En kjønnsmoden vietnamesisk annanpinne pleier ofte å være cirka 10-12cm lang som kjønnsmoden. Når de er kjønnsmodne legger de egg flere ganger om dagen, så du skal ikke være redd for at de ikke får avkom før de dør Bare husk på å holde substratet fuktig og temperaturen riktig også etter pinnedyrene dør, slik at eggene overlever og klekker tidligere.Lykke til! |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Member
Medlem siden: Dec 2007
|
her vil jeg innvende noe...de legger egg som ca. 10-12 cm lange eller 1 -1,5 år. De kan legge opptil 16 egg daglig men bare 50% klekker ved ukjønnet klekkning. (ved parring 90%)
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Sitat:
Edit: Og at det er ca 50% klekkelighet ved partenogenese. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Det er vietnamsk annan pinne det er snakk om ja. Da har jeg ingen grunn til å bekymre meg for det iallefall. Syns jeg husker at de indiske pinnene jeg hadde da jeg var yngre var mindre enn disse da de la egg, var derfor jeg lurte litt. Har aldri hatt sånne vietnamske før. Takk for svar
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2008
|
pinnedyret kan bli 9 monter gammel.
legger minst 1600 egg oghalvparten av eggene kommer til å dø! |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| egg, hvor, legger, ofte, pinnedyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skolopender legger egg | hewlet | Myriapoder | 10 | 06-06-2008 16:17 |
| Hvor ofte/mye burde jeg mate min axolotl? | Bichirmon | Salamandere | 2 | 01-05-2008 22:40 |
| hvor ofte skal jeg mate? | aerox | Taranteller | 9 | 31-01-2008 06:07 |
| Skife substrat, hvor ofte? | knertefanten | Taranteller | 2 | 26-02-2007 11:14 |
| Leopard Gecko som legger egg? | Jaz | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 31-08-2004 17:02 |