| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Jeg leser litt om partengonese ang pinnedyr; medauroidea extradentata, men jeg skjønner ikke, er disse Automixis, Apomixis eller Haplo-diploidi?
Forklaring på hver fant jeg på wikipedia: Automixis: Dette er den vanligste formen for partenogenese, og innebærer at eggcellen gjennomgår en meiose, men at den etterfølgende mitosen (og befruktningen) uteblir. Avkommet er i så fall ikke genetisk identisk med mora. I slike tilfeller regnes partenogenese som en form for kjønnet formering (nemlig såkalt énkjønnet formering) og ikke ukjønnet formering. Apomixis: Eggcellen gjennomgår ingen meiose, slik at avkommet er genetisk identisk med mora. Denne formen for formering er ukjønnet. Haplo-diploidi: I noen dyregrupper er et kjønn haploid og det andre diploid. Hos årevinger er f.eks. hannene det haploide kjønnet. Her kommer hannene fra ubefruktete egg som har gjennomgått en meiose, mens hunnene klekker fra befruktete egg. Denne formeringen er en blanding av én- og tokjønnet formering. Dette varierer kanskje fra hver pinnedyr art, eller er det felles ved partenogenesiske (?) arter? Håper noen kan hjelpe meg her! Edit: Jeg ville tro de er automixis da avkommene til m. extradentata jo er hunner, og ikke ukjønnet. Men så kan de jo være apomixis hvis de er genetisk identiske like mora? Sist endret av utyske; 15-01-2008 kl 20:42. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Jeg har litt dårlig tid så jeg gir deg bare noen linker angående mitose og meiose:
Meiose: Meiose Mitose: Mitose - vanlig celledeling Haploid: En celle med et kromosomsett Diploid: En celle med to kromosomsett Haplo-diploidi: Er nok mest vanlig hos planter som mose, og ikke aktuelt når det kommer til pinnedyr. Håper dette var til litt hjelp ![]() Ellers er jeg hjemme i kveld å kan hjelpe deg litt mer om det er nødvendig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Nyttige linker, men jeg skjønner det ikke heilt fremdeles... De beskriver det jo som om det er en far og en mor, i dette tilfellet er det jo bare en mor.
Jeg regna med at de ikke var haplo-diploid. Men er ungene til disse partenegonesiske pinnedyra genetisk indentiske med mora? I så fall er jo saken klar, og de er apomixis. Hadde vært veldig fint om du kunne hjelpa meg litt, ja.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
|
ganske sikker på at ungene er genetisk like som moren...
kopi av genmaterialet til moren...rett meg heller hvis eg tar feil men eg er 99%sikker....
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Jeg har denne artikkelen som kanskje kan hjelpe deg til å forstå det du lurer på:
Sitat:
Sist endret av Chixz; 16-01-2008 kl 21:41. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Det er det jeg lurer på, om avkommene er genetisk like som mora. Får jeg vite det, er jo saken grei.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Som det står i artikkelen forekommer det både automixis og apomixis hos pinnedyr, men andre ord betyr det (slik jeg har skjønt det) at det avhenger av art om avkommet er genetisk likt moren eller ikke
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|