| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Hei.
Nå har jeg tenk å skaffe meg et pinnedyr. Har lest caresheets her på forumet, og lett litt etter info andre steder. Det jeg har kommet fram til er at terra for et pinnedyr bør være minst 20*20*30. Det bør være klatremuligheter der, fuktigheten bør være litt høy, derfor bør man spraye en gang om dagen. De er ikke avhengige av varmelampe. De spiser grønne blader, som løvetannblad, ripsblad, eføy, bringebær etc. Hunnene legger egg uavhengig av en hann. Nybegynner arter er Medauroidea extradentata og Carausius morosus. Stemmer det at Medauroidea extradentata liker å leve i skyggen? og gjelder det for Carausius morosus også? Er det noe mer jeg behøver å vite før jeg skaffer meg et pinnedyr?? Vil vite så mye som mulig slik at pinnedyret får det så bra som overhode mulig. Takker for svar!
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 03-01-2008 kl 09:18. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Vestfold.
|
Alt du har fått med deg, ser ut til å stemme. Jeg har begge disse artene, og gir dem valgmuligheter, om de vil være i skyggen eller ikke.
I tillegg til vannspruten pr dag, ville jeg lagt ved noen nye blader. Om sommeren er det lurt å plukke løvetann- og/eller bringebærblader unna trafikkert veg. Om vinteren er det kjekt å kjøpe sitronmelisse på butikken, da det er noen type eføy som kan være giftige. Så slipper du å tenke på det. Ellers vil jeg minne deg på at de skal ha stell hver dag, og luftfuktigheten skal ligge på 60-70%. Husk at disse pinnedyra legger egg kontinuerlig, og du kommer til å ende opp med fler enn du hadde regna med. Har du da noen som kan ta seg av dem når det ikke er plass i terrariet mer? (Du kan også prøve å gi dem bort/selge dem her på forumet eller høre med dyrebutikker. I dyrebutikken er det ikke alle som har like mye peiling, og de får kanskje ikke optimalt stell.) Hvis du velger M. extradentata, ville jeg anbefale deg å ikke ha fler enn to fullvoksne i et terrarie på 20x20x30. Til nød, kanskje tre. Disse kan bli opptil 12 cm lange. Velger du C. morosus kan du ha plass til et par fler, da disse ikke blir like store og får heller ikke like lange bein. Ellers får jeg bare ønske deg lykke til! ![]() Edit: Jeg veit forresten ikke om ripsbladene, da jeg kun gir mat nevnt i innlegget. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Tusen takk for hjelpa!!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Bare hyggelig, fortell litt når du har skaffa deg noen da!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Jeg startet med tre pinnedyr (Carausius morosus) for ca. et og et halvt år siden, nå har jeg ca. tohundre...
Jeg tenkte ikke på noen som kunne ta vare på de viss de ble for mange, men det skal nok ordne seg etterhvert... Det ser ut som du har fått med deg veldig masse om pinnedyr Lykke til!! (Men som sagt pass deg litt for noen blader som kan være giftige...)
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Blir ikke noen pinndyr før om et par uker. Reiser på ferie til uka og blir borte ei uke;P Men skal legge ut noen bilder når jeg får dem. Takk for hjelpa igjen!!
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ja, er det jeg vil folk ska være obs på før de skaffer seg pinnedyr. Er jo greit om man finner et sted man kan gi dem til, noe som er praktisk å vite om på forhånd.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Lykke til, igjen!!!
|
![]() |
| Emner |
| anskaffelse, pinnedyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Anskaffelse av frosk og salamander. | Sturla | Generelt om amfibier | 42 | 04-06-2008 16:24 |
| Anskaffelse av min første kneler | Hauks | Knelere | 3 | 20-08-2007 19:43 |
| hjelp til anskaffelse av skorpion | bisQuit | Skorpioner | 16 | 28-01-2007 19:12 |