"
Gammel 27-11-2007, 15:32   #1
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 241
Standard hjep meg...blandingsavl...

for ett par år siden var eg på ferie og skulle til utlandet og kunne selvfølgelig ikke ta med pinnedyrene med ...hadde pinnedyrene mine på en zoo, leverte inn ti stykker av arten indisk pinne... Da eg kom tilbake var det bare tre stk. igjen(ikke hvet jeg hvordan de greide det fo alle var nymfer...ikke mye vann i buret..tror de glemt det..i en månde )
greit....fikk tre nye, to hunner og en han av en annen art i erstattning...jeej..!! ...de var store, ca. 15-20cm. og neongrønne.lignet veldig på Heteropteryx dilatata men uten vinger og hannen en tynnere versjon av hunnen...
noen som kanskje hvet hva dette kan være..???

tok de me hjem og forente de pinnene eg hadde fra før med de nye...
man kan si at hannen tok helt av for han hadde hvert alleine uten hunner til nå....var veldig glad..men det virket som han bare greide å parre seg med de nye damene og ikke de indiske pinnene så de bodde allesammen i et stort bur lykkeli sammen...
det kom senere egg og bibier av de nye damene men de døde etter kort tid...tror det ble for kaldt så de døde bare noen timer senere. ...
!!!!!!!!
de indiske damene la egg ble gamle og døde...til verden kom fem indiske pinner til verden og vokste opp...
******** siste hamskift skjedde det noe rart...en ble merkelig tynn og hadde litt annen farge....hmmm. tok den utav buret og hadden den i et annet til obvservasjon....den var mindre, tynnere og med limegrønne flekker og røde striper lang sidene..han var definitivt annerledes enn de andre fire...!!!!

akkurat nå er den gammel og har ikke lenge igjen..prøver å ta bilder med et superdårligt kamera virker som filener for stor...eneste hannen av indisk pinne eg noen gang har sett...

har noen hørt om slikt før???blandingavl...??

Blir veldig gla for svar
christin900 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-11-2007, 21:54   #2
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869
Standard hjep meg...blandingsavl...

Kan ingenting om pinner, men må si at dette hørtes ut som et utrolig interresant dyr! Hehe. Venter spennt på bilder!
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Tarantellen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-12-2007, 13:45   #3
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Standard

har nå funnet ut at damene faren kom med er av arten Rhaphiderus Scabrosus...

noen som har et bra bilde av en hann av den arten med fargen grønn???

klem christin900
Svar med sitat
Gammel 21-12-2007, 15:08   #4
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Alder: 23
Meldinger: 2,823
Standard

Fant et bilde her -> Rhaphiderus scabrosus. Adult pair. on Flickr - Photo Sharing!

Edit: For meg virker uansett en slik blandingsavl lite trolig, ettersom pinnedyrene du nevner ikke en gang er i samme slekt. Jeg har heller aldri hørt om hybrider av pinnedyr (selv om jeg ikke tviler på at det eksisterer, men da sannsynligvis kun mellom forskjellige arter innenfor en slekt).
Det mest sannsynlige er nok at hunnene dine har lagt egg uten at du har lagt merke til det, det er jo også en mulighet at de hadde fått paret seg før de kom til deg.

Sist endret av Chixz; 21-12-2007 kl 15:13.
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-12-2007, 17:20   #5
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Standard

moren var en indisk pinne som var av den femte generasjon eg hadde...ergo..ingen han kan ha parret seg med henne utenom den ene hannen eg nettopp hadde kjøpt og som bodde oppi samme bur som henne.....

hvis en absolut ha rlyst å se den så kan man bare komme å se den i bergen, hvis ingen i bergen har lyst å komme å ta bilde av den for meg for eg har vannvittig dårlig kamera...mer ødelagt kan man si...
den ligger på pulten min da den døde for to uker siden da den døde av alderdom.....

tror eg får avkom av den snart..har egg far damer som har vært i samme bur som den og håper på flere hanner snart...

mvh christin900
Svar med sitat
Svar

Emner
hjep, megblandingsavl

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
HJEP HASTER!!!!!! skorpman Gekkoer 4 07-06-2004 23:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:42.