| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
|
Hei!
Jeg hadde pinnedyr for en stund siden, og jeg har begynt å tenke litt på å anskaffe noen igjen. Da vil jeg imidlertid ha noen som ikke legger egg uten å ha blitt befruktet av noen andre pinnedyr, siden det ble veldig mange små pinnedyr etter hvert. Jeg vil ha noen som ikke er for vanskelige å holde, og som ikke blir altfor store, men samtidig vil jeg ha dem énkjønnet, for min egen skyld. Har dere noen pinnedyrtyper som passer denne beskrivelsen?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Du har Heteropteryx dilatata og Neohirasea maerens, ettersom du har hatt pinnedyr før kan dette være arter som er greie for deg.
En ting som er viktig å merke seg er at disse to er litt mer krevende enn de to vanligste, både i matveien og når det gjelder temperatur og fuktighet. Heteropteryx dilatata Populærnavn: Malaysisk Jungelnymfe Terrarie: 30x40x50 cm Fuktighet: ca 70% Temperatur: 25-30grader, kan også holdes litt kaldere hvis man ikke ønsker avl, men ikke lavere en 20grader. Mat: Bjørnebær, bringebær, eik og en del typer rose. Størrelse: Hunnene kan bli over 15cm lange, mens hannene er mindre Neohirasea maerens Populærnavn: Vietnamesisk pinne Terrarie: Dette er jeg faktisk litt usikker på, men tror 30x30x30cm skal være nok for en. For flere kan kanskje et terrarie på 30x30x50 være mer passende. Fuktighet: ca. 70% Temperatur: Vanlig romtemperatur altså rundt 18-22 grader Mat: Bringebær, bjørnebær, medlemmer i rosefamilien og eik. Størrelse: Hunnene blir rundt 10-12 cm, mens hannene også har er mindre. Begge disse to formerer seg utelukkende kjønnet, men også hos disse kan det blit mange nymfer ![]() Ellers anbefaler jeg deg å søke opp caresheets for disse artene på nettet, disse to jeg har laget er nemlig veldig minimalistiske. Lykke til! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
|
kan vietnamesisk ikke formere seg alene?
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Den Vietnamesiske Vandrepinnen (Neohirasea maerens) jeg snakker om her, er en helt annen art som formerer seg kjønnet. Dette er grunnen til at jeg oppfordrer folk til å huske de vitenskapelige navnene på dyrene sine. For som du sikkert har skjønt nå, finnes det mange arter med populærnavn som likner eller som faktisk er helt like
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
oi, men hvordan vet jeg va min er? de på butikken hadde ikke peiling
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det du har er en Vietnamesisk Annanpinne (Medauroidea extradentata). |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
hadde en Oreophoetes peruana hannpinne...mener arten trenger to for å få beibisser men ikke sikker...
spiser bregner, er kjempekule og eg synetes ikke den var noe vanskelig å holde...levde lenge og ble gammel og grå.. veldig kul synes no eg...hannen er 6 cm.+noen giga følehorn, og hunnen er 7cm. og er gul... tenkte å anskaffe meg noen sånn senere til avl...veldig søte |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
|
Jeg synest at de Orophoetes Peruana pinnedyra er veldi fine!
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Litt off-Topic men Heteropteryx dilatata eller rettere sagt Malaysisk jungelnymfe, er noen som vet om det er noe særlig marked på de eller om dyrbutikker tar inn disse?
Så på en caresheet her på de, virka som facinerende dyr.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
en ting til om Oreophoetes Peruana...
de skiller vist ut en væske hvis de blir skremt. min gjorde det aldri når eg eide den(var veldig snill med den så den ble aldrig skremt væsken kan gi hud og øyeirritasjoner men er ikke farlig, bare viktig å huske å vaske hendene etter å håndtert dem... mvh christin900
|
![]() |
| Emner |
| ikketvekjønnede, pinnedyr |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Du skal ikke stjele, SPESSIELT ikke Brachypelma smithi! | _Nagash_ | Lover og regler | 12 | 06-03-2009 18:53 |
| Hva kan Pinnedyr spise og ikke spise? | Malin.. | Pinnedyr | 28 | 28-10-2008 10:13 |
| Er ikke denne tøff, da vet ikke jeg ;) | _Nagash_ | Taranteller | 8 | 29-06-2007 22:44 |
| Pinnedyr kommer ikke ut av egget! | troia | Pinnedyr | 12 | 22-02-2007 11:45 |
| spiser ikke eller drikker ikke... | badmann | Skorpioner | 2 | 30-12-2005 18:47 |