| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Mine Extatosoma tiaratum spiser noe sykt og må der for selge et par, men må disse pinnedyra ha ferske blader eller går det ann med tørre og? de spiser 3 store greiner med bringebærblader på 5 dager (har 3 par)og så mye har jeg ikke plass til å fryse... kan jeg legge inn noen blader i et hjørne og vil de da finne de? har planta inn litt eføy slik at de har noe å klatre på.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Dessverre, disse dyrene spiser kun friske blader.
Du kan prøve å henge bladene opp i taket av terrariet med en litt modifisert binders. Ettersom pinnedyr trekker oppover når det ikke er mer mat, er du da nesten garantert at de vil finne maten
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Akershus
Alder: 19
|
Hva selger du de for?
Og hva spiser de mest? Er de vanskelige å ha?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Jeg har holdt denne arten på blader fra fryseren om vinteren. Hvis man pakker bladene godt i fryseren (slik at de ikke tørker ut), og skifter blader annen hver kveld, så vil de fleste bringebærbladspiserne akseptere opptinte blader om vinteren. Har til og med hold adulte vandrende blad (Phyllium spp.) i live med dette (men ikke nymfer - de var for kresne).
MVH Jan Ove
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
|
Jeg brukte opptinte bringebær og roseblader til denne arten. Det funket uten problemer. Om du pakker bladene i isbokser tar de nesten ingen plass. Kan prakke en god del inn i en isboks om man vil
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Akershus
Alder: 19
|
Hvordan skal man pakke inn bladene ordentlig i frysen?
Har de oppå hverandre i en tett isboks, De ligger sånn her lissom: ________ ________ ________ Helt flate oppå hverandre? Er det riktig?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2005
Sted: mandal
|
jeg har alltid brukt usprøyta eføy til pinnedyrene mine å det funker veldi bra
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
|
Sitat:
![]() Noen arter er nemlig litt mer kresne i matveien, og Extatosoma tiaratum er en slik art. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
|
Da jeg hadde extatosoma tiaratum måtte jeg også drive å fryse bringebærblader, samme greia vær vinter, en frys full av blader (min mor var veldig glad for dette). Du sier dem spiser en del, noe som ikke er unautrlig, dem er jo relativt store å vil derfor trenge en mengde mat. Bladene du gir dem må være ferske, eller hvertfall myke. Mine sluttet å spise vist bladene begynte å tørke.
Isteden for å legge en haug blade i et hjørne så heng heller litt busk på greinene som allerede er der, de blir hengende opp ned, men det gjør jo forsåvidt ikke noe med mindre du synes det er stygt. Dette vil også spare deg for masse fryseplass siden du ikke trenger å ha så mye kvist med i busken som vist du skal bytte alt vær gang. En annen ting er at jeg fikk mine til å spise både eføy og div salatblader, salatblader er nok ikke ernæringsmessig bra, men tenkte bare jeg skulle ta det med. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
|
om du går tom for det du måtte ha i frysen så kan du jo bare kjøpe en sitronmellise-plante fra rema eller hvilken som helst butikk! (funker også med basillikum for meg) de er rimelige og holdet veldig lenge
(20-30kr)
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| mine, noe, pinnedyra, spiser, sykt |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Torven til pinnedyra | Kristian262 | Pinnedyr | 9 | 29-07-2007 20:01 |
| helt sykt!!! | reptilfrelst | Småprat | 3 | 06-05-2007 12:20 |
| Sykt gap!! | jernmannen | Snoker | 2 | 15-03-2007 20:44 |
| sykt rått | parahybana_freak | Taranteller | 8 | 04-03-2007 22:05 |
| Kan pinnedyra være alene i 3 dager? Haster med svar!! | Ansie | Pinnedyr | 6 | 15-01-2007 18:42 |