"
Gammel 14-08-2007, 09:05   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 157
Standard Vandrende Blad/ Tøffe pinnedyr

Hello, jeg kan ingen latinske navn eller noe sånt på de forskjellige artene. Jeg har et pinnedyr hjemme, og tenkte at jeg skulle skaffe meg et vandrende blad. Så da spør jeg spesielt dere medlemmer som bor i Sandnes/ Stavanger området om dere vet hvilken butikk som selger et vandrende blad eller noen tøffe pinnedyr.

Gjerne skriv noen tips om hold av dem også.

På forhånd takk!
emil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-08-2007, 11:02   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard Re: Vandrende Blad/ Tøffe pinnedyr

jeg har ikke sett noen som selger annet enn pinnedyr i hele stavanger, sandnes, klepp eller i det hele tatt kun sett pinnedyr. men du kan jo sjekke ut aquariuszoo.no og sjekke om de har til salgs, anerikke hvordan det er med levering der, er sikkert andre som har erfaringer derfra..men nei..ikke en gang verdalen zoo har det.
Svar med sitat
Gammel 14-08-2007, 11:26   #3
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766

Vandrende blader er ikke sjeldent til salgs på forumet til Exotiske Insekter Skandinavia:

http://www.einet.dk/forum/

Ulempen med å ta dyr fra Danmark er at du bør ha en importtillatelse fra Direktoratet for naturforvaltning for å hindre en forsinkelse i posten mens du krangeler med tollerne. DN vil imidlertid ganske sikkert gi tillatelse (eller som de sier: "ikke ha noen innvendinger mot at du tar inn denne arten") for vandrende blad.

Phyllium artene er forholdsvis greie å holde, men avl er litt mer krevende i forhold til at nymfene ikke er like glade i å spise blader fra fryseren om vinteren (er du sørpå og har tilgang til vintergrønn bjørneblad er jo saken bedre). For noen år siden, når Trondheimsmiljøet var på det mest aktive, klarte vi tre generasjoner av P. celebicum, men det var alt. Danskene klarer det imidlertid, og det burde være mulig for norske enthusiaster å få til litt avl også.

Det er viktig å ikke ha for lite bur, da dyrene har en tendens til å gnage på hverandre. Høyden er også viktig i forbindelse med hudskifte (tar de nedi jorda, blir de fort forkrøplet og stygge (og kan i en del tilfeller dø))
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-10-2007, 21:29   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 103

Jeg får noen arter snart, fra usa, og thailand Goliath pinnedyr! 18-20 cm!
Thailand ske pinnedyr er også råå, herligt
Så får jeg (P.Philippines) vandrende blad

Har vert mye styr med Direktoratet for naturforvaltning, jaja, verd det.
lazor er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-10-2007, 22:29   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530

PÃ… maxizoo har de nå fått in noen tøffe vandrende blad..trur dem koster en 300kr støkke og er ca likestor som tommelen din
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 18:35   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 157

Chi... Kostet 435 kr for et vandrende blad på maxizoo :S:S

Not Nice...

Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 19:40   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 103

For noen priser:S
Ufattelig.
lazor er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
blad or, pinnedyr, tøffe, vandrende

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ny webside for salg av pinnedyr/vandrende blad/div utstyr lazor Pinnedyr 6 03-10-2011 16:22
tøffe fisk!! finna Småprat 25 16-07-2010 11:56
Reptil blad Småprat 4 19-12-2007 20:43
Vandrende blad Ansie Pinnedyr 10 01-07-2007 12:32
Vandrende pinner.. Cave Terrarier 28 05-12-2006 20:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:34.