| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2006
|
Noen som vet hva denne pinnen egentlig heter, og noe fakta? Så di solgte den i dyrebutikken i dag. Vurderer å gjøpe, men finner ikke noe info på nett.
Extrasoma tiaratum eller Extrasoma triatum?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Se der ja, heia dyrebutikkene. Aldrig bomma på ett navn
Tusen takk
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Hadde E. tiaratum i en lengere tid. Dødskule dyr, absolutt hvert å få seg. De formerer seg også ukjønnet, men da vil alle nymfene som kommer av eggene være hunn dyr. Lett og kjekk å holde, til tider ganske aktiv også. Men om de har det, så ville jeg anbefale å kjøpe med en hann og, de er veldig stilige og flyr litt i ny og ne (om de har muligheten til det), selv om flyve ferdighetene ikke er helt topp
Min pinnedyr favoritt.Optimal luftfuktighet: 70% (klarer seg alikevell godt med litt mindre). Temp: Usikker på minste og max, men det går fint rundt romtemprature, men helst litt høyere. Terra: Samme som alle andre pinnedyr, høyde er viktig, grener og det er greit med et substrat som holder godt på fuktigheten (tiurtorv etc). Jeg holdt mitt første par i romtempratur og dusjet med vann ca. 2-3 ganger om dagen. Men da hadde jeg fuglesand som substrat, så med bedre substrat og ikke for mye luftehull vil du nok slippe å spraye så ofte. De levde så lenge som det var forventet, parret seg og la en drøss med egg. Hvis du har problemer med å finne caresheet, si fra, så skal jeg grave frem pinnedyr boken min å sjekke ting litt mer nøyaktig. Litt unøyaktig men det gir en liten peke"pinne" i rett retning. -Jan Philip |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Supert, fant masse bra info. Hannene var også kjempe tøffe, så hvis jeg kjøper blir det vell en hann også.
En ting jeg ikke fant så mye om var for, sliter litt med di ulike engelske plantenavnene. Eter di det samme som vanelig pinner (vietnamesisk og indisk), eller er di mer kresene og må ha eik og bringebærblader? Det var det di foreslo i butikken.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Jeg foret med både bringebær og roseblader(usprøytet! fra hagen), virket som de likte rosebladene best. Eik har jeg aldri prøvd, men de spiser ihvertfall bringebær og rose.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Den er grei. Tusen takk for hjelpen.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: norge
|
Jeg låner denne tråden litt siden det er samme arts navn som nevnes.
Jeg forsto det slik at Extatosoma Tiaratum var en Kneler (praying mantis)? Har jeg tatt såpass feil å kjøpt meg et pinnedyr?? ![]() Det virker slik, å da kommer jo tilfellet hvor jeg burde spørre om et ordentlig "caresheet" for dette fantastiske dyret. Er det noen som har/vet om et seriøst et? ![]() Et tilleggs spørsmål. Hva spiser disse? Jeg var ganske sikker på at de spiste Melorm og siriss. Tar jeg feil? Takker for alle svar. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Her er det beste care sheetet som er å oppdrive: Gutta paa Skauens faktaside om E.T.
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
(innleget er skrevet paa iPad, derfor mangler jeg norske bokstaver)
|
|
![]() |
| Emner |
| extrasoma, tiaratum |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||