"
Gammel 07-08-2007, 12:07   #1
Reptilfreak

john sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 318
Standard Extatosoma tiaratum

Noen som vet hva denne pinnen egentlig heter, og noe fakta? Så di solgte den i dyrebutikken i dag. Vurderer å gjøpe, men finner ikke noe info på nett.

Extrasoma tiaratum eller Extrasoma triatum?
Svar med sitat
Gammel 07-08-2007, 12:31   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard Re: Extrasoma tiaratum

Hverken eller Den heter Extatosoma tiaratum. Søker du med dette navnet så finner du nok noen glimrende caresheets.
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2007, 13:49   #3
Reptilfreak

john sin avatar

Standard Extrasoma tiaratum

Se der ja, heia dyrebutikkene. Aldrig bomma på ett navn

Tusen takk
Svar med sitat
Gammel 07-08-2007, 13:59   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Hadde E. tiaratum i en lengere tid. Dødskule dyr, absolutt hvert å få seg. De formerer seg også ukjønnet, men da vil alle nymfene som kommer av eggene være hunn dyr. Lett og kjekk å holde, til tider ganske aktiv også. Men om de har det, så ville jeg anbefale å kjøpe med en hann og, de er veldig stilige og flyr litt i ny og ne (om de har muligheten til det), selv om flyve ferdighetene ikke er helt topp Min pinnedyr favoritt.

Optimal luftfuktighet: 70% (klarer seg alikevell godt med litt mindre).
Temp: Usikker på minste og max, men det går fint rundt romtemprature, men helst litt høyere.
Terra: Samme som alle andre pinnedyr, høyde er viktig, grener og det er greit med et substrat som holder godt på fuktigheten (tiurtorv etc).

Jeg holdt mitt første par i romtempratur og dusjet med vann ca. 2-3 ganger om dagen. Men da hadde jeg fuglesand som substrat, så med bedre substrat og ikke for mye luftehull vil du nok slippe å spraye så ofte. De levde så lenge som det var forventet, parret seg og la en drøss med egg.

Hvis du har problemer med å finne caresheet, si fra, så skal jeg grave frem pinnedyr boken min å sjekke ting litt mer nøyaktig.
Litt unøyaktig men det gir en liten peke"pinne" i rett retning.

-Jan Philip
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2007, 14:14   #5
Reptilfreak

john sin avatar

Supert, fant masse bra info. Hannene var også kjempe tøffe, så hvis jeg kjøper blir det vell en hann også.

En ting jeg ikke fant så mye om var for, sliter litt med di ulike engelske plantenavnene. Eter di det samme som vanelig pinner (vietnamesisk og indisk), eller er di mer kresene og må ha eik og bringebærblader? Det var det di foreslo i butikken.
Svar med sitat
Gammel 07-08-2007, 14:36   #6
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Jeg foret med både bringebær og roseblader(usprøytet! fra hagen), virket som de likte rosebladene best. Eik har jeg aldri prøvd, men de spiser ihvertfall bringebær og rose.
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2007, 14:54   #7
Reptilfreak

john sin avatar

Den er grei. Tusen takk for hjelpen.
Svar med sitat
Gammel 12-11-2010, 17:39   #8
Reptilfreak

NorthHawk sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: norge
Meldinger: 30
Question Har jeg tatt så feil?

Jeg låner denne tråden litt siden det er samme arts navn som nevnes.

Jeg forsto det slik at Extatosoma Tiaratum var en Kneler (praying mantis)? Har jeg tatt såpass feil å kjøpt meg et pinnedyr??

Det virker slik, å da kommer jo tilfellet hvor jeg burde spørre om et ordentlig "caresheet" for dette fantastiske dyret. Er det noen som har/vet om et seriøst et?

Et tilleggs spørsmål.
Hva spiser disse?
Jeg var ganske sikker på at de spiste Melorm og siriss. Tar jeg feil?

Takker for alle svar.
NorthHawk er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2010, 18:55   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Her er det beste care sheetet som er å oppdrive: Gutta paa Skauens faktaside om E.T.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-11-2010, 19:49   #10
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av NorthHawk Vis post
Jeg låner denne tråden litt siden det er samme arts navn som nevnes.

Jeg forsto det slik at Extatosoma Tiaratum var en Kneler (praying mantis)? Har jeg tatt såpass feil å kjøpt meg et pinnedyr??

Det virker slik, å da kommer jo tilfellet hvor jeg burde spørre om et ordentlig "caresheet" for dette fantastiske dyret. Er det noen som har/vet om et seriøst et?

Et tilleggs spørsmål.
Hva spiser disse?
Jeg var ganske sikker på at de spiste Melorm og siriss. Tar jeg feil?

Takker for alle svar.
Dette er pinnedyr. Alle pinnedyr er vegetarianere. Extatosoma tiaratum er veldig kresne i matveien og spiser eikeblader, bringebaerblader og bjornebaerblader.
(innleget er skrevet paa iPad, derfor mangler jeg norske bokstaver)
Svar med sitat
Svar

Emner
extrasoma, tiaratum

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mat til Extatosoma tiaratum? Terra Fôrdyr 7 25-09-2008 09:07
Extatosoma tiaratum egg emil Pinnedyr 21 05-11-2007 19:42
Extatosoma tiaratum lazor Pinnedyr 10 02-11-2007 15:51
Extatosoma tiaratum Trond1 Insektfakta 0 17-12-2006 11:33
Extatosoma tiaratum Trond1 Pinnedyr 3 08-11-2006 05:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:33.