"
Gammel 06-08-2007, 06:36   #1
Reptilfreak

Olliw sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Akershus
Alder: 19
Meldinger: 695
Standard Vandrende pinner:

Spiser indiske og vietnamske pinner hverandre? Om de vietnamske er større spiser de de indiske da?

Er terra på 30 30 30 for lite for ca 15 pinner på gjennomsnittlig 2 cm, for lite?

Kan man bruke noe annet enn torv, bark og mose som bunn? Som sand, eller kunsgress?

takker for svar!

Olliw
Svar med sitat
Gammel 06-08-2007, 06:44   #2
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard Re: Vandrende pinner:

Du kan finne svar på noen av spørsmålene her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...t/4726515.html

http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3552381.html

Innholdet i artiklene er forholdsvis overlappende, tror jeg.
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-08-2007, 08:13   #3
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823

Sitat:
Opprinnelig postet av Olliw
Spiser indiske og vietnamske pinner hverandre? Om de vietnamske er større spiser de de indiske da?

Er terra på 30 30 30 for lite for ca 15 pinner på gjennomsnittlig 2 cm, for lite?

Kan man bruke noe annet enn torv, bark og mose som bunn? Som sand, eller kunsgress?

takker for svar!

Olliw
1. Nei, de spiser ikke hverandre.
2. Som regel ikke med mindre det er alt for mange pinnedyr i terrrariet.
3. Det skal gå greit, men hvis du bare har voksne ville jeg hatt rundt 4-6stykk inne i det.
5. Nei, du kan verken bruke sand eller kunstgress. Hvis du absolutt vil bruke noe annet enn ugjødslet torv eller blomsterjord kan du benytte deg av vermeculite som du får kjøpt i de fleste blomsterhandlere.
Chixz er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-08-2007, 16:34   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Vet ikke hvor korrekt dette er egentlig, men jeg brukte fuglesand som substrat til de første pinnedyrene jeg hadde (indisk, vietnamesisk, og e. tiaratum.) Det funket supert, de trivdes, formerte seg noe utrolig også. Så om du vil bruke sand så funker fuglesand (fås kjøpt i alle dagligvarebutikker til en billig penge) supert. Hadde aldri noe problemer med substratet, og de adulte dyrene døde alle av alder, etterhvert. Hadde de fra 2-3ukers alder til de døde (livslengde var tilsvarende det jeg har lest i faglitteratur). Brukte i starten til nymfene kjøkkenrull som substrat og senere fugle sand. Det som er problemet med fuglesand er at det ikke holder på fuktigheten i det hele tatt, så du må spraye mye for å holde fuktigheten oppe, men om det ikke er noe stress så bør det funke for deg. Den er hvit btw.

Rotete innlegg, menmen

-Jan Philip
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-08-2007, 17:04   #5
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,823

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip
Det som er problemet med fuglesand er at det ikke holder på fuktigheten i det hele tatt, så du må spraye mye for å holde fuktigheten oppe, men om det ikke er noe stress så bør det funke for deg.
Og akkurat derfor er ikke fuglesand et egnet substrat
Tørkepapir har jeg også brukt til små nymfer, og dette fungerer faktisk veldig fint, men jeg ville aldri brukt dette i et terrarie.

Da jeg var nybegynner med eksotiske leddyr (begynte med pinnedyr) brukte jeg grus som underlag til pinnedyrene mine ettersom jeg ikke viste bedre. Dette er også langt i fra et optimalt substrat , ettersom heller ikke dette holder godt på fuktigheten. Dyrene mine vokste seg også store og hadde det greit.

Jeg har også brukt vermeculite som underlag. Dette holder veldig godt på fuktigheten og er ofte regnet som et veldig godt substrat for hold av pinnedyr og knelere. Eneste minuset er at det kan bli veldig fort skittent, og det er ikke spesielt pent.

Til slutt testet jeg ut ugjødlet naturtorv. Den holder godt på fuktigheten og blir ikke like fort skitten. Samtidig som fuktigheten ofte er jevnt fordelt i substratet, noe som er fint for eggene. Det fine med torv er også at du kan introdusere benkebitere og spretthaler som spiser opp restene fra pinnedyrene og holder muggen unna. Etter mye prøving fant jeg ut at det var dette substratet som fungerte best og det substratet jeg likte best. Jeg bruker også ugjødlet naturtorv til alle de andre dyrene mine og alle ser ut til å stortrives på dette substratet. Og det er akkurat derfor jeg anbefaler ugjødlet naturtorv som substrat til andre
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-08-2007, 18:23   #6
Guest

Meldinger: n/a

hvor mange voksen kan jeg ha i et terra på målene:
79.40.40 LBH?

Svar med sitat
Gammel 15-08-2007, 18:11   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 157

Har en unge nå jeg, gleder meg til den blir voksen

Svar med sitat
Gammel 16-08-2007, 09:10   #8
Reptilfreak

Sted: Sandnes
Meldinger: 157

ja jeg anbefaler naturtorv, for det holder på fuktigheten og skaper mer luftfuktighet, ellers må du vanne mye mer...

Svar med sitat
Gammel 03-08-2008, 22:35   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 80
Standard

har de behov for å drikke?
Svar med sitat
Gammel 03-08-2008, 22:56   #10
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

16-08-2007
Men men, sjekk hvilken luftfukt de skal ha og spray terra etter det.
Svar med sitat
Svar

Emner
pinner, vandrende

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
"Hold og stell av vandrende pinner" Kristian262 Litteratur 11 10-08-2008 21:39
for alle som har interesse av vandrende pinner/blader christin900 Pinnedyr 3 12-12-2007 20:15
Vandrende pinner.. Cave Terrarier 28 05-12-2006 20:20
Terrariestørrelse vandrende pinner; hva er passe? Trude Pinnedyr 54 22-03-2006 14:51
Vandrende pinner og knelerne Filmsnutter 8 30-08-2005 18:46

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:33.