| Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Akershus
Alder: 19
|
Spiser indiske og vietnamske pinner hverandre? Om de vietnamske er større spiser de de indiske da?
Er terra på 30 30 30 for lite for ca 15 pinner på gjennomsnittlig 2 cm, for lite? Kan man bruke noe annet enn torv, bark og mose som bunn? Som sand, eller kunsgress? takker for svar! Olliw
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Du kan finne svar på noen av spørsmålene her:
http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...t/4726515.html http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/3552381.html Innholdet i artiklene er forholdsvis overlappende, tror jeg.
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
2. Som regel ikke med mindre det er alt for mange pinnedyr i terrrariet. 3. Det skal gå greit, men hvis du bare har voksne ville jeg hatt rundt 4-6stykk inne i det. 5. Nei, du kan verken bruke sand eller kunstgress. Hvis du absolutt vil bruke noe annet enn ugjødslet torv eller blomsterjord kan du benytte deg av vermeculite som du får kjøpt i de fleste blomsterhandlere. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
|
Vet ikke hvor korrekt dette er egentlig, men jeg brukte fuglesand som substrat til de første pinnedyrene jeg hadde (indisk, vietnamesisk, og e. tiaratum.) Det funket supert, de trivdes, formerte seg noe utrolig også. Så om du vil bruke sand så funker fuglesand (fås kjøpt i alle dagligvarebutikker til en billig penge) supert. Hadde aldri noe problemer med substratet, og de adulte dyrene døde alle av alder, etterhvert. Hadde de fra 2-3ukers alder til de døde (livslengde var tilsvarende det jeg har lest i faglitteratur). Brukte i starten til nymfene kjøkkenrull som substrat og senere fugle sand. Det som er problemet med fuglesand er at det ikke holder på fuktigheten i det hele tatt, så du må spraye mye for å holde fuktigheten oppe, men om det ikke er noe stress så bør det funke for deg. Den er hvit btw.
Rotete innlegg, menmen ![]() -Jan Philip |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
|
Sitat:
![]() Tørkepapir har jeg også brukt til små nymfer, og dette fungerer faktisk veldig fint, men jeg ville aldri brukt dette i et terrarie. Da jeg var nybegynner med eksotiske leddyr (begynte med pinnedyr) brukte jeg grus som underlag til pinnedyrene mine ettersom jeg ikke viste bedre. Dette er også langt i fra et optimalt substrat , ettersom heller ikke dette holder godt på fuktigheten. Dyrene mine vokste seg også store og hadde det greit. Jeg har også brukt vermeculite som underlag. Dette holder veldig godt på fuktigheten og er ofte regnet som et veldig godt substrat for hold av pinnedyr og knelere. Eneste minuset er at det kan bli veldig fort skittent, og det er ikke spesielt pent. Til slutt testet jeg ut ugjødlet naturtorv. Den holder godt på fuktigheten og blir ikke like fort skitten. Samtidig som fuktigheten ofte er jevnt fordelt i substratet, noe som er fint for eggene. Det fine med torv er også at du kan introdusere benkebitere og spretthaler som spiser opp restene fra pinnedyrene og holder muggen unna. Etter mye prøving fant jeg ut at det var dette substratet som fungerte best og det substratet jeg likte best. Jeg bruker også ugjødlet naturtorv til alle de andre dyrene mine og alle ser ut til å stortrives på dette substratet. Og det er akkurat derfor jeg anbefaler ugjødlet naturtorv som substrat til andre
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Guest
Meldinger: n/a
|
hvor mange voksen kan jeg ha i et terra på målene:
79.40.40 LBH? |
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Sandnes
|
Har en unge nå jeg, gleder meg til den blir voksen
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Sandnes
|
ja jeg anbefaler naturtorv, for det holder på fuktigheten og skaper mer luftfuktighet, ellers må du vanne mye mer...
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
har de behov for å drikke?
|
![]() |
| Emner |
| pinner, vandrende |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| "Hold og stell av vandrende pinner" | Kristian262 | Litteratur | 11 | 10-08-2008 21:39 |
| for alle som har interesse av vandrende pinner/blader | christin900 | Pinnedyr | 3 | 12-12-2007 20:15 |
| Vandrende pinner.. | Cave | Terrarier | 28 | 05-12-2006 20:20 |
| Terrariestørrelse vandrende pinner; hva er passe? | Trude | Pinnedyr | 54 | 22-03-2006 14:51 |
| Vandrende pinner og knelerne | Filmsnutter | 8 | 30-08-2005 18:46 | |