"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Insekter > Pinnedyr Litt spørsmål om Pinnedyr

Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-06-2007, 14:46   #1
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 56
Standard Litt spørsmål om Pinnedyr

Hei!

Jeg har så lyst på Pinnedyr, for de er så utrolig søte! Men jeg vet ikke så mye om dem..

Så jeg har litt spørsmål:

1) Hvordan bør terrariet innredes? Hva skal jeg ha i bunnen? (det må være lett å rengjøre) Hvilke pinner/greiner kan jeg finne ute, sånn at Pinnedyret kan klatre på dem? (legg gjerne ved bilder av terrariet til Pinnedyret ditt)

2) Jeg vet at de spise roseblader, ripsbærblader, solbærblader, sitronmelisse, ugiftig eføy, "usprayet" salat. Er det mer?

3) Skal de har ferske blader eller tørket?

4) Kan jeg fryse ned blader, sånn at jeg har mat til de om vinteren?

5) Hva skal jeg gjøre hvis et Pinnedyr knekker? Ta livet av den? Isåfall, hva er den mest humane måten å gjøre det på?

6) Hvor stort bør terrariet være? Hva koster et terrarie som er stort nok?

7) Tåler de å kjøre i en bil i 12 timer? (det er veldig humpete) Jeg tenkte liksom at jeg kunne ta de med på ferie. Kan jeg kjøpe et lite plastakvarie, som jeg har de i noen uker på ferie? Isåfall, hvor stort bør det være da?

8) Er det bare en gang om dagen jeg trenger å sprute vann med en sprayflaske nedi terrariet?

9) Kan jeg holde dem? Og hvordan tar jeg de opp av terrariet da? Syns jeg leste en plass at man ikke kunne holde dem når de er voksne, er det sant?

10) Vokser de fort?

Sånn, det var vel alle spørsmålene mine

Er det noe mer jeg burde vite før jeg skaffer meg Pinnedyr?

Hilsen Malin
Malin.. er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-06-2007, 15:10   #2
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 394
Blog Entries: 1

et svar : til bund materiale skal du bruke natur torv altså ugjødslet torv.
de selger dette til 95 kr på platasjen (da får du 110 l)
reptildude er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-06-2007, 16:26   #3
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Men er Naturtorv vanskelig å holde ren? Må jeg bytte den hver gang jeg gjør rent?

Syns jeg leste en plass at man kan bruke vanlig mose som man finner ute hvis man skyller den. Kan man det? Må den byttes hver gang?
Malin.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-06-2007, 18:40   #4
Reptilfreak

john sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 318
Standard Re: Litt spørsmål om Pinnedyr

Fåreslår att du leser igjennom dette først.

Dette er for vietnamesisk anan pinne, du skrev ikke hva du hadde.

http://www.reptilfreaks.no/index.php...ewtopic&t=3097

Den kan fint bli med på ferie og kjøre lenge. Så lenge du passer på tempratur.

Er det noe mer utenom det er det bare å spørre.
Svar med sitat
Gammel 09-06-2007, 11:24   #5
Reptilfreak

Malin.. sin avatar

Jeg har ikke Pinnedyr nå, men jeg har lyst på, og jeg vet ikke hvilken jeg blir å kjøpe heller..

Så den tåler å kjøre bil i 12 timer? Kan de ikke knekke hvis det kommer en stor hump? :-S

Hvordan får man varme i terrariet? Hvordan måler jeg varme?
Malin.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-06-2007, 12:07   #6
Reptilfreak

john sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 318

Ja di tåler å kjøre i 12 timer. Di vil nok ikke knekke, med mindre det er rally du kjører.

Tempraturen kan du måle ved å bruke en termometer Om du ønsker kan du kjøpe en kombinert hygrometer og termometer så får du luftfuktigheten også. (Clas Ohlsen)

Du trenger ingen ekstra hvarme hvis du har di inne i ett rom som er i bruk, altså vanlig rom temp.
Svar med sitat
Gammel 09-06-2007, 12:58   #7
Senior Member

Ansie sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Telemark
Meldinger: 165

Sitat:
Opprinnelig postet av Malin..
Hei!

Jeg har så lyst på Pinnedyr, for de er så utrolig søte! Men jeg vet ikke så mye om dem..

Så jeg har litt spørsmål:

1) Hvordan bør terrariet innredes? Hva skal jeg ha i bunnen? (det må være lett å rengjøre) Hvilke pinner/greiner kan jeg finne ute, sånn at Pinnedyret kan klatre på dem? (legg gjerne ved bilder av terrariet til Pinnedyret ditt)
Jeg har mose i bunn og kvister som de kan klatre på. Har plukket bjørkekvister og skyllt dem. Bilder av mitt terrarie slik som jeg har det nå finner du tråden "mine pinner" laget av meg.

2) Jeg vet at de spise roseblader, ripsbærblader, solbærblader, sitronmelisse, ugiftig eføy, "usprayet" salat. Er det mer?
Bringebær og bjørnebærblader, finner mye av det ute nå.

3) Skal de har ferske blader eller tørket?
Ferske, blader du plukker ute kan du sette i en liten kopp med vann, eføy og sitronmelisse kan du sette inn hele potten, om det er plass da.

4) Kan jeg fryse ned blader, sånn at jeg har mat til de om vinteren?
Ja

5) Hva skal jeg gjøre hvis et Pinnedyr knekker? Ta livet av den? Isåfall, hva er den mest humane måten å gjøre det på?
Hvis den knekker på midten så dør den nok ganske fort av seg selv, brekker den et lem så gror det ut litt etter hvert hamskift. De klarer seg også fint med noen lemmer mindre

6) Hvor stort bør terrariet være? Hva koster et terrarie som er stort nok?
Det må hvertfall være dobbelt så høyt som et voksent pinnedyr, ca 20 cm. De minste plastterrariene er ikke så dyre, er ikke sikker på prisen, mulig rundt 100-200 kr. Du kan også spørre din nærmeste dyrebutikk om de selger brukte terrarier, da kan du få større og billigere

7) Tåler de å kjøre i en bil i 12 timer? (det er veldig humpete) Jeg tenkte liksom at jeg kunne ta de med på ferie. Kan jeg kjøpe et lite plastakvarie, som jeg har de i noen uker på ferie? Isåfall, hvor stort bør det være da?Den har du fått svar på

8) Er det bare en gang om dagen jeg trenger å sprute vann med en sprayflaske nedi terrariet?
Jeg spruter nedi morgen og kveld, én gang midt på dagen også om det er veldig varmt.

9) Kan jeg holde dem? Og hvordan tar jeg de opp av terrariet da? Syns jeg leste en plass at man ikke kunne holde dem når de er voksne, er det sant?
Du kan holde som både barn og voksen. De biter ikke. Sett hånden ved siden av pinnen og dytt forsiktig på bakenden på pinnen så de krabber opp på hånden din av seg selv. Veldig viktig at alle beina er på hånden din føre du løfter den, beina sitter nemlig klistret på underkaget og kan lett ryke.

10) Vokser de fort?
Mine hadde i gjennomsnitt ét hamskifte i mnd,de ble vel en 1-2 cm større hver gang. Det tar fra 6-12 mnd for de å blir fullvoksne, da begynner de også å legge egg

Sånn, det var vel alle spørsmålene mine

Er det noe mer jeg burde vite før jeg skaffer meg Pinnedyr?
Spør etterhvert som du lurer :smile:

Hilsen Malin
Svar med sitat
Gammel 10-06-2007, 14:41   #8
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823

Jeg kan ikke se at du nevner noen art, men jeg går utifra at det er en av de to vanligste artene du skal skaffe deg, altså Indisk Vandrende Pinne (Carausius morosus) eller Vietnamesisk Annan Pinne (Medauroidea extradentata)

1. Jeg anbefaler ugjødslet naturtorv eller vermeculite som underlag, eventuelt en mix av disse to (begge deler kan kjøpes på Plantasjen eller Felleskjøpet). Underlaget bytter du cirka en gang i året eller så ofte som det trenges, altså ved mugg eller middangrep i terrariet. Du kan stort sett bruke det meste du finner ute i naturen (ikke bjørk, ettersom de inneholder et stoff som kan skadde pinnedyrene, ikke de som lever nå, men etter noen generasjoner) og greiner fra alle frukttrær er helt yppelige.

2. De to vanligste artene kan du nærmest gi alt grønt som du vet at ikke er giftig for deg: Sitronmelisse (jeg sverger til denne planten når det kommer til de to vanligste artene), løvetann, bringebærblader, roseblader osv. Salat bør du unngå ettersom dette kan skade pinnedyrene på samme måte som bjørk, du kan fôre med det av og til, men ikke bruk det som hovedfôr.

3. Helst ferske blader, men de kan også være litt visne. Mange velger også å sette en fôrplante inn i terrariet som pinnedyrene har fri tilgang til.

4. Ja, det kan du gjøre Men siden disse to artene ikke er så kresne er det likegreit å gi dem fersk sitronmelisse som du kjøper i matbutikken. Bare husk å vaske den godt først

5. Da vil den nok dø, hvis ikke putter du den i fryseren. Hvis den mister noen følehorn eller bein klarer den seg som regel helt fint uten.

6. Et greit terrarie bør være på 30x30x30cm hvis du planlegger å ha dem i noen generasjoner. De blir jo flere etter hvert Dessuten vil jeg anbefale et glassterrarie fremfor et i plast ettersom det er finere og holder seg lenger. Du kan kjøpe dem for mellom 300-500kr i dyrebutikken (tror jeg, en stund siden jeg handlet i dyrebutikk sist).

7. Ja, de tåler det. Men hvis du bare skal være borte i 2 uker klarer de seg fint alene. Bare sett inn bunnen fra en brusflaske eller en dyp skål fylt med vann og dopapir (slik at pinnene ikke faller ned i vannet og drukner) og sett inn noen blader til dem. Pinnedyr er ikke så glade i å bli flyttet på for mye, så om du bare skal bort en liten stund er det likegreit å la dem bli hjemme.

8. Det varierer etter hvor høy fuktigheten er i terrariet. De to vanligste artene trives i et terrarie med cirka 70% relativ luftfuktighet. Du kan skaffe deg et hygrometer for å se hvor hy fuktigheten er og så spraye inn i terrariet alt etter hvor høy luftfuktigheten er. Er det for fuktig ikke sprut inn, er den for lav gi dem et par spruter. Men pass at sprayflasken du bruker ikke har inneholdt noen vaskemidler eller andre kjemiske stoffer. Ikea og mange plantebutikker selger billige spruteflasker som er kjempe fine og bruke og H&M selger også noen tomme parfymeflasker som fungerer kjempe fint

9. Ja, du kan håndtere dem, men jeg anbefaler ikke håndtering av små nymfer ettersom dette kan skade dem. Voksne og større pinnedyr kan løftes med et løst grep om magen mellom først og andre beinpar.

10. Det kommer ann på forholdene i terrariet, og på hvilken art det gjelder. Som oftest bruker de cirka et halvt år på å nå kjønnsmoden alder.

11. Hva mer du bør vite?
* Når du plukker ut pinnedyr i butikken plukk ut noen av de minste. De største kan være veldig gamle og dø allerede etter du har fått dem i hus.
* Du bør finne ut hvilken art det er du skal skaffe og pugge det vitenskapelige navnet, i alle fall skrive det ned
* Finne ut hvilke forhold arten din krever i terrariet sitt.
Her står det litt om hold av den Indiske Vandrepinnen (Carausius morosus) -> http://www.spiderfreaks.org/Forum/Pe...eet/sid=5.html
Og her finner du infomasjon om Vietnamesisk Annan Pinnen (Medauroidea extradentata) -> http://www.spiderfreaks.org/Forum/Pe...eet/sid=3.html

Jeg har også skrevet en artikel om pinnedyrhold her -> http://www.reptilweb.no/index.php?op...=104&Itemid=25

Skulle det være noe mer får du bare spørre. Du er også velkommen til å skrive en epost eller PM til meg om det skulle være noe

Lykke til
Chixz er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-06-2007, 14:48   #9
Senior Member

Ansie sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Telemark
Meldinger: 165

Sitat:
Opprinnelig postet av Chixz
Jeg kan ikke se at du nevner noen art, men jeg går utifra at det er en av de to vanligste artene du skal skaffe deg, altså Indisk Vandrende Pinne (Carausius morosus) eller Vietnamesisk Annan Pinne (Medauroidea extradentata)

1. Jeg anbefaler ugjødslet naturtorv eller vermeculite som underlag, eventuelt en mix av disse to (begge deler kan kjøpes på Plantasjen eller Felleskjøpet). Underlaget bytter du cirka en gang i året eller så ofte som det trenges, altså ved mugg eller middangrep i terrariet. Du kan stort sett bruke det meste du finner ute i naturen (ikke bjørk, ettersom de inneholder et stoff som kan skadde pinnedyrene, ikke de som lever nå, men etter noen generasjoner) og greiner fra alle frukttrær er helt yppelige.

Lykke til
Mener du at bjørkekvistene jeg har i terrariet kan skade dem? Eller snakker du om bladene nå ??
Svar med sitat
Gammel 10-06-2007, 18:13   #10
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 2,823

Sitat:
Opprinnelig postet av Ansie
Mener du at bjørkekvistene jeg har i terrariet kan skade dem? Eller snakker du om bladene nå ??
Jeg snakker om blader og bark

Edit: Det er kun frisk bark og blader som er skadelige for dyrene, gamle tørre greiner fungerer helt fint
Chixz er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
litt, pinnedyr, spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen spørsmål om Pinnedyr. Jon M Pinnedyr 7 10-07-2008 22:47
Noen spørsmål om Pinnedyr. Jon M Pinnedyr 3 31-05-2008 13:44
Spørsmål om pinnedyr emil Pinnedyr 8 16-10-2007 18:31
noen spørsmål om pinnedyr Kristian262 Pinnedyr 5 07-09-2007 08:26
Litt spørsmål osv. Halgeir Taranteller 34 23-09-2006 09:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:29.